تب گرانی در آستانه شب یلدا شدت گرفت

  • 28 آذر 1400 - 17:30
تب گرانی در آستانه شب یلدا شدت گرفت

پایان فصل پائیز و شب یلدا بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها به ویژه میوه و خشکبار در بازار شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکی از مهم‌ترین شب‌های ایران باستان شب یلدا یا شب چله است و یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است و از سالیان دور تا به امروز ایرانی‌ها آغاز فصل زمستان را با دور هم جمع شدن خانواده‌ها جشن می‌گیرند.

در حالی که تا شب یلدا کمتر از ۳ روز دیگر باقیمانده است مردم در تکاپو و جنب و جوش برای خرید‌های ویژه این شب هستند و بازار‌های شلوغ حال و هوای شهر را عوض کرده و حسابی داغ شده است. هر ساله علی رغم نظارت‌های خاصی که در این ایام بر روی بازار میوه و خشکبار و … انجام می‌شود بازهم شاهد مشکلاتی در این زمینه هستیم.

با گشتی در سطح شهر و بازار میوه و تره بار شاهد بودیم که قیمت‌ها در بازار از نرخ‌های مصوب میدان میوه و تربار بالاتر است و برخی از فروشندگان میوه با افزایش محصولات به دنبال فرصت طلبی و سودجویی هستند و به خیال خود حسابی بازار گرمی می‌کنند. در ادامه سراغی از آجیل و خشکبار گرفتیم که قیمت‌ها همگی نجومی بود. در مناسبت‌های مختلف که تقاضای خرید بیشتر می‌شود، بازار نیاز به نظارت دارد و کسبه هم باید انصاف را رعایت کنند تا شیرینی شب یلدا را با گرانفروشی به کام مردم تلخ نکنند.

اسماعیلی یک شهروند شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با گلایه از عدم نظارت مسئولان بر بازار، بیان کرد: افزایش قیمت و گرانی باعث شده تا مردم دیگر شب یلدا را به فراموشی ببرند چرا که با قیمت‌ها بسیاری از خانواده‌ها توان خرید حداقل‌ها را هم ندارند.

وی افزود: در این آشفته بازار قیمت‌های نجومی مردم گویی باید دور مرکبات و میوه هم خط بکشند آن هم در شب یلدا و مسئولان تنها حرف از نظارت می‌زنند، اما خبری از نظارت و رصد قیمت‌ها در بازار نیست.

نوری زاده دیگر شهروند شیرازی افزود: شما با حضور در یک فروشگاه میوه و تربار و یا خشکبار شاهد افزایش قیمت‌های چند برابری هستید که متاسفانه همین امر سبب شده اقشار متوسط و ضعیف جامعه که درآمد کمتر و وضعیت مالی ضعیف تری دارند، امکان خرید انواع آجیل را که اصلی‌ترین تنقلات سفره‌های عید یلداست را نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها با درآمد خانواده‌ها همخوانی ندارد، اظهار کرد: شما دقت کنید که قیمت یک کیلو میوه در نقاط مختلف شهر چه میزان تفاوت دارد، به نوعی بی سرو سامانی در بازار وجود دارد که هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست.

صمد رنجبری مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، در تشریح وضعیت تامین میوه شب یلدا در استان فارس گفت: هیچ کمبودی در ارتباط با محصول میوه در استان نداریم و وضعیت ذخیره‌سازی میوه در انبار‌ها و سردخانه‌ها خوب است.

وی با اشاره به اینکه همه واحد‌های صنفی موظف به نصب اتیکت بر روی کالا‌ها هستند، اظهار داشت: به منظور کنترل بازار گروه‌های بازرسی اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صمت در سطح شهر حضور یافته و نحوه عرضه و قیمت کالا‌ها را رصد می‌کنند و واحد‌های صنفی موظف به ارائه فاکتور خرید به بازرسان هستند.

مهدی حسنی معاون سازمان صمت فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، افزود: در آستانه شب یلدا و افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان برای خرید میوه، خشکبار و شیرینی و ضرورت نظارت بر بازار و کالا‌ها طرح نظارتی با هماهنگی لازم با مجموعه اتاق اصناف انجام شده و از توان ناظران مردمی و افتخاری و بسیج اصناف برای نظارت‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در این طرح نظارت و افزایش گشت‌های بازرسی واحد‌های صنفی مورد نظر به ویژه واحد‌های عرضه کالا‌هایی از قبیل آجیل و خشکبار، میوه و تره بار و شیرینی در اولویت نظارت است.

حسنی متذکر شد که هیچکس حق افزایش قیمت به بهانه افزایش ارز و دلار ندارد در غیراینصورت باید با مدرک اثبات کند و ملاک ما بررسی فاکتور‌های خرید معتبر توسط عمده فروشان و خرده فروشان است.

وی ادامه داد: اگر احساس افزایش غیرمتعارف از سوی فروشندگان وجود داشته باشد هرچند فاکتور خرید داشته باشند برخورد جدی با متخلفان خواهیم داشت.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در بحث نظارت بر قیمت‌ها، کنترل فاکتور خرید از مبادی عمده فروش و خرده فروش در دستور کار است و تاکید شد فاکتور‌هایی که به بازرسان ارائه می‌شود رسمی و دارای مُهر باشند.

دیدگاه