تلاش برای تثبیت عنوان شهر ملی دوچرخه شیراز

  • 14 خرداد 1400 - 10:27
تلاش برای تثبیت عنوان شهر ملی دوچرخه شیراز

مهدی اکبرپور مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، گفت: برای حمل و نقل و شهر پایدار باید شهر توسعه یابد و زیرساخت‌های حمل و نقل افزایش یابد که از جمله آن دوچرخه است و در این راستا ۴۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز ایجاد شده است که به زودی به ۵۰۰ کیلومتر می‌رسد.

اکبرپور با بیان این که برای نگهداشتن عنوان شهر ملی دوچرخه، همه تلاش می‌کنند افزود: دیگر شهر‌های ایران از جمله یزد و اصفهان در زمینه کسب عنوان سال شهر ملی دوچرخه در حال رقابت با شیراز هستند.

وی گفت: دبیرخانه شهر ملی دوچرخه در شیراز در حال تجهیز است که پس از راه اندازی، هر شهر که به عنوان شهر ملی دوچرخه سال انتخاب شود، باید از سوی دبیرخانه شیراز تایید شود.

مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان این که مسیر‌های ویژه دوچرخه سواری افزایش یابد و خودرو‌های شخصی در این مسیر‌ها توقف نکنند افزود: فرهنگ سازی برای استفاده بیشتر از دوچرخه، احترام به دوچرخه سواران، رعایت قوانین از سوی دوچرخه سواران و راننده‌های خودرو از جمله برنامه‌هایی است که به زودی در شیراز عملی می‌شود.

اکبرپور گفت: با استفاده از خط کشی و علایم، می‌توان ذهنیت مسیر‌های ویژه دوچرخه سواری را ایجاد کرد و مطالبه عمومی سبب افزایش مسیر‌ها می‌شود.

تلاش برای تثبیت عنوان شهر ملی دوچرخه شیراز

وی با بیان این که با ایجاد مسیر‌های ویژه دوچرخه سواری و راه اندازی سیستم ITS می‌توان سفر‌های دوچرخه، شخصی و عمومی را ثبت کرد افزود: وسایل حمل و نقل عمومی باید زیاد و در دسترس باشد تا انتخاب وسیله حمل و نقل عمومی برای مردم یک تشویق باشد.

مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، ایجاد راهنما‌های استفاده از دوچرخه، ایجاد قوانین دوچرخه سواری، وضع قوانین در دفترچه‌های راهنمایی و رانندگی و اجرای آن با همکاری پلیس را از جمله کار‌های مهم برای داشتن دوچرخه سواری ایمن بیان کرد.

اکبرپور با بیان این که شهرداری به دنبال ایجاد حمل و نقل ترکیبی است افزود: با ایجاد پارکینگ‌های رایگان دوچرخه در نزدیکی ایستگاه‌های مترو برای دوچرخه‌های شخصی، افراد می‌توانند از منزل با دوچرخه به نزدیکترین ایستگاه مترو بروند، بقیه سفر را با مترو انجام دهند و پس از انجام کار و بازگشت به پارکینگ ها، دوچرخه را تحویل بگیرند و به منزل روند.

تلاش برای تثبیت عنوان شهر ملی دوچرخه شیراز

وی گفت: همچنین با ایجاد کانکس‌های اجاره دوچرخه در مسیر‌های پیاده روی، می‌توان سرانه استفاده از دوچرخه را افزایش داد.

مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، افزود: با اختصاص یارانه به دوچرخه‌های اشتراکی، افراد بیشتری به استفاده از این دوچرخه‌ها روی می‌آورند.

اکبرپور با اشاره به فعالیت دوچرخه‌های هوشمند نسل ۴ معروف به بیدود در شهر شیراز گفت: مردم استقبال خوبی از این دوچرخه‌ها داشتند به گونه‌ای که برای ۵ سال اول ۷۵ هزار کاربر استفاده از دوچرخه‌های بیدود پیش بینی شده بود، اما در همان سال نخست تعداد کاربران به ۷۵ هزار نفر رسید.

اکبرپور گفت: در حال حاضر ۲ هزار دوچرخه اشتراکی در شهر شیراز فعال است که تا پایان امسال به ۴ هزار دوچرخه افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که دوچرخه‌های نسل ۴ هوشمند، ۵۰ کیلومتر مربع معادل یک پنجم شهر شیراز را پوشش می‌دهد افزود: ساکنان محلات شیراز تقاضای افزایش مسیر تحت پوشش این دوچرخه‌ها را داشته اند که به همین دلیل تا سال آینده حیطه پوشش دوچرخه‌های اشتراکی به صد کیلومتر مربع افزایش خواهد یافت.

تلاش برای تثبیت عنوان شهر ملی دوچرخه شیراز

مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، آب و هوا، شیب ملایم شهر و علاقه مردم به دوچرخه سواری در شیراز را از مهمترین عواملی بیان کرد که استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در این شهر ا افزایش داده است.

اکبرپور گفت: بیشترین ساعت استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی ۹ تا ۱۲ و بعد از ساعت ۱۷ است که گاهی اوقات ۴ هزار و ۶۰۰ سفر هم در یک روز به ثبت رسیده است، اما به طور میانگین روزانه ۲ هزار سفر با استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در شهر شیراز به ثبت می‌رسد.

وی با اشاره به این که به زودی مبلغ اشتراک دوچرخه‌های بیدود به همان ۲۰ هزار تومان کاهش می‌یابد افزود: مابقی مبلغ دریافت شده به مشترکان بازگردانده می‌شود.

مدیرکل مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، تاکید کرد که با اختصاص یارانه، هزینه سفر‌های نیم ساعتی که اکنون هزار و ۵۰۰ تومان است، به یک سوم کاهش می‌یابد.

اکبرپور گفت: سبد‌های دوچرخه‌های بیدود از جنس آلومینیوم بود که سودجویان آن‌ها را جدا کردند، اما به زودی سبد‌های پلاستیکی مقاوم جایگزین سبد‌های قبلی می‌شود.

دیدگاه