وزیر میراث فرهنگی: اجازه ندارند بافت تاریخی شیراز را تخریب کنند

  • 26 خرداد 1401 - 11:05
وزیر میراث فرهنگی: اجازه ندارند  بافت تاریخی شیراز را تخریب کنند

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی در واکنش به اینکه برخی ادارات و نهادها در پی تملک خانه‌های موجود در بافت تاریخی شیراز هستند، گفت: اگر دستگاهی خانه‌های تاریخی شیراز را تملک کند، از آن استقبال می‌کنیم اما اجازه تخریب ندارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص اقدامات اداره راه و شهرسازی شیراز برای «خرید پلاک‌های ثبتی مشخص» و وضعیت طرح ۵۷ هکتاری شیراز و موافقت پژوهشگاه با طرح تفصیلی، گفت: ما بافت‌های تاریخی را حفظ می‌کنیم به همین دلیل داریم هزینه می‌دیم. برخی از موضع گیری‌های سیاسی هم که علیه ما انجام می‌گیرد برای آن است که ما بافت تاریخی را حفظ کردیم و حاضر نشدیم به دلایلی آن را ازبین ببریم. هرچند کسانی که پیگیری می‌کنند نیز به خاطر مردم است به طور مثال نماینده مجلس می‌گوید کنار بیایم و اجازه ساخت و ساز بدهیم.

او ادامه داد: در مورد بیت الحرمین نیز یک طرحی را کمیسیون مربوطه در وزارت راه و شهرسازی داشته که هر زمان آورده ما مخالفت کردیم. طرح باز کردن راه نیز باید با حداقل کنار گذاشتن بناهای تاریخی انجام شود و این به هیچ وجه به معنای تخریب بناهای تاریخی نیست چراکه بخش زیادی از آن‌ها باید مرمت شود. همین الان اگر بروید بافت تاریخی می‌بینید که وضعیت آن افتضاح و غیر قابل قبول است. این بناها باید ترمیم و بازسازی شوند. هدف ما حفظ و تقویت بافت تاریخی است. اینکه می‌گویند می‌خواهد پاساژ بشود و کارهای تجاری انجام گیرد را تکذیب می‌کنیم.

ضرغامی تاکید کرد: تملک نیز جزء برنامه‌های ماست. ما پول نداریم ولی اگر دستگاهی تملک کنند و حتا هر ۲۰۰ خانه را تملک کند ما استقبال می‌کنیم. ولی اجازه تخریب ندارند. تصمیم گیری در این مورد با وزارت میراث است. یکی از مشکلات جدی ما این است که مردم می‌گویند اگه بافت تاریخی است و اجازه ساخت و ساز نمی‌دهید، آن را تملک کنید. اخیرا در تبریز نیر با زحمت اعتبار تملک سه جا را فراهم کردیم که موزه شود. ما داریم به مردم ظلم می‌کنیم. این حق مردم است که وقتی می‌گوییم این بنا یا بافت تاریخی است و نباید دست بزنید شرایطی را برای خرید آن ملک ایجاد کنیم. اگر کسی خواب نما شده و یک دستگاه ۴۰ خانه را خریده استقبال می‌کنیم اما نمی‌تواند به این خانه‌های تاریخی دست بزند و آن‌هارا تخریب کند. تخریب هر خانه که در بافت تاریخی است و خلاف قانون است. بحث تخریب شبانه بحث دیگری است. هرجا دیدید خونه تاریخی تخریب می‌شود به ما اطلاع دهید.

دیدگاه