ظرفیت سازی مناسبی برای سرمایه گذاری و کسب و کار ایجاد شود

  • 08 آبان 1400 - 15:10
ظرفیت سازی مناسبی برای سرمایه گذاری و کسب و کار ایجاد شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس،گفت: نخبگان سرمایه های ارزشمند کشور هستند و باید ظرفیت سازی مناسبی برای به وجود آوردن فضای جدی جهت سرمایه گذاری و کسب و کار و استفاده از پتانسیل های استان فارس صورت بگیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه نوزدهمین مسابقات ملی مهارت در شیراز اظهار کرد: می توان به جرأت گفت که مسابقات ملی مهارت یکی از مهمترین و مؤثرترین اتفاقاتی است که بایستی برای آتیه کشور در عرصه های اقتصاد، کارآفرینی و اشتغال مورد توجه قرار بگیرد.

ساسان مبینی دهکردی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر سخن گفتن در رابطه با مهارت بین عموم مردم جا افتاده است و می توان گفت دانش آموخته بدون مهارت، هیچ آینده روشنی برای استفاده از آنچه که تحت عنوان علم و دانش آموخته است، نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مسیری که کشورهای توسعه یافته سالها قبل از ما پیموده اند و بر مهارت آموزی تمرکز کرده اند نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است، به طوری که در بسیاری از این کشورها مهارت و مهارت آموزی نزدیک به ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در بخش خدمات را پشتیبانی می کند.

مبینی اضافه کرد: خوشبختانه در کشور ما نیز به این موضوع توجه ویژه ای شده است و سازمان آموزش فنی و حرفه ای که متولی این امر است و کار مهارت آموزی را پیش می برد، هر سال فعالیت‌های قابل توجهی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: امر مهارت آموزی حتی در پادگان و زندان ها انجام می شود و با این اتفاق خوب فرصت و زمانی که به عنوان بزرگترین سرمایه هر انسان به شمار می رود، تلف نخواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: اقتصاد آتی کشور هم متاثر از همین فرآیندها و وابسته به تقویت حوزه مهارت آموزی خواهد بود و خروجی این مسابقات و جشنواره ها باید به سرمایه گذاری ها، تجاری سازی ها و فضای کسب و کار تبدیل شود.

وی عنوان کرد: همه شرکت کنندگان باید بدانند که‌ نتیجه و ماحصل فعالیت‌های آنها تأثیرات بسیار خوبی در عرصه اقتصادی، سرمایه گذاری و کسب و کار به وجود آورد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، اضافه کرد: یکی از اقدامات مهمی که در کنار برگزاری جشنواره ها و مسابقات باید روی آن سرمایه گذاری کنیم، حفظ و نگهداری سرمایه هایی است که در این جشنواره ها پرورش می یابند و تقویت می شوند.

وی اعلام کرد: نخبگان سرمایه های ارزشمند کشور هستند که باید از آنها حراست و پایداری شود و باید واحدهای مشاوره برای سرمایه گذاری و کسب و کار ایجاد شود و همچنین می بایست ظرفیت سازی برای به وجود آوردن فضای جدی جهت سرمایه گذاری و کسب و کار و استفاده از این پتانسیل ها را فراهم کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، عنوان داشت:راهکارهای نرم‌افزاری برای تجارت، شناسایی نقاط قوت موجود در منظر دانش، ایده و خلاقیت و توجه به حوزه نرم افزاری و تکنولوژی اطلاعات و بازار تجارت الکترونیک یکی از مهمترین و کلیدی ترین نیاز جامعه امروز ما است که نیازمند تقویت است.

همه نظام در قوانین بودجه و اجرا باید حامی مهارت آموزی باشند

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت:در حوزه کارآفرینی و اشتغال با مشکلاتی روبرو هستیم و باید این حقیقت تلخ را بپذیریم که این مشکلات نشأت گرفته از راهبردهای نادرستی است که باید این اشتباهات را قبول کنیم.

ابراهیم عزیزی افزود: موضوع اشتغال یک کلاف سردرگم در کشور است و در حال حاضر فرهنگ و کار در کشور دچار آسیب است. این در حالی است که برای این دو موضوع در سطح کلان کشور راهبرد مناسبی ارائه نکردیم.

او عنوان کرد: همه نظام در قوانین بودجه و اجرا باید حامی مهارت آموزی باشند. در واقع ما می توانیم با استفاده از فنون پیشرفته و بهره گیری از ظرفیت های کوچک بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کنیم.

وی با اعتقاد به اینکه همه نظام در قوانین بودجه و اجرا باید حامی مهارت آموزی باشند، گفت:برای امر اشتغال سند راهبردی اشتغال نداریم و سند بالادستی و پایین دستی وجود ندارد و این باعث شده به بیراهه برویم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در جدول بودجه و تبصره،آن طور که باید جای کار و اشتغال تعریف نشده و نظام ما در موضوع اشتغال راهبرد کلان و استراتژی خود را ترسیم نکرده است.

عزیزی بر لزوم فرهنگ سازی پیرامون موضوع اشتغال در کشور تأکید کرد و گفت: جوانان و همه جویندگان کار در کشور نگاه استخدام دولتی دارند و درصدد هستند که در نظام اداری کشور استخدام شوند و تنها استخدام در نظام دولتی را به عنوان شغل قلمداد می کنند. لذا لازم است نگاه و نگرش ما به تولید و استخدام تغییر کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر کشور چین کمترین بیکاری را دارد و اکثر خانواده ها در این کشور نقش تولید کننده را ایفا می کنند.

عزیزی با تأکید بر اینکه راهبرد ما در حوزه صنایع فارس نادرست بوده و موجب شده که فارس به عنوان استان صنایع خاموش باشد،گفت: راهبرد در مورد صنایع کوچک کاملا اشتباه بوده و راه حل مشکلات کشور توجه به بنگاه های کوچک روستایی است. 

نخبگان مهارتی می‌توانند تحول‌آفرین باشند

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: مسابقات ملی مهارت فرصتی در جهت شکوفایی استعدادها و توسعه و ترویج فرهنگ مهارت آموزی به عنوان حلقه مفقوده اشتغال و شناسایی نخبگان مهارتی است که می‌توانند تحول‌آفرین باشند و گره‌گشای مشکلات کشور در بخش صنعت، خدمات و فناوری باشند.

حشمت کوشکی ادامه داد: در کشور سه جزیره آموزش، صنعت و بازار را داریم که نخبگان حلقه های مفقوده بین این سه جزیره را پوشش بدهند و ما نیز باید گفتمان سازی آموزش‌های فنی و حرفه ای و تحقق نهضت مهارت افزایی را دنبال کنیم.

وی بیان داشت: ما در گذشته نیاز به نهضت سوادآموزی داشتیم اما هم اکنون حرکت ما باید به سمت نهضت مهارت افزایی در کشور باشد.

کوشکی بیان داشت:امروز مهارت آموزی یک انتخاب نیست بلکه یک التزام است و مهارت آموزی از سنین پایه می تواند زمینه رشد و تعالی کشور را فراهم کند.

این مقام مسئول ادامه داد: استان فارس هم با قدمت دیرینه ای که دارد و با برخورداری از صنایع بزرگ و شرکت های فناوری آمادگی دارد که در کنار سازمان فنی و حرفه ای  میزبان برنامه های بین المللی باشد. در نهایت از همه عزیزان شرکت کننده، کارشناسان، مهمان ویژه و داوران که سعی در برگزاری خوب این مسابقات داشتند، تشکر می کنم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای فارس اظهار داشت: رقابت کنندگان باید به عنوان سفیران مهارتی استان های مختلف نقش آفرینی ایفا کنند تا بتوانیم آموزش های فنی حرفه ای را ترویج کنیم و آموزش های فنی حرفه ای به جایگاه واقعی خود برسد.

هدف سازمان فنی و حرفه ای غلبه بر واماندگی است

مدیر مسابقات ملی و بین المللی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز اظهار داشت:مسابقات امسال تفاوت ماهیتی با ادوار مختلف داشت مشارکت موثر سایر استان ها و تمرکز زدایی بود و میزبانی بخش های مختلف مسابقات به ۱۷ استان سپرده شد.

مهدی دارایی ادامه داد:در فارس ۳۳ نفر رقابت کننده از ۲۵ نقطه کشور در ۲ رشته طراحی گرافیک و راهکارهای نرم افزاری برای تجارت به رقابت پرداختند و برترین های این مسابقات به مسابقات شانگهای چین اعزام خواهند شد.

 وی بیان داشت: در بحث مهارت دچار واماندگی مهارتی هستیم و یکی از کارهای سازمان فنی و حرفه ای که جایگاه شتاب دهنده ذاتی دارد، غلبه بر واماندگی است.

دیدگاه