رونمایی از کتاب «شیراز و بازارهای تاریخی آن»

  • 16 آذر 1402 - 20:39
رونمایی از کتاب «شیراز و بازارهای تاریخی آن»

فاطمه مقدم: جلسه رونمایی از کتاب «شیراز و بازارهای آن در گذر ادوار تاریخی» که نوشته مشترک منا قربانی و امیرحسین حکمت نیاست، دیروز همزمان با هفته پژوهش، در کتابخانه رئیسی اردکانی با حضور نویسندگان کتاب و دکتر سلیمان حیدری، دانشیار تاریخ دانشگاه شیراز، به عنوان منتقد برگزار شد.

منا قربانی، یکی از نویسندگان این کتاب، در گفت و گو با «شهر مردم»، گفت: کتاب ‏«شیراز و بازارهای آن در گذر ادوار تاریخی»‏ برای اولین بار، شیراز را در یک قالب تاریخی، با محوریت بازارهای آن، مورد بررسی قرار داده است. منابع استفاده شده برای نگارش این کتاب، شامل ۲۶۰ منبع دسته اول، از جمله کتاب و نشریات منابع فارسی و غیر فارسی چون آلمانی و انگلیسی و همچنین بررسی نقشه ها و عکس های هوایی شیراز و تهیه نقشه های اتوکد از چند دوره تاریخی شهر شیراز است.

وی، با اشاره به اینکه با وجود برخورداری شیراز از بازارهای متعدد، تاکنون کار پژوهشی منسجمی، درباره بازارهای تاریخی شیراز، صورت نگرفته بود، افزود: ما در تلاشی مشترک به همراه امیر حسین حکمت نیا، با استفاده از منابع معتبری چون، کتاب الله قلی اسلامی، کتاب حسن خوب نظر و… به پژوهش در زمینه بازارهای شیراز و حواشی متصل به آن پرداختیم و تحولات بازارهای شیراز در ادوار گوناگون تاریخی را مورد بررسی قرار داده ایم.

قربانی که مولف چهار کتاب و چندین مقاله ‏نیز است، در ادامه اظهار داشت: در این پژوهش، بازارهای اصلی تاریخی شهر شیراز، از عصر خلفای اسلامی تا پیش از اتابکان، از عصر اتابکان تا دوره زندیه، از دوره زندیه تا دوره قاجاریه و از دوره قاجاریه تا دوره معاصر صد سال اخیر، مورد بررسی قرار گرفته است. این بازارها که همگی در بافت تاریخی شیراز جا گرفته اند، از بازار نو در دروازه اصفهان، آغاز و تا بازار حاجی در خیابان لطفعلی خان زند را در بر می گیرد. همچنین در این کتاب، به بازارهای تخریب شده شیراز، چون بازار سرحوض و بازار آقا نیز پرداخته شده است.

امیرحسین حکمت نیا با ابراز خرسندی از رونمایی از کتاب «شیراز و بازارهای آن در گذر ادوار تاریخی» در هفته پژوهش، این کتاب را پژوهشی مشترک خواند که از دل آن، تا کنون ۵ مقاله و دو کتاب بیرون آمده است، گفت: این کتاب، ماحصل شش سال مطالعه مشترک بنده با خانم منا قربانی است و اولین کتاب منسجم در خصوص بازارهای شیراز است که بازارهای این شهر تاریخی را از قرن سوم هجری تا حال حاضر، در بر می گیرد.
در این کتاب، جز معماری و ظاهر بازارها، اقتصاد شهر شیراز در دوره های تاریخی، مورد واکاوی قرار گرفته است. ما در این کتاب، به بازارچه های شهر شیراز نیز توجه کرده ایم و بازارهای تخریب شده و باقی مانده را نیز مورد مطالعه قرار داده ایم و سپس به وجه نامگذاری ها، تاریخ و روایت های اجتماعی، فرهنگی و حتی عناصر وابسته به بازار، چون کاروانسراها، ضرابخانه ها، جبه خانه ها و حتی مساجد و مدارس نیز پرداختیم و تلاش کردیم تصویری کامل از فضای ارگانیک بازارها و اقتصاد ادوار تاریخی شیراز را برای خواننده ترسیم کنیم. امیدواریم این کتاب، بتواند سنگی از پژوهش در خصوص باب بافت تاریخی شیراز را بنا گذاشته باشد تا دیگران، بتوانند سنگهای بعد را بنا بگذارند.

حکمت نیا که مولف ۷ کتاب و بیش از ۵۰ مقاله است، کتاب حاضر را پژوهشی خواند که می تواند به پژوهشگران حوزه تاریخ، معماری، باستانشناسی و پژوهشگران گردشگری شیراز، یاری رساند.

بازگشایی کتابخانه نو نوار شهید دستغیب دهه فجر امسال قطعی است

رئیس کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز، در حاشیه رونمایی از کتاب ‏«شیراز و بازارهای آن در گذر ادوار تاریخی»‏ به «شهر مردم»، گفت: کتابهای کتابخانه دستغیب از مکان موقتی خود در ساختمان شواری شهر، جمع آوری شده است و ما آماده چیدمان کتاب در کتابخانه اصلی و خاطر انگیز شهید دستغیب در خیابان طالقانی هستیم. ساخت کتابخانه، بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه قطعی ما افتتاح کتابخانه در دهه فجر امسال است.

محمدرضا ابراهیمی، با اشاره به اینکه هنوز خرده کارهای عمرانی از کتابخانه باقی مانده است، افزود: البته تمامی تجهیزات مورد نیاز کتابخانه، خریداری شده اند و جزئیات کار، رو به اتمام است و قول مسلم ما به مردم و دوستداران کتاب، بازگشایی این کتابخانه، در دهه فجر امسال است، این کتابخانه با بازگشت به مکان اصلی خود، چون روال سابق در همان دو شیفت کاری صبح و عصر به خدمات دهی به دوستداران و علاقمندان کتاب، خواهد پرداخت.

دیدگاه