اوج‌گیری کرونا در فارس؛ مرگ ۱۴ نفر و بستری شدن ۳۱۹ بیمار جدید

  • 18 آبان 1400 - 8:05
اوج‌گیری کرونا در فارس؛ مرگ ۱۴ نفر و بستری شدن ۳۱۹ بیمار جدید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد موارد بستری و دورقمی شدن مجدد تعداد فوتی‌ها، این آمارها را هشداری جدی نسبت به اوج گیری دوباره کرونا در فارس دانست.

دکتر سید روح‌الله حسینی دوشنبه ۱۷ آبان در اعلام آخرین آمارهای وضعیت شیوع کرونا ویروس در فارس، گفت: بستری شدن ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کروناویروس در بیمارستان های فارس و مرگ ۱۴ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته، به منزله زنگ خطر اوج گیری شیوع کروناویروس در استان فارس است.

حسینی با بیان اینکه اکنون ۱۶۴۵ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۹۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند، گفت: تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در فارس به ۷۰۶۷ نفر رسیده است.

او یادآور شد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، در مجموع بیش از یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۱۳۹ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده که از این تعداد یک میلیون و ۴۵۱ هزار و ۲۷ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۴۳۱ هزار و ۵۱۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۲۹ هزار و ۱۱۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۳ هزار و ۴۳۹ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع تاکنون، ۴۸۴ هزار و ۹۵۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

حسینی خاطرنشان کرد که خوشبختانه از کل بیماران شناسایی شده، ۴۷۰ هزار و ۹۴۷ بیمار مبتلا به کرونا از ابتدای شیوع بیماری تاکنون بهبود یافته‌ و از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه تاکنون پنج میلیون و ۴۲۶ هزار و ۲۸۳ دُز واکسن کرونا در فارس تزریق شده است، گفت: از این تعداد سه میلیون و ۴۵ هزار و ۱۱۸ دُز نوبت اول و دو میلیون و ۳۸۱ هزار و ۱۶۵ دُز نوبت دوم واکسن کرونا بوده است.

این مقام مسوول در دانشگاه در رابطه با ضرورت تزریق دُز سوم واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال و ایمنی بخشی واکسن علیه همه گیری ویروس کرونا اظهار کرد: توجه به دو نکته یعنی دسترسی و تزریق واکسن به درصد قابل توجهی از جامعه، همچنین سرعت واکسیناسیون اهمیت دارد.

او با اعلام اینکه سالمندان جزو نخستین گروه های دریافت کننده واکسن در کشور بودند، گفت: با توجه به گذشت بازه چند ماهه از واکسیناسیون این گروه و آغاز فصل سرما، در راستای افزایش ایمنی این گروه از جامعه در مقابل کروناویروس، از خانواده ها دعوت می شود نسبت به ترغیب افراد بالای ۶۰ سال برای دریافت دُز سوم واکسن اقدام کنند.

حسینی با ابراز نگرانی نسبت به خیز ملایم آمارها طی روزهای اخیر اعلام کرد: اگر شیوه نامه های بهداشتی به خوبی رعایت نشود، احتمال ورود به پیک ششم وجود خواهد داشت که تنها راه جلوگیری از این شرایط، تقویت مشارکت عمومی در دریافت واکسن و جدی گرفتن شیوه نامه های بهداشتی تا پایان این پاندمی است.

دیدگاه