لارستان در طرح کشت قراردادی گندم در فارس پیشرو است

  • 16 آذر 1400 - 16:46
لارستان در طرح کشت قراردادی گندم در فارس پیشرو است

کشت قراردادی محصولات زراعی به ویژه گندم و کلزا روشی نو با هدف افزایش میزان بهره وری و توسعه بیمه ای کشاورزی و همچنین رونق تولید در این بخش مهم اقتصادی است که شهرستان لارستان در همین راستا و با قرارداد سه هزار و هشت هکتار تاکنون در سطح استان فارس پیشرو است.

  معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی لارستان روز دوشنبه با بیان اینکه  استقبال کشاورزان منطقه برای انجام قرارداد در این محصول استراتژیک همچنین رو به افزایش است افزود: محقق شدن این امر به واسطه تلاش کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و تعاونی های کشاورزی  تابعه در سطح شهرستان و همچنین استقبال خوب کشاورزان است که با توجه به شرایط سخت خشکسالی و کم بارشی در سال زرعی جاری بهترین و مناسب ترین روش برای جبران خسارت محصولات کشاورزی است.

علی سعیدی نژاد یادآور شد: همچنین در این طرح نهاده ها و خدمات موردنیاز بهره بردار از جمله تامین کودهای پایه و شیمیایی ، بیمه و سایر خدمات کشاورزی به صورت امانی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

سعیدی نژاد هدف از اجرای طرح کشت قراردادی را پشتیبانی از کشاورزان و بهره برداران در مراحل کاشت ،داشت و برداشت و همچنین افزایش میزان بهره وری از منابع آب و خاک و بالابردن کیفیت محصولات از جمله گندم عنوان کرد.

در این طرح کشاورز با ارایه سفته دارای امضاء یک ضامن تا مبلغ سقف سه میلیون تومان به ازای هر هکتار از کود شیمیایی و بیمه زمین کشاورزی بهره مند می شود.

سال زراعی گذشته به دلیل بروز خشکسالی و کم بارشی محسوس در شهرستان گرمسیری لارستان میزان تولید و برداشت محصولات زراعی از جمله گندم به بیش از نصف کاهش یافت.

میزان تولید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان سالانه در شهرستان لارستان افزون بر ۹۵ هزار تن است که به دلیل خشکسالی ایزن میزان در سال زراعی گذشته به کمتر ز ۴۵ هزار تن رسید.

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از اراضی زراعی لارستان به کشت محصولات گندم و جو اختصاص دارد، گفت: سطح زیرکشت گندم و جو در این شهرستان به ترتیب ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار و یک هزار و ۵۰۰ هکتار است.

شهرستان لارستان از ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۳۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۲۳ هزار هکتار آبی برخوردار است.

این شهرستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

دیدگاه