افزایش آمار پرونده‌های قصور پزشکی در فارس

  • 28 اسفند 1399 - 14:08
افزایش آمار پرونده‌های قصور پزشکی در فارس

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: پرونده‌های قصور پزشکی، طی یک دهه گذشته در فارس روند افزایشی را طی کرده است.

دکتر علیرضا درودچی در گفت‌وگو با ایسنا، با یادآوری اینکه یکی از انواع پرونده‌های ارجاع شده به کمیسیون پزشکی قانونی، قصور پزشکی است، گفت: در یک بازه زمانی ۵ ساله از سال ۹۴ تاکنون این پرونده‌ها حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

درودچی ادامه داد: پرونده‌های قصور پزشکی ارجاع شده به پزشکی قانونی فارس، سال ۹۴ حدود ۲۲ درصد از کل پرونده‌ها را تشکیل می داد، حال آنکه طی ۱۰ ماه منتهی به پایان دی سال ۱۳۹۹، این عدد به ۴۸ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس گفت: سال ۹۴، بالغ بر ۶۷ درصد از پرونده‌های ارجاع شده به این اداره کل را پرونده‌های عادی کمیسیون تشکیل می‌داد، اما در حال حاضر این رقم به ۳۳ درصد کاهش یافته است.

درودچی با بیان اینکه براساس آخرین آمار کشوری در سال ۹۸ حدود نیمی از پرونده‌های ارجاع شده به کمیسیون های پزشکی قانونی و بطور دقیق تر  ۴۶ درصد منتهی به تایید  قصور بوده، گفت: بیشتر این پرونده‌ها  مربوط به اقدامات درمانی بیمارستانی و جراحی بوده است.

وی همچنین گفت:  
افزایش تعداد اقدامات پزشکی، افزایش آگاهی مردم، کاهش ورودی  پرونده‌های غیر از قصور پزشکی، عدم رعایت کامل  اخلاق پزشکی در رابطه بین پزشک و بیمار و… را می‌توان به عنوان مهمترین  دلائل افزایش درصد ورودی پرونده‌های قصور پزشکی ذکر کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس با تاکید بر اهمیت توجه به اخلاق پزشکی، گفت: اخلاق پزشکی هم مربوط به ارتباط بین  پزشک و بیمار و هم ارتباط اعضاء جامعه پزشکی با یکدیگر ، موضوعیت پیدا می‌کند. 

او اضافه کرد: زمانی که یک بیمار از مراجعه به یک پزشک نتیجه نگرفته و به پزشک دیگری مراجعه می‌کند، گاهی به جای آگاهی بخشی به بیمار، رفتار یا گفتار تحریک کننده را شاهد هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی فارس همچنین رابطه بین پزشک و  بیمار را مهم توصیف و اضافه کرد: اینکه پزشک برای بیمار خود وقت کافی را تخصیص داده و مشکلات او را خوب گوش کند، قطعا در کاهش شکل‌گیری شکایات بیماران بسیار تاثیرگذار است.

دیدگاه