۴٠ هزار تن پیاز در استان فارس در حال خراب شدن است

  • 07 خرداد 1400 - 9:12
۴٠ هزار تن پیاز در استان فارس در حال خراب شدن است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به عدم برنامه ریزی در حوزه کشت محصولات کشاورزی در استان فارس نزدیک به ۴٠ هزار تن پیاز در حال خراب شدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد صادق مفتح بعد از ظهر پنجشنبه در نشست تخصصی بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی کشور در شیراز بیان کرد: این اولین باری نیست که خرابی محصولات کشاورزی در کشور روی می‌دهد بلکه هر سال در نقاط مختلف کشور این موضوع در حال روی دادن است.

وی اضافه کرد: با توجه به آمارهایی که در کشور جمع آوری می‌شود به علت عدم هماهنگی میان بازار و تولیدکننده در هر سال ٢٠ بار به محصولات کشاورزی پس از تولید و در زمان عرضه خسارت وارد می‌شود.

مفتح تاکید کرد: هرچه میزان سبد کالاهای مصرفی در کشور افزایش یافته است تنوع در بازارها نیز افزایش یافته اما در نقطه مقابل سیستم توزیع محصولات تاکنون تغییری نکرده است و شبکه توزیع هنوز همچون گذشته دارای مشکلات متعدد است که هنوز این مشکلات برطرف نشده‌اند.

قائم مقام وزیر صمت اضافه کرد: عدم رشد سیستم توزیعی از آن جهت است که دستگاه‌های متولی نتوانسته‌اند نقش خود را در بروز رسانی این بخش از تولید انجام دهند فراموش نکنیم که عدم حمایت از این بخش موجب شده تا برخی از فعالین سیستم توزیع مواد غذایی از چرخه خدمت رسانی خارج شوند.

مفتح افزود: یکی از موضوعاتی که در کشور وجود دارد ایجاد اتحادیه کشوری برای برخی از واحدها است یکی از واحدهایی که نیازمند ایجاد اتحادیه کشوری در آن احساس می‌شود واحدهای عرضه کننده عمده مواد غذایی است که باید اتحادیه عمده فروشان و بنکداران کشور تأسیس و ایجاد شود.

او ادامه داد: با ایجاد این اتحادیه شاهد خواهیم بود که رقابت در میان بنگاه‌های عرضه کننده رنگ جدیدی خواهد گرفت و موجب رشد و تعالی واحدهای استانی می‌شود اما اکنون این امکان از واحدهای عرضه کننده گرفته شده است و رقابت این واحدها تنها به بدنه اقتصاد کشور لطمه میزند.

مفتح معتقد است: اگر اتحادیه کشوری بنکداران ایجاد نشود این واحدها در آینده‌ای نچندان دور توسط سوپرمارکت‌ها و هایپر مارکت ها از بین خواهند رفت.

دیدگاه