حدود ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در فارس بیمه نیستند

  • 04 خرداد 1400 - 10:17
حدود ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در فارس بیمه نیستند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی از سال گذشته تاکنون متوقف شده است، گفت: حدود ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در این استان فاقد پوشش بیمه‌ هستند.

محمد فرشیدیان در جمع خبرنگاران بیان کرد: طبق ماده ۱۸ قانون بهبود محیط کسب و کار، امورات مربوط به کارگران ساختمانی به انجمن‌های صنفی سپرده شده و طبق ماده ۵ قانون بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی تمام کارگران و استادکاران ساختمان که کارت مهارت پروانه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده و در صنعت ساختمان اشتغال دارند باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

او با اشاره به فعالیت حدود ۲۵۰ هزار کارگر ساختمانی و فصلی در استان فارس، افزود: از این تعداد تنها ۵۲ هزار نفر در تحت پوشش بیمه قرار دارند و مابقی در انتظار سهمیه بیمه تامین اجتماعی هستند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس همچنین با اشاره به توقف بیمه کارگران ساختمانی از سال ۹۹ عنوان کرد: از سال ۹۸ تاکنون حدود ۱۵ هزار نفر در استان فارس تمام مراحل را برای قرار گرفتن در ردیف بیمه‌ای ‌گذرانده و در سامانه رفاهی پالایش شده‌اند و در انتظار سهمیه و پوشش بیمه کارگران ساختمانی هستند اما متاسفانه حتی یک نفر از آنها تحت پوشش بیمه قرار نگرفت.

فرشیدیان تاکید کرد: بیمه این قشر زحمتکش و در معرض خطر هیچ باری بر دوش دولت ندارد و تمام هزینه‌ها از جانب سازندگان ساختمان انبوه سازان، فعالین صنعت ساخت و ساز پرداخت می‌شود و تنها ۷ درصد آن توسط کارگر ساختمانی به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود.

به گفته او، بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۹۹، دو برابر سال ۹۸ پروانه ساختمانی صادر شده که در این میان سهمیه بیمه کارگران ساختمانی از سوی کارفرما به حساب تامین اجتماعی واریز کرده است اما متاسفانه از ابتدای سال ۹۲ تاکنون سهمیه بیمه برای این رشته ضعیف و زحمتکش در نظر گرفته نشده که این وضعیت منجر به نارضایتی و اعتراض کارگران و استادکاران ساختمانی شده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس همچنین شرایط فعلی اقتصادی و معیشتی مردم را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: شرایط فعلی اقتصادی و تورم شدید در جامعه باعث شده تا هزینه درمان نیز به مراتب افزایش یابد و این در حالی‌است که دستمزد کارگران پا به‌ پای این هزینه‌ها افزایش نیافته ضمن آنکه با توجه شیوع ویروس کرونا قرار گرفتن کارگران در معرض این ویروس باعث شد تا لزوم بیمه کارگران بیش از پیش ضروری شود.

فرشیدیان با بیان اینکه طبق قانون بیمه کارگران و استادکاران صنعت ساختمانی باید توسط کارفرما در موقع اخذ پروانه ساخت، پرداخت شود، گفت: به بیمه مراجعه کرده‌ایم و در جواب می‌گویند شهرداری همکاری لازم را ندارد؛ با شورای شهر جلسه گذاشته‌ایم اما همکاری لازم را نداشته و ندارند. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی و استادکاران ساختمانی فارس از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که در حل مشکل قشر زحمت کش کارگران ورود کنند و این معضل توسط شورای عالی استان فارس پیگیری شود. 

دیدگاه