قربانیان کرونا در فارس به ۶ هزار نفر نزدیک شد

  • 03 شهریور 1400 - 8:15
قربانیان کرونا در فارس به ۶ هزار نفر نزدیک شد

روند افزایشی تعداد ابتلا و بستری و مرگ و میر ناشی از کروناویروس در استان فارس به تبع کل کشور، ادامه دارد و با توجه به عدد بالای تعداد فوتی‌ها طی سه هفته گذشته، اکنون تعداد قربانیان این بیماری در فارس به بیش از ۵۹۰۰ نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته شاهد فوت ۳۲ بیمار مبتلا به کروناویروس در استان فارس بودیم، خاطرنشان کرد: مجموع قربانیان کروناویروس در فارس به پنج هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است.

سید روح الله حسینی سه‌شنبه ۲ شهریور به خبرنگاران گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۲۰۹ هزار و ۸۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۶۷ هزار و ۴۲۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است؛ همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۴۶ هزار و ۸۸۹ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد سی هزار و ۲۴۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۹۷ هزار و ۶۶۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

او همچنین از بهبودی ۳۴۶ هزار و ۳۴۰ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد و با بیان اینکه ۵۶۷ بیمار جدید و دارای علائم کروناویروس در بیمارستان های بستری هستند، افزود: در حال حاضر پنج هزار و ۷۹ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۴۲۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

حسینی با اشاره به گزارش هایی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مبنی بر روند نزولی موج پنجم کرونا در برخی از نقاط کشور، اظهار کرد: طبق اطلاعات علمی، گزارش روند نزولی موج پنجم کرونا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، در حال حاضر در سطح آماری است و در سطح بالینی مشاهده نشده است، بنابراین هموطنان نباید با این شنیده ها تشویق به ساده انگاری در برابر کروناویروس شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه افزود: حتی اگر موج پنجم نزولی باشد، باید برای حفظ جان خود و عزیزانمان، دقت بیشتری در رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در جلسه روزانه ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه روزانه شاهد روند افزایشی موارد ابتلا به کروناویروس در فارس هستیم، اضافه کرد: کماکان آمار بیماران مبتلا و دارای علائم کروناویروس در فارس به صورت سرپایی، بستری و فوت در حال افزایش است و با وضعیتی بسیار نگران کننده و وخیم مواجهیم.

عبدالرسول همتی با اشاره به شدت انتقال گونه دلتا و مرگ آوری بیشتر کرونا در موج پنجم تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید۱۹ در تمام گروه‌های سنی اعم از کودکان تا میانسالان، سالمندان، ورزشکاران و افراد بدون بیماری زمینه‌ای اتفاق افتاده است، بنابراین تمام گروه‌های سنی با کوچکترین بی توجهی و سهل انگاری درگیر این بیماری می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تبیین وضعیت کنونی، خواستار مشارکت و همکاری بیشتر مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برابر کروناویروس شد و ادامه داد: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کروناویروس در استان، نیاز است بازدیدها و نظارت‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق محدودیت‌های کرونایی به ویژه در اماکن پرتردد در استان افزایش یابد.

همتی مهم ترین راه برون رفت از بحران کروناویروس و قطع زنجیره انتقال آن را جدی گرفتن این بیماری از سوی تمام اقشار جامعه عنوان کرد و گفت: در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، باید منتظر وضعیتی وخیم تر از این در استان باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به وضعیت مطلوب واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ در استان، میزان موجودی و آمار تزریق واکسن به مردم فارس و فعالیت مراکز واکسیناسیون در شیراز و شهرستان‌ها را پایش کرد. 

دیدگاه