پیک پنجم کرونا در فارس

  • 09 تیر 1400 - 9:32
پیک پنجم کرونا در فارس

علیرغم هشدارها و توصیه‌ها، کاهش حساسیت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در استان فارس و خصوصا شهر شیراز، طی هفته‌های اخیر، ملموس و شمار افراد بدون ماسک در خیابان، اتوبوس، مترو و محل کار کسب، نسبت به هفته‌های گذشته، بسیار زیادتر و متعاقب آن تعداد بیماران و افراد بستری بیشتر و علائم پیک پنجم، مشهود شده است.

افزایش قابل توجه تردد خودروهای با پلاک غیربومی و مسافرانی که برای دریافت خدمات مختلف خصوصا تشخیصی و درمانی، برگزاری دورهمی‌های دوستانه، خانوادگی و جلسات اداری، روند رو به تزاید تردد افراد سالخورده در نقاط مختلف شهر، تجمع شهروندان در مراکز خرید و پارک‌ها و نقاط گردشگری و تمایل به سفرهای متعدد درون و برونشهری، در شیراز مشهود و ملموس است.

به گزارش ایسنا، در این روزها، حتی افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی، نسبت به رعایت نکات بهداشتی، خصوصا استفاده از ماسک و دقت در فاصله گذاری اجتماعی، کم توجه شده و در اغلب ساعات روز، خیابان‌های اصلی شیراز و اطراف بیمارستان‌ها و ساختمان‌ها و مجتمع‌های پزشکی، شاهد حضور گسترده و ازدحام جمعیت هستیم.

گسترش بی‌تفاوتی در سطح خانواده و افزایش دید و بازدیدها و دیدار با سالمندانی که به واسطه دریافت واکسن کرونا، دلخوش شده‌اند که دیگر بیمار نمی‌شوند و انتظارشان برای آمدن کوچکترها، بیشتر شده است، یک خط درمیان شدن روند واکسیناسیون افراد، تفاوت در نوع مواجهه با رفتارهای غیربهداشتی …. و به گردش درآمدن گونه‌های جهش یافته کروناویروس، از دلایل مهم در اوج گرفتن مجدد شیوع این بیماری بیان می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز سه‌شنبه هشتم تیرماه و در حاشیه جلسه ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس علوم پزشکی شیراز، اعلام کرد که موارد مراجعه روزانه به مراکز ۱۶ ساعته، در استان فارس و شهر شیراز، افزایش یافته است.

تکمیل مراکز مرجع درمان کرونا در شیراز

دکتر عبدالرسول همتی با اشاره به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های مرجع بستری بیماران مبتلا کرونا در شیراز، گفت: سه بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع)، شهید فقیهی و چمران با تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری مواجه شده یا در آستانه تکمیل است و موارد بستری در دیگر بیمارستان‌های استان فارس نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: با وجود اینکه از راه‌های مختلف در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه اطلاع رسانی شده، اما رعایت این موارد در بین مردم به طرز نگران کننده‌ای کاهش داشته که به منزله جدی تر شدن خطر گسترش بیماری در سطح جامعه است.

همتی همچنین با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های استان در آماده باش کامل هستند و بیمارستان پشتیبان در شیراز برای پذیرش بیماران مبتلا به کووید۱۹ در صورت اوج گیری بیشتر بیماری در استان، در حال آماده سازی است؛ بر تعامل و مشارکت بیشتر مقامات و مسوولان استان و شهرستان‌ها در زمینه اطلاع رسانی و تلاش برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا تاکید کرد. 

او همچنین افزایش موارد برگزاری مراسم‌هایی مانند عروسی و عزا را یکی از مهمترین علت‌های گسترش ویروس برشمرد و از مردم خواست برای حفظ سلامت خود و اطرافیان، از حضور در هرگونه تجمع و دورهمی‌های خانوادگی خودداری کنند. 

آمادگی برای برگزاری کنکور

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در روزهای آینده، افزود: برنامه ریزی‌های لازم برای برگزاری ایمن این رویداد کشوری انجام و دستورالعمل‌های بهداشتی بر اساس استانداردهای تعیین شده به مراکز برگزاری کنکور ابلاغ شده است؛ ناظران بهداشتی نیز با دقت بر روند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این مراکز نظارت دارند. 

به گزارش ایسنا، برخی از شهروندان خصوصا جوانان و نوجوانان، در شیراز نسبت به رعایت پروتکل‌ها، بی‌تفاوتی بیشتری را بروز می‌دهند و در برابر توصیه‌ها به شدت مقاومت می‌کنند.

پایان امتحانات و تعطیل شدن مدارس، اگرچه آموزش‌ها به شکل مجازی بود، منجر به افزایش حضور نوجوانان در مراکز ورزشی و تفریحی و برپایی کلاس‌های ورزشی شده است، هرچند که عمده این فعالیت‌ها، در فضای باز انجام می‌شود اما تجمع نوجوانان از یک سو و حضور گسترده والدین از سوی دیگر، منجر به شکل‌گیری دورهمی‌هایی شده است که می‌تواند کانون بالقوه انتشار بیماری باشد.

این درحالی است که طی روزهای گذشته، شناسایی مواردی از ابتلا به گونه دلتا (هندی) کروناویروس در فارس و شهر شیراز گزارش و تایید شده و به گفته متخصصان، این گونه، دارای قدرت سرایت بیشتر، بیماری زایی بالاتر و مقاومت در برابر درمان‌ها بوده و احتمال دارد حتی کسانیکه واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند را مبتلا کند.

لزوم توجه جدی به هشدارها، با هدف حفظ سلامت خود، خانواده و افراد جامعه و ممانعت از پیامدهای شروع پیک جدید بیماری نظیر محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که عمدتا منجر به زیان‌های اقتصادی و اجتماعی برای مردم می‌شود، در شرایط کنونی اهمیت بالاتری دارد.

دیدگاه