خطر «تخریب سازمان‌یافته» بافت تاریخی شیراز به بهانه توسعه شاهچراغ

  • 03 اسفند 1400 - 13:56
خطر «تخریب سازمان‌یافته» بافت تاریخی شیراز به بهانه توسعه شاهچراغ

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران در خصوص خطر تخریب سازمان‌یافته بافت تاریخی شیراز به بهانه‌ توسعه حرم شاهچراغ هشدار داد.

این اتحادیه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت:‌ تخریب‌های گسترده‌ای در بافت تاریخی شهر شیراز در این سال‌ها تحت عنوان توسعه حرم صورت گرفته که با تاسف بسیار، اکثر بناهای جایگزین کاربری‌های تجاری داشته و به نوعی پاساژسازی با عنوان توسعه حرم صورت گرفته است. این سوداگری شهری گسترده متاسفانه قصد توقف نداشته و هر روز به بهانه‌های مختلف و با طرح‌های عجولانه و بدون کارشناسی، بخش‌های بزرگی از بافت تاریخی شیراز با پیشینه هزار ساله و هم‌پیوند با هویت ایرانی ـ اسلامی را به عنوان توسعه حرم اما با مقاصد پشت پرده مالی و سوداگری نابود کرده است.

در ادامه این نامه آمده: پروژه ناموفق بین‌الحرمین که پس از سال‌ها هیچ رونق و اعتلایی به مفهوم زیارت نداده، درس عبرتی برای متولیان امر نشده و همچنان به دنبال مداخلات بزرگ مقیاس در محدوده حرم و تخریب تاریخ و فرهنگ شیراز هستند. در آخرین طرحی که برای این بافت ارزشمند تاریخی برنامه ریزی شده است، ایجاد یک صحن بزرگ بین حرم شاهچراغ (ع) و حرم سید علاالدین حسین (ع) است که با تخریب ۵۷ هکتار (۵۷۰ هزار متر مربع) از بافت تاریخی و از بین رفتن صدها خانه ثبت ملی و ارزشمند همراه خواهد بود. تخریب مواریث فرهنگی و تاریخی این سرزمین توسط هر جایگاه، سازمان یا مقام مسئولی، تخریب فرهنگ، تاریخ و هویت این سرزمین است.

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران می‌گوید: آنچه که باعث تاسف بسیار است، این حقیقت غیرقابل کتمان بوده که موارد بسیاری از تملک‌ها و تصاحب‌های خانه‌های این بافت تاریخی با حکم دادگاه و یا قطع خدمات شهری نظیر برق و گاز جهت فشار برای تخلیه خانه ها و در کل با عدم رضایت ساکنین همراه بوده است.

این اتحادیه درخواست کرده تا رئیس‌جمهور هرچه سریعتر نسبت به توقف اقدامات مخربانه در بافت تاریخی شهر شیراز و حفاظت و مرمت بناهای ارزشمند آن و ترویج مفاهیم زیست مومنانه در جوار شاهچراغ و گردشگری زیارت محور با تاکید بر حفاظت از ارزشهای تاریخی و فرهنگی، دستورات، اقدامات و پیگیری های لازم را انجام دهد.

طرح توسعه شاهچراغ در سال‌های گذشته باعث تخریب ده‌ها خانه تاریخی در شیراز شده است.

دیدگاه