افزایش نسبی میزان بارندگی‌ها در فارس

  • 03 بهمن 1400 - 8:05
افزایش نسبی میزان بارندگی‌ها در فارس

سرپرست اداره کل هواشناسی استان فارس اعلام کرد: میزان بارندگی در سال زراعی جاری تا ۲۹ دیماه  ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه سال ۹۹ حدود ۶۱ درصد افزایش داشته است.

سعید رنجبر شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین بارش باران در سال زراعی امسال در ۳۲ ایستگاه هواشناسی در استان فارس برابر با ۱۶۷ میلی متر بوده، این در حالی است که در زمان مشابه سال ۹۹ ،  ۱۰۳ میلی‌متر باران باریده است.
وی اضافه کرد: همچنین میزان بارش در سال جاری زراعی در استان فارس نسبت به میانگین بلند مدت که ۱۳۲ میلی متربوده تاکنون ۲۷ درصد افزایش داشته است.
رنجبر بیان داشت: شهرستان سپیدان در سال زراعی جاری با حدود  ۳۲۷  میلی متر، بیشترین میزان بارندگی در فارس داشته است اما نسبت به زمان مشابه سال ۹۹ که ۴۰۹ میلی متر بوده حدود ۲۰ در صد کاهش  و نسبت به بلند مدت  هفت درصد افزایش داشته است.
سرپرست اداره کل هواشناسی فارس با بیان اینکه ایستگاه ایزدخواست در سال جاری زراعی با حدود ۴۷ میلی متر کمترین میزان بارش ها داشته است، اظهار داشت: این در حالی است که در این ایستگاه نسبت به زمان مشابه، سال زراعی گذشته(۹۹ ) ۳۱ درصد کاهش داشته است.
رنجبر افزود: پس از سپیدان که تاکنون ۳۲۷ میلی متر باران باریده، نورآباد ممسنی با ۳۰۴، لامرد با ۲۶۳، فیروز آباد با ۲۳۷، کازرون با ۲۰۳، جهرم با ۲۰۲، زرین دشت و مُهر هم با ۲۰۱ میلی متر در دردیف های بعدی جای دارند و بقیه ایستگاه ها هم از ۱۹۱  تا ۴۷ میلی متر باران گزارش شده است.
وی گفت: در ایستگاه  سد درود زن نیز تا کنون ۱۷۶ میلی متر بارش گزارش شده است که نسبت به سال زراعی ۹۹ که ۲۰۹ میلی متر بوده است، ۱۷ درصد کاهش داشته است.

سال زراعی از مهرماه آغاز می شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.

۱۳۰ میلی متر باران در شیراز
طی سال زراعی جاری، در ایستگاه شیراز تاکنون  حدود ۱۳۰ میلی متر باران باریده که نسبت به زمان مشابه (۹۹ ) که ۱۴۲ میلی متر بوده، هشت درصد کاهش داشته است.

رنجبر گفت: آسمان استان فارس برای شنبه دوم و یکشنبه سوم بهمن ماه ، صاف، گاهی وزش باد و تداوم سرمای هوا پیش بینی شده است.

فارس پنج روز آینده بارندگی ندارد
وی بیان کرد: بررسی نقشه های هواشناسی در استان تداوم کاهش دما داریم  اما برای اواسط هفته بتدریج از شدت سرما کاسته می شود و تا پنج روز آینده بارندگی نخواهیم داشت.

سرپرست اداره کل هواشناسی فارس با اظهار اینکه صفا شهر با ۱۲ درجه زیر صفر سردترین منطقه فارس طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است،افزود: همچنین منطقه فورگ داراب هم با ۱۵ درجه بالای صفر گرمترین منطقه فارس را به خود اختصاص داده است.

همچنین دمای هوا در بامداد شنبه دوم بهمن ماه در شیراز به پنج درجه زیر صفر رسید و حداکثر آن هم طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ درجه بالای صفر گزارش شده است.

دیدگاه