بستری ۲۴۷ نفر و مرگ ۱۶ بیمار کرونایی در فارس

  • 05 مهر 1400 - 11:42
بستری ۲۴۷ نفر و مرگ ۱۶ بیمار کرونایی در فارس

وضعیت شیوع کروناویروس در استان فارس، اگرچه به واسطه کاهش نسبی آمارها، رنگ قرمز را به نارنجی و زرد بدل کرده است اما آمار بالای مراجعه روزانه به مراکز ۱۶ ساعته و اشغال قریب به ۲۳۰۰ تخت بیمارستانی توسط بیماران مبتلا به کرونا، نشان می‌دهد که سیطره این همه‌گیری همچنان ادامه دارد در شرایطی بسیار شکننده قرار داریم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکشنبه چهارم مهر در اعلام آخرین وضعیت آماری از شیوع همه‌گیری کروناویروس در فارس، گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۴۴۲ هزار و ۲۷ بیمار مثبت با انجام آزمایش‌های تشخیصی مولکولی یا تست سریع، شناسایی شده است.

عبدالرسول همتی با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته ۲۴۷ بیمار جدید در بیمارستان‌های فارس پذیرش و بستری شده‌اند، گفت: هم اینکه ۲۲۸۵ بیمار در بیمارستان‌های فارس بستری هستند و ۲۵۰ نفر از آنان به دلیل وخامت شرایط جسمی، تحت مراقبت‌های ویژه درمانی قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با ابرای تاسف از جان باختن ۱۶ هم استانی دیگر طی شبانه روز گذشته براثر عوارض ابتلا به کروناویروس، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۶ هزار و ۶۱۷ نفر اعلام کرد.

تزریق بیش از ۳ میلیون دوز واکسن در فارس

همتی با اعلام اینکه روز گذشته ۵۶ هزار و ۷۸۴ دوز واکسن کرونا در فارس به افراد واجد شرایط تزریق شده است، تعداد کل دوزهای تزریقی را ۳ میلیون و ۹۲ هزار و ۷۳۸ دوز اعلام و اضافه کرد: از این تعداد دو میلیون و ۲۱۴ هزار و ۱۴۲ نفر دوز اول و ۸۷۸ هزار و ۵۹۶ نفر دوز دوم بوده است.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارها، تا صبح امروز، ۷۲.۵ درصد از کل اعضای گروه‌های هدف در فارس دوز اول واکسن و ۲۸.۸ درصد از کل اعضای گروه‌های هدف دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

همتی اضافه کرد: مراکز واکسیناسیون در سراسر استان فارس آماده ارایه واکسن علیه کروناویروس به مراجعان است و واکسن نیز به اندازه کافی وجود دارد.

مراجعه نکردن یک چهارم جمعیت هدف برای واکسن

او با اشاره به این مطلب که حدود یک چهارم جمعیت هدف واکسیناسیون در فارس هنوز برای دریافت و تزریق دوز اول واکسن مراجعه نکرده اند، از آنان خواست هرچه سریعتر با مراجعه به مراکز واکسیناسیون مشخص شده، نسبت به دریافت واکسن کرونا اقدام کنند، زیرا بررسی ها نشان می دهد میزان بستری و مرگ و میر در افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده اند، بیشتر است.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از عوارض جدی و فوت در افرادی که واکسن زده اند، در استان فارس مشاهده نشده است.

همتی گفت: بهترین راه برای جلوگیری از انتشار کروناویروس و کمک به مدافعان سلامت در مسیر مقابله با کرونا، کماکان پایبندی به اصول بهداشتی و خودمراقبتی است، بنابراین مردم همچنان از ماسک استفاده و فاصله فیزیکی در جامعه را رعایت کنند تا بتوانیم با بالا رفتن پوشش واکسیناسیون عمومی در روزها و ماه های آینده خبرهای بهتری برای هم استانی ها داشته باشیم.

دیدگاه