بدهی ۱۲۰۰ میلیاردی کارفرمایان به تامین اجتماعی در فارس

  • 30 آبان 1400 - 16:21
بدهی ۱۲۰۰ میلیاردی کارفرمایان به تامین اجتماعی در فارس

مدیرکل تامین اجتماعی استان فارس میزان طلب این سازمان از کارفرمایان بخش‌های مختلف استان را ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: متاسفانه بعضی کارفرمایان بدحساب، طرح مطالبات تامین اجتماعی را مانع تولید می‌دانند.

ابراهیم کشاورز شنبه ٢٩ آبان در آیین گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار در شیراز، ضمن یادآوری اینکه بدهی کارفرمایان به تامین اجتماعی، مانعی برای ارائه خدمات مطلوب و به موقع است، بیان کرد: تامین اجتماعی نهادی عمومی و غیردولتی است و ریالی از منابع دولتی استفاده نمی‌کند. 

او با بیان اینکه براساس اصل ٢٩ قانون اساسی، تامین اجتماعی برای رفاه حال آحاد جامعه به ویژه کارگران تشکیل شد، جمعیت تحت پوشش سازمان در فارس را بالغ بر ۲ میلیون ۴٠٠ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: تامین اجتماعی فارس با ٣۶ شعبه دائم، ٢۵ شعبه اقماری و ١۵ کارگزاری رسمی خدمات خود را به جامعه هدف ارائه می‌دهد.

کشاورزی از افتتاح رسمی راه‌اندازی شعبه ششم شیراز نیز که از هفته گذشته به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده، در آینده‌ای نزدیک خبر داد و عنوان کرد: افتتاح شعبه صدرا نیز در دستور کار قرار گرفته و با مشخص شدن مکان، تاسیس خواهد شد.

او همچنین با تصریح بر این نکته که در حالی‌که براساس پرونده‌ کارگاه‌های فعال در استان ۷۱ هزار بیمه شده داریم اما حق بیمه ۶۳ هزار نفر پرداخت می‌شود، گفت: این مهم نشان دهنده فرار بیمه‌ای در فارس است و امید است به سمتی پیش برویم که با همکاری اداره کل کار، بحث پوشش بیمه‌ای و تحت پوشش قرار گرفتن کارگران با بالاترین درصد انجام شود.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس از مطالبه سنگین یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی تامین اجتماعی از کارفرمایان خبر داد و گفت: این مهم معضلی برای ارائه خدمات به بیمه شدگان شده و متاسفانه بعضی کارفرمایان بدحساب، مطالبات سازمان را به نوعی موانع تولید می‌دانند که این اشتباه محض است.

کشاورز ادامه داد: براساس محاسبات، در بدترین حالت، کل هزینه حقوق و مزایای پرسنل ١٠ درصد است که اگر ٣٠ درصد آن را برای حق بیمه درنظر بگیریم تنها سه درصد هزینه یک کارگاه تولیدی برای حق بیمه صرف می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه ۴٨.۴ درصد جمعیت فارس تحت پوشش بیمه هستند که از میانگین کشوری پایین تر است، اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده طی دو سال اخیر علی‌رغم حاکمیت بحران کرونا اما ۵ درصد افزایش پوشش بیمه‌ای داشتیم که نشان دهنده تلاش جامعه کارفرمایی در موضوع اشتغال و جلوگیری از فرار بیمه‌ای است.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس به آمار مقایسه‌ای افزایش بیمه شدگان، مستمری بگیران و جمعیت تحت پوشش نسبت به سال‌های قبل در فارس هم اشاره کرد و از رشد ٣.٣درصدی بیمه شدگان اصلی و ١۵ درصدی مستمری بگیران خبر داد.

کشاورز همچنین به موضوع مقایسه پوشش بیمه‌ای در فارس نسبت به اصفهان و خوزستان اشاره کرد و گفت: آمار استان فارس نسبت به این دو استان، نشان دهنده فرار بیمه‌ای است.

او با بیان اینکه برای ۱۳ هزار نفر بیمه  بیکاری به میزان  ۸۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم که عمدتا هم ناشی از بیکاری در پی شیوع بیماری کروناست، گفت: ماهانه ٨٠٠ میلیارد تومان مستمری در فارس پرداخت می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس به هزینه درمان در فارس به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور هم اشاره و عنوان کرد: تاکنون ۳۰ میلیارد تومان غرامت دستمزد به کارگرانی که در فارس مبتلا به بیماری کرونا شده و دو هفته در منزل استراحت داشته‌اند، پرداخت کرده‌ایم.

کشاورز با بیان اینکه ارائه خدمات بیمه‌ای زمانی نمود مطلوبتری دارد که جامعه بیشتری تحت پوشش بیمه باشند، خاطرنشان کرد که از آبان سال گذشته تاکنون بالغ بر ۷۰ درصد از مراجعات به شعب این سازمان در فارس کاهش داشته است.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس عدم تناسب بین منابع و مصارف سازمان را از چالش‌های جدی سازمان متبوع در فارس عنوان کرد و گفت: ماهیانه ١٢٠٠ میلیارد تومان هزینه داریم اما وصولی ما از محل دریافت حق بیمه ٨٠٠ میلیارد تومان است و در واقع استان فارس ماهی ۴٠٠ میلیارد تومان مطالبات معوقی که دارد هر ماه از استان‌های دیگر جبران می‌کند تا هزینه‌های خود را پوشش دهد.

دیدگاه