احداث میدان دوم میوه‌وتره‌بار شیراز در بن‌بست سرمایه‌گذاران قرار گرفت

  • 28 آذر 1400 - 15:28
احداث میدان دوم میوه‌وتره‌بار شیراز در بن‌بست سرمایه‌گذاران قرار گرفت

راه‌اندازی میدان میوه و تره بار شماره دو شیراز می‌تواند بازار میوه در این کلانشهر را سامان دهد اما این موضوع در سال‌های اخیر با مشکلاتی برای سرمایه‌گذار همراه بوده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم ازشیراز، تحقق جهش تولید نیازمند یک برنامه عملیاتی جدی و یک عزم ملی همه جانبه بر پایه سیاست‌های درست و اصولی است. نام‌گذاری امسال اگرچه در ادامه‌ نام‌گذاری سال‌های اخیر با موضوع تقویت تولید است، اما سویه‌ آسیب‌شناسانه‌ آن با عنوان “مانع‌زدایی” پررنگ است که نشان می‌دهد قبل از ورود به حمایت از تولید باید به‌دنبال رفع موانع تولید بود.

به فرمایش مقام معظم رهبری عمده مشکلات در بحث تولید، تحریم‌ها نیستند بلکه موانع داخلی و موانع اجرایی هستند که توسط خود متولیان امر ایجاد شده است.از آنجایی که مسئله گرانی قیمت و کاهش کیفیت میوه و تره بار همیشه مورد انتقاد مردم، دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات بوده است، راه‌اندازی میدان میوه و تره بار می‌تواند در فرایند توسعه اقتصادی و تحقق جهش تولید نقش بی‌نظیری داشته باشد.

بی‌شک راه‌اندازی میدان میوه و تره بار شماره دو شیراز می‌تواند تا حدودی مشکلات اقتصادی را حل کند. ۲۲ آذرماه سال ۹۸ بود که علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم شهر شیراز اعلام کرد: یکی از مشکلات جدی وضعیت میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی در شیراز است که همواره مورد گلایه مردم بوده و به دلایل مختلف با کیفیت پایین و قیمت بالایی به سفره آن‌ها می‌رسد.

وی همچنین عدم شفافیت در نحوه‌ کارکرد برخی غرفه‌داران و بارفروشان سیار، وضعیت نامناسب بهداشتی و نظافت، بی‌نظمی و آشفتگی و همچنین ضعف در سیستم نظارت در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را از جمله مشکلات آن عنوان کرده و معتقد بود که اگر برای حل مشکلات عدیده‌ای که در سیستم عرضه‌ میوه و تره‌بار در شهر شیراز وجود دارد برنامه‌ریزی نشود، این وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.

مافیای میوه در شهر شیراز!

در ادامه این بحث مهدی طاهری، رئیس شورای ششم شهر شیراز نیز پنجم آبان‌ماه امسال در جمع خبرنگاران درباره تاخیر در روند ساخت پروژه میدان میوه و تربار شماره دو شیراز، بیان کرد: در شمالغرب شیراز افرادی به دنبال احداث میدان میوه و تره‌بار با هزینه خود هستند، اما سال‌ها است که به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود در حالی که صادرات میوه ما در هرماه ۱۸ تن است و بخش عمده‌ای از آن نیز دورریز می‌شود که با تعالیم دینی و اخلاقی منافات دارد، با احداث سردخانه و واحد‌های فراوری می‌توان به آن‌ها ارزش افزوده بخشید و برای شهرداری درآمدزایی کرد.

وی افزود: مشخص نیست که چه مافیایی پشت پرده است که نمی‌گذارد در شیراز چهار میدان میوه و تره سردخانه کافی و زنجیره فرآوری محصولات کشاورزی ایجاد شود.

در همین راستا یوسف یاری سرمایه‌گذار پروژه میدان دوم میوه و تربار شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از کارشکنی مسئولان استانی در ارتباط با راه‌اندازی پروژه میدان میوه و تربار شماره دو شیراز سخن گفت و افزود: متاسفانه از ۱۳ بهمن ماه ۹۹ روند اجرایی این پروژه توسط شهرداری شیراز و شورای پنجم متوقف شده و تا کنون ادامه داشته است.

بن بست سرمایه‌گذاران

وی با بیان اینکه فاز یک پروژه میدان میوه و تربار شماره دو شیراز قرار بود شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد، اما با توجه به کارشکنی‌ها هیچ پیشرفتی این پروژه نداشت، افزود: این پروژه در زمینی به مساحت ۲۸ هکتار در فاصله ۸ کیلومتری شهر شیراز (محور شیراز-دشت ارژن) واقع و در ۳ فاز تعریف شده است که اشتغال ۸ هزار نفری را به دنبال دارد.

یاری با تاکید بر اینکه این پروژه تمام زیرساخت‌های لازم برای فرآوری میوه و تربار و مبحث صادرات را دارد و از پروژه‌های شاخص استان محسوب می‌شود، گفت: توزیع عادلانه ارزاق عمومی، کاهش قیمت تمام شده میوه و تربار، رفع رانت و ایجاد رقابت سالم از مهمترین اهداف این پروژه است.

سرمایه‌گذار پروژه دوم میدان میوه و تربار شیراز افزود: ما تمام مراحل قانونی و اجرایی برای انجام این پروژه را انجام داده‌ایم و متاسفانه به بن بست خورده‌ایم و تلاش‌ها و پیگیری‌هایمان به جایی نرسیده است.

قول مساعد دادستان شیراز

سیدمصطفی بحرینی دادستان استان فارس توضیح داد: سرمایه‌گذار این پروژه اواخر سال گذشته در خصوص توقف پروژه میدان میوه و تره بار مراجعاتی داشتند و ما مشکلات آن‌ها را به شهرداری منعکس تا برای رفع ایراداتی که مطرح شده بود، اقدامات لازم را انجام و روند کار را تسریع دهند.

خبرنگار تسنیم برای پیگیری این موضوع با سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس و محمد تقی تذروی نائب رئیس شورای شهر شیراز گفت‌و‌گویی کرد.

وی با بیان اینکه برمبنای اظهارات شهرداری، ایجاد یک پل ارتباطی برای دسترسی، محل اختلاف راه و شهرسازی و پیمانکار بوده است، ادامه داد: وجود یا عدم وجود این پل ارتباطی، عدم موافقت سرمایه‌گذار در این باره، عدم تامین سرمایه اولیه و تامین اعتبار از محل فروش و واگذاری از موارد مورد اختلاف بین راه و شهرسازی و شهرداری عنوان شده است.

این مقام قضائی با اشاره به اینکه در جریان نتیجه بررسی و اختلافات نیستم، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار این پروژه اخیرا هیچ مراجعه‌ای به دادستانی برای پیگیر موضوع کار خود نداشته‌اند.

بحرینی همچنین قول مساعد داد که پیگیر تسریع در راه‌اندازی و احداث این پروژه هستیم تا مشکل مردم حل شود.

جذب اعتماد سرمایه‌گذاران در شورای ششم

محمد تقی تذروی نائب رئیس شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت: کلانشهر شیراز با وسعت جمعیت و جغرافیایی که دارد نیازمند به احداث میدان میوه و تربار جدید است که این مهم در دستور کار شورای چهارم بود و از آن زمان کلید خورد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار مجموعه دوم میدان میوه و تربار شیراز پای کار آمد و در دوره پنجم روند اجرایی این پروژه کند پیش رفت، اما از دستور کار بیرون نرفت، بیان کرد: در دوره ششم شورا مجدد در حال احیای آن و رفع نواقص هستیم.

تذروی ادامه داد: پرونده این پروژه به کمیسیون ماده ۳۸ شهرداری رفت که اعتراضات و ناهماهنگی‌هایی در خصوص دسترسی راه، پیش فروش کردن سوله‌ها و عدم نقص مدارک بود که همگی رفع مانع شد.

نائب رئیس شورای شهر شیراز با تصریح بر اینکه در حال حاضر شورای ششم در تلاش است تا اطمینان سرمایه‌گذاران را جذب کند تا در این شهر سرمایه‌گذاری کنند و این موضوع خود یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، افزود: شورای ششم با ارائه طرح و برنامه‌ریزی در کمیسیون سرمایه‌گذاری اقتصاد نیز در تلاش است در کمترین زمان این پروژه را به بهره‌برداری برساند.

تذروی بیان کرد: مسائل حقوقی نیز تا حدودی حل شده امیدواریم موانعی برای روند اجرایی این کار وجود نداشته باشد.

وی همچنین افزود: گاهی اوقات اعلام یک گزارش، موجب توقف در روند یک کار می‌شود چرا که مسیر طی شده را باید دوباره بررسی کرد و در عین حال گاهی هم گزارش‌هایی که صحت و سقم آن مبهم است موجب می‌شود تا ریشه‌ای به حل مشکلات مطرح شده، پرداخت و در این بین برای عارضه یابی باید موانع تولید را از میان برداشت.

به گزارش تسنیم برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۰ می‌طلبد دستگاه‌های مرتبط با موضوع برای ادامه روند ساخت این پروژه همکاری لازم را داشته باشند.

دیدگاه