رشته محیط‌بانی در هنرستان‌های فارس راه‌اندازی می‌شود

  • 08 شهریور 1401 - 16:01
رشته محیط‌بانی در هنرستان‌های فارس راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل محیط زیست فارس از راه‌اندازی رشته محیط‌بانی به صورت پایلوت در هنرستان‌های کار و دانش این استان خبر داد.

عطا پورشیرزاد سه‌شنبه ۸ شهریور در جمع خبرنگاران گفت: از مهرماه امسال رشته محیط ‌بانی در یک هنرستان کار و دانش استان فارس راه‌اندازی می‌شود.

او افزود: راه‌اندازی این رشته برای اولین بار به صورت پایلوت در کشور و در دو استان‌ خوزستان و فارس اجرا خواهد شد و در فارس برای امسال به صورت آزمایشی ۲۰ هنرجو در این رشته در هنرستان شهید مطهری ناحیه ۲ شیراز پذیرش می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه این رشته مختص دانش‌آموزان پسر است، گفت: نیروی انسانی برای تربیت این دانش‌آموزان از طریق آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست تامین خواهد شد.

پورشیرزاد ادامه داد: صدور مدرک دیپلم برای فارغ التحصیلان این رشته در حال حاضر تعهد استخدامی ندارد، اما در تلاش هستیم تا این افراد آموزش دیده در اولویت استخدام حفاظت محیط زیست قرار گیرند.

او در ادامه با تاکید بر ضرورت فراگیری آموزش‌های مهارتی، گفت: قطعا اگر ملاحظات زیست محیطی در جامعه رعایت نشود، توسعه پایدار نخواهیم داشت.

مدیرکل محیط زیست فارس با اشاره به تغییرات اقلیمی که در سطح جهانی و منطقه‌ای و محلی حاکم است، افزود: یکی از دلایل عمده این رویداد این است که اقدامات ما در زمین افق‌نگر نبوده و موجب شده تا این رویداد رقم زده شود.

پور شیرزاد همچنین با اشاره به وضعیت بحران آب و محیط زیست در فارس گفت: بحران آب ناشی از بی‌توجهی به محیط زیست است که تاثیر خود را در کشاورزی گذاشته است اگر امروز تالاب‌ها خشک شدند تاثیرش بر زندگی ساکنان اطراف تالاب‌ها خود را نشان داده و معیشت خود را از دست دادند.

او با بیان اینکه مجموعه مدیریتی استان برای نجات محیط زیست و کم کردن از معضلات برای آینده تلاش دارد برنامه افق‌نگر داشته باشد، افزود: امروز این انسجام و هماهنگی در استان وجود دارد اما چون حل مشکلات زمانبر است باید برنامه داشته و افق‌نگر باشیم.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه احیای تالاب‌ها به صورت دقیق‌تر و فنی‌تر در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تکالیف دستگاه‌ها احصا و زمان‌بندی شده تا هر دستگاه بنا بر آنچه موظف است که به این تکالیف عمل کند.

پورشیرزاد با بیان اینکه تالاب‌ها ویژه اعتبار دارد و با برنامه زمان بندی کوتاه مدت با جدیت احیای آنها دنبال می‌شود، عنوان کرد: این موضوع جدا از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های محیط زیست است همچنین در راستای برنامه‌محور بودن طرح‌هایی نیز ارائه شده و در صحبت با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد دادیم.

مدیرکل محیط زیست فارس افزود: از جمله این طرح‌ها راه‌اندازی مرکز پایش سلامت و بهداشت محیط زیست شهری که برای شیراز بسیار ضروری است چون با افزایش جمعیت این ضرورت بیشتری دارد همچنین راه‌اندازی سامانه پایش آلودگی هوای شیراز نیز مورد توجه است.

او با اشاره به دیگر طرح‌های پیشنهادی عنوان کرد: معرفی اکوپارک میانکتل تا ظرفیت‌های گردشگری اقتصادی و پژوهشی در آن مورد استفاده قرار گیرد همچنین احیای جمعیت آهو در پارک ملی بختگان از دیگر موارد مورد نظر است.

پورشیرزاد با بیان اینکه طرح‌ها فقط روی کاغذ نیست برنامه و اعتبار هم پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: معتقدیم برای حفاظت محیط زیست باید در سطح استان بتوانیم حرکتی نو ایجاد کنیم‌.

مدیرکل محیط زیست فارس همچنین به راه‌اندازی پویش هر روز یک زباله از زمین برداریم اشاره کرد و گفت: این پویش در راستای سلامت محیط زیست مردم راه‌اندازی شده و در همه استان رخ دهد.

قاسم نهاوندی، معاون محیط زیست فارس نیز در این جلسه با اشاره به انتقال صنایع آلاینده‌ها از شیراز گفت: ۴ صنعت بزرگ بنا بوده که منتقل شود؛ کارخانه ریشمک اکنون کاملا منتقل شده، کارخانه پشم و شیشه تا آخر امسال باید به منطقه ویژه انتقال پیدا کند.

او با بیان اینکه کارخانه سیمان مهلت دو-سه ساله گرفته و تلاش شده که حتما ملزم به جابه‌جایی شود، افزود: محیط زیست در راستای وظایف تمام تلاشش را کرده است و در نهایت کارخانه روغن نباتی نرگس است که بوی نامطبوع و واحد دانه‌کشی قطع شد و در کارگروه ماده ۱۴ زمان‌بندی جابه‌جایی این کارخانه نیز انجام شده است.

نهاوندی با بیان اینکه رودخانه چنارراهدار و آلودگی آن نیز مسئله دیگری است که جلسات متعددی‌ برای آن گرفته و منابع آلاینده مشخص شده است، عنوان کرد: در قسمتی از این منابع علوم پزشکی باید برخورد کند و در قسمت محیط زیست نیز ما ورود می‌کنیم.

دیدگاه