تداوم آتش‌سوزی‌ها بزرگترین تهدید محیط زیست فارس

  • 27 خرداد 1400 - 8:21
تداوم آتش‌سوزی‌ها بزرگترین تهدید محیط زیست فارس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آتش سوزی‌های امسال در این استان تاکید کرد که اگر تصمیم درستی برای حفاظت از منابع طبیعی و طبیعت فارس گرفته نشود، طی چند سال آینده چیزی از محیط زیست فارس باقی نخواهد ماند.

عبدالحسن صمدنژاد چهارشنبه ٢۶ خرداد در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه  فارس اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۷ مورد حریق در استان ثبت شده که طبق نقشه‌های دقیق هوایی ۱۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش منابع طبیعی فارس در آتش سوخته است.

او اضافه کرد: این اداره کل در بخش هایی چون؛ تجهیزات، نیروی انسانی ماشین آلات و اعتبارات مورد نیاز تامین آب و غذای نیروهای امدادی نیازمند همراهی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: این استان در حوزه آتش سوزی منابع طبیعی به ۲۷۴ بلوک بحرانی تقسیم بندی شده که در هر یک از این مناطق حداقل به یک نیروی انسانی و موتورسیکلت نیاز است که بصورت مستمر گشت زنی کند در صورتی که اکنون کمترین امکانات در اختیار منابع طبیعی فارس نیست.

صمدنژاد عنوان کرد: نیروهای منابع طبیعی و دوستداران محیط زیست با به خطر انداختن جان خود از این میراث طبیعی حفاظت می کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد که شامگاه گذشته سه شنبه ٢۶ خرداد یکی از نیروهای منابع طبیعی فارس حین خاموش کردن آتش به دلیل محاصره دود بی هوش شد و نیروهای دیگر اتفاقی او را پیدا کردند و از مرگ حتمی نجات دادند.

۸۵ درصد اعتبارات فارس متمرکز ملی است

استاندار فارس نیز در ادامه این جلسه تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی واحدهای شهرستانی خود را توجیه کنند که در کمیته‌های برنامه ریزی شهرستان‌ها فعال باشند.

عنایت‌الله رحیمی با بیان اینکه ۸۵ درصد اعتبارات فارس متمرکز ملی است و ۱۵ درصد آن در اختیار استان قرار داده می‌شود، افزود: اختیاراتی که ما داریم در حد ٣ تا ۵ درصد هم نیست و براساس دستورالعمل بودجه باید اعتبارات، هزینه شود.

رحیمی با بیان اینکه در ساختار بودجه ریزی باید تغییراتی ایجاد شود.بر لزوم تلاش برای به نتیجه رسیدن پروژه‌های نیمه‌تمام تاکید و اضافه کرد: نباید به دنبال تعریف پروژه جدید نباشیم.

استاندار فارس به موضوع بحران آب در شرایط فعلی هم اشاره و بیان کرد: ١۴ شهر و بیش از ۵۰۰ روستای فارس در وضعیت بحرانی قرار دارند و باید با کمک به آبفای استان، به عبور از این چالش در روزهای پیش رو کمک کرد.

دیدگاه