آخرین وضعیت شیوع کرونا در فارس؛ آموزش حضوری فعلا منتفی است

  • 09 آبان 1400 - 8:01
آخرین وضعیت شیوع کرونا در فارس؛ آموزش حضوری فعلا منتفی است

معاون و جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کروناویروس، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ در این استان، از قرمز شدن وضعیت ۲ شهرستان خبر داد و نسبت به کاهش سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ابراز نگرانی کرد.

عبدالرضا قاسمپور، شنبه ۸ آبان در کنفرانس خبری مجازی، با یادآوری اینکه از جمع کل شهرستان‌های فارس، ۲ شهرستان قرمز، ۴ شهرستان نارنجی، ۲۲ شهرستان زرد و ۸ شهرستان با وضعیت آبی، مواجه است، گفت: آمارهای ابتلا به کرونا در استان فارس فعلاً ثبات دارد، اگر روند نزولی سریع نباشد، افزایشی هم نیست.

وی با بیان اینکه در شاخص موارد ابتلا و بستری ناشی از ابتلا به کرونا در استان فارس شرایط فعلا با ثبات است و پیک پنجم را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: در شرایط اوج موج پنجم شیوع کروناویروس در فارس تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به بیش از سه هزار نفر رسیده بود اما این آمار اکنون به کمتر از ۱۶۰۰ نفر کاهش یافته است، از طرفی آمار بستری روزانه بیماران در فارس طی پیک پنجم، حدود ۵۰۰ نفر بود که اکنون به حدود ۲۰۰ نفر کاهش داشته است.

قاسم‌پور نسبت به کاهش حساسیت در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی برخی افراد ابراز نگرانی و خاطرنشان کرد که طولانی شدن دوره شیوع کروناویروس، تزریق واکسن توسط بخشی از جامعه و … منجر به خستگی شهروندان و کاهش حساسیت‌ها نسبت به شیوع این بیماری شده است.

اشغال ۳۳ درصد تخت‌های بیمارستانی

او با اشاره به تشدید نظارت‌های مربوط به شرایط شیوع کرونا در سطوح مختلف، از آغاز تذکر لسانی به کسانیکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در استان فارس، خبر داد و گفت: اکنون ۲۵ درصد کل تست‌های کرونا مثبت شده و خوشبختانه ۹۷ درصد از کل بیماران مبتلا بهبود می‌یابند؛ هرچند هنوز ضریب اشغال تخت‌های عادی ۳۳ و ویژه ۴۰ درصد است و بالغ بر ۱۵۶۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری هستند.

قاسم‌پور با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون کرونا فعال هستند، از افرادی تاکنون موفق به تزریق واکسن کرونا نشده‌اند درخواست کرد تا حتماً به این مراکز جهت تزریق واکسن مراجعه کنند و سپس ادامه داد: مراکز واکسیناسیون شبانه‌روزی، خودرویی، سیار و غیره در سطح استان فارس فعالیت می‌کنند.

وی میزان واکسن‌های تزریق شده در سطح استان فارس ۵ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۳۰۲ دز اعلام کرد و گفت: تقریباً ۸۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و ۵۶ درصد هم دز دوم را دریافت کرده‌اند.

اجرای محدودیت هوشمند در فارس

قاسم‌پور با بیان اینکه محدودیت هوشمند به صورت آزمایشی در بخش‌های مختلف در سطح استان در حال اجراست، گفت: پایگاه‌های واکسیناسیون کرونا در سه پایانه کاراندیش، جاده بوشهر و مدرس، و همچنین ایستگاه راه آهن مستقر هستند.

وی با تصریح اینکه در جلسات قبل مصوباتی هم داشتیم، گفت: تیم‌هایی از دانشگاه علوم پزشکی مأمور شدند تا به شهرستان‌های وضعیت قرمز به منظور بررسی امور اعزام شوند. سیاست‌های تشویقی و تبلیغ گسترده برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تأکید به اصناف برای تزریق واکسن کرونا هم از دیگر مصوبات این جلسات بوده است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا در خصوص مدارس گفت: مدارس ناقص از نظر بهداشتی اجازه فعالیت حضوری ندارند و باید این نواقص را برطرف کنند تا اجازه فعالیت حضوری به آنان داده شود.

قاسم‌پور با بیان اینکه آموزشگاه‌ها و مراکز تفریحی، جشنواره‌های فصلی هم همچنان تعطیل هستند، افزود: تالارها هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها مجاز به ارائه خدمات به افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، هستند.

معاون استانداری فارس با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی در دو موضوع واکسیناسیون و قرنطینه هوشمند در سطح استان در حال اجراست، از مردم خواست که همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند چرا که ممکن است افرادی حتی دو دز واکسن را تزریق کنند اما بر اثر ابتلا به کرونا فوت کنند.

تعویق در زمان بازگشایی مدارس فارس

قاسمپور یادآور شد: در جلسه امروز ستاد ملی کرونا در رابطه با بازگشایی مدارس بحث شد و فعلاً به آذرماه موکل شد تا ببینیم شرایط در آن زمان چه خواهد شد اما خط قرمز ما حفظ سلامت دانش‌آموزان و مردم است و اگر احساس کنیم که سلامت آنان به خاطر می‌افتد، قطعاً شرایط تغییر پیدا خواهد کرد اما اگر به همین منوال پیش برویم ممکن است که احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس را داشته باشیم.

دیدگاه