آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس برگزار شد

  • 27 آبان 1401 - 10:25
آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس برگزار شد

آیین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در فارس با قدردانی از ۳۶ برگزیده عرصه کتابخوانی در استان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب عنوان کرد: ۳۰ سال است که ماه آبان برای کتابداران و جامعه فرهنگی مهم است؛ بهار و طلیعه این ماه هفته کتاب و ۲۴ آبان ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار است. هفته کتاب را باید ارج نهیم و تلاش کنیم که هر سال بیشتر از سال‌های قبل بر رونق کتاب بیفزاییم.

به نقل از اداره کتابخانه‌های فارس، روح الله منوچهری با اشاره به به نقش تاثیر گذار کتابخانه‌های عمومی در جامعه اضافه کرد: کتاب نقش بی بدیلی در توسعه آگاهی دارد و  کتابخانه جایی است است برای کتاب، کتابخوان و مسایل فرهنگی جامعه؛چیزی که به این مجموعه هویت می‌دهد کتابدار است و نقش کتابدار در توسعه کتابخوانیبسیار حائز اهمیت است.

منوچهری با بیان اینکه کتابخانه ارگانیسم زنده و پویا است، گفت: کتاب مصداق بارز جهاد تبیین است. با کتاب و گسترش کتابخوانی میتوانیم بسیاری از موارد را در جامعه نهادینه کنیم. 

او در ادامه به برگزاری ۲۰ هزار برنامه ترویجی در یکسال گذشته اشاره و اضافه کرد: کتابداران در بیش از ۲۵۳ باب کتابخانه عمومی خدمات متنوعی را ارائه می‌کنند.‌ این خدمات در حوزه‌های مختلف است و به صورت تک بعدی برنامه ریزی نمی‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس افزود: کتابخانه‌ها پس از مدارس و مساجد بزرگترین شبکه اجتماعی کشور است و استفاده از آن  هیچ محدودیتی ندارد. علاوه بر این کتابخانه‌های عمومی صرفا به امانت کتاب نمی‌پردازند و بیش از ۵۰ نوع خدمت در این مجموعه ارائه می‌شود که برخی از آن ها همچون خدمات به گروه‌های خاص بسیار دلنشین است .

منوچهری توجه به حوزه کودک و نوجوان را از اولویت‌های نهاد کتابخانه هایعمومی کشور برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم کتابخوانی را در جامعه نهادینه کنیم، باید از حوزه کودک و نوجوان شروع کنیم. در حال حاضر در تمام کتابخانه‌های عمومی بخش کودک و نوجوان وجود دارد و ایجاد بخش اسباب بازی نیز در کتابخانه‌ها آغاز شده است. علاوه بر این از ۱۳ کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در کشور، ۵ باب کتابخانه متعلق به فارس است.

او ادامه داد: طرح پیک کتاب، طرح‌های دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعاتی، برگزاری کارگاه‌های متعدد به صورت حضوری و مجازی براساس نیاز مخاطبان، راه‌اندازی محافل متعدد ادبی و قرآنی و… بخش دیگری از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی فارس بوده است.

منوچهری اضافه کرد: در یکسال گذشته بیش ۲۵۲ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی افزوده شده است. همچنین طرح ایجاد کتابخانه سیار در استان پیگیری شده است و امیدواریم با کمک خیرین این طرح را توسعه دهیم.

فعالیت کتابخانه‌های عمومی به دوردست ترین مناطق و روستاهای محروم رسیده است

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: فارس با ۲۳ روستا و ۱۲۰ شهر، ۳۵ شهرستان و حدود ۵ میلیون جمعیت، یک کشور موثر، مومن، متدین و سرشار از آثار تاریخی و مردمان فرهیخته‌ای است که در تاریخ، ریشه ای با عمر هزاران سال دارند. 

محمد فرخ‌زاده با اشاره به نقش موثر حوزه کتاب و کتابخوانی، تاکید کرد: کاهش جرایم و زندان‌های خالی از جمعیت، کاهش نزاع‌های خیابانی،کثرت حوزه اختراعات و تربیت دانشمندان، افزایش رفتار و انضباط اجتماعی و تقویت فرهنگ موثر شهری و روستایی از نتایج اثربخش اینبخش است. 

او بر ورود موثر به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تهیه خوراک خوب برای سنین مختلف، تاکید و اضافه کرد: آنچه امروز دیده می‌شود، جایخالی سواد رسانه و محتوای غنی و موثر در این فضاهاست که می‌طلبد فعالان حوزه کتاب، همان طور که فارس را در بخش کتابخوانی به قله رساندند، نمایندگی و تولیت این حوزه را نیز به عهده بگیرند. 

فرخ‌زاده با بیان اینکه تنها ۴۷ درصد از جمعیت کشور، کتابخوان هستند و مابقی به صورت مطلق کتاب نمی‌خوانند، گفت: باید برای نیمی از جمعیت کشور، انگیزه ایجاد شود تا آنها به این حوزه ورود کنند و تلاش موثری برای امر دانایی داشته باشند. 

معاون استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دوردست ترین شهرهای استان نیز تلاش‌های خوبی در حوزه کتاب انجام داده‌اند که این مسئله باید کثرت یابد و خیرین نیز در این بخش، نقشی اساسی ایفا کرده‌اند. 

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس به اهمیت احداث کتابخانه مرکزی شیراز پرداخت و تاکید کرد: چند سالیاست این کتابخانه، منتظر به بار نشستن است و در طول سالهای گذشته نیز مکان‌های مختلفی برای احداث آن جانمایی شده است.

فرخ زاده در عین حال خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت ۱۲۰ هزار نفری مردم در هر منطقه از کلانشهر شیراز، نیاز است که در هر منطقه، یک کتابخانه ایجاد شود، چرا که کتابخانه مرکزی، نماد شهر فهیم، دانش محور و دانش پرور است که با همت متعالی نهاد کتابخانه‌ها، این کار به سرانجام خواهد رسید. 

به گزارش ایسنا، در این آیین از ۳۶  نفر برگزیده در بخش‌های کتابخانه، مسئول کتابخانه و کتابدار نهادی، کتابخانه و کتابدار مشارکتی، انجمن کتابخانه‌های عمومی، خیرین کتابخانه یار، پیشکسوت و خدمتگزار برتر و همچنین کتابخوانان برتر در رده‌های مختلف سنی در فارس قدردانی شد.

در بخش کتابخانه‌های نهادی، چهار کتابخانه عمومی «کوثر نور» شهرستان نی‌ریز؛ «قائمیه» شهرستان لامرد؛ «شهدای جنت‌شهر» شهرستان داراب و «حجت الاسلام مهدوی» شهرستان خرم‌بید، به عنوان کتابخانه‌های نهادی برتر شناخته شدند و از خدمات آنها تقدیر شد.

همچنین در بخش کتابدار برتر نهادی از «زهرا آسیابانی» کتابدار کتابخانه عمومی کوثر نور نی ریز، «رقیه رستگار» کتابدار کتابخانه عمومی آیت‌الله شیخ محسنی اقلید، «طیبه رضایی» کتابدار کتابخانه میراز فتحعلی حجاب شیرازی شهر شیراز و «حکیمه ایزدی» کتابدار کتابخانه امام خمینی (ره) آباده تجلیل شد.

«زهرا جمشیدی» مسئول کتابخانه فرهیختگان فراشبند، «حسن عبداللهی»مسئول کتابخانه حضرت علی اکبر(ع) روستای کمالی لامرد، «فرحناز کیانی» مسئول کتابخانه پارسه مرودشت، «سمیه مومنی» مسئول کتابخانه شهید خردمند شهرستان خنج، «میترا سه دهی» مسئول کتابخانه روزبهان شیراز، «ابوذر پوربخشیان» مسئول کتابخانه آیت الله دکتر احمد بهشتی فسا، «سعیده دهقانی» مسئول کتابخانه شهید آیت الله مدنیکازرون، «کیهان انصاری» مسئول کتابخانه کودکان شقایق شهر شیرازبه عنوانی مسئولان برتر کتابخانه های عمومی نهادی شناخته شدند.

در بخش دیگر، کتابخانه عمومی آیت الله زبرجد شیراز به  عنوان کتابخانه مشارکتی برگزیده و سمیه حقیقت مسئول کتابخانه مشارکتی مکتب جعفری به عنوان کتابدار مشارکتی برگزیده معرفی شدند.

همچنین از خدمات سیمین نوذری رئیس پیشین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ممسنی به عنوان پیشکسوت برتر و احسان جعفریاز شهرستان کازرون به عنوان خدمتگزار برتر قدردانی شد.

در بخش انجمن کتابخانه‌ها نیز، انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قیروکارزین به عنوان انجمن برتر شناخته شد و از مسلم رحیمی فرماندار و رئیس این انجمن تقدیر شد.

همچنین علیرضا کوچکی، جعفر جاویدی، محمد صادق صفرپور و  هادی دوگانی از شهرستان فسا، افشین استوار از شهرستان خرامه، رقیه نقوی از شهرستان قیروکارزین، عبدالمطلب وخشوری از گراش، مجتبی قناعت از داراب ، محمدحسن دانشیار، از لارستان و خدیجه طاهر زینل از شهرستان اوز به عنوان خیرین برگزیده کتابخانه ساز و کتابخانه یار شناخته شدند.

در بخش کتابخوانان برتر نیز سارا تفضلی عضو کتابخانه عمومی گنج‌شایگان لارستان (رده سنی خردسال)، فاطمه آقارضایی عضو کتابخانه عمومی اباعبدالله الحسین جایدشت فیروزآباد(رده سنی کودک)، فاطمه مقصودی عضو کتابخانه عمومی ملامحمدشفیع ارسنجانی (رده سنی نوجوان)، فاطمه عربی عضو کتابخانه عمومی علامه طباطبایی سروستان (رده سنی جوان) و فرزاد رامان عضو کتابخانه عمومی اندیشه شهر اوز (رده سنی بزرگسال)  برگزیده شدند.

در این آیین همچنین از شش برگزیده استان فارس در آیین ملی هفته کتاب و «مژگان زارع» کتابدار کتابخانه عمومی روستای ولیعصر شهرستان مرودشت به دلیل انتخاب روستای ولیعصر(عج) مرودشت به عنوان روستای دوستدار کتاب تجلیل شد.

دیدگاه