مترجم شیرازی کتاب قصر ابونصر را به فارسی برگرداند

  • 16 خرداد 1401 - 8:53
مترجم شیرازی کتاب قصر ابونصر را به فارسی برگرداند

ترجمه مهرنوش ابوالحسنی نویسنده شیرازی از کتاب قصر ابونصر نوشته دونالد اس ویتکامب به بازار کتاب آمد؛ قصر ابونصر که با نام تخت ابونصر نیز شناخته می شود یک اثر تاریخی در شهر شیراز است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، کتاب قصر ابونصر که در واقع شیراز قدیم را به تصویر می کشد، توسط مهرنوش ابوالحسنی نویسنده و مترجم از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده است.
این کتاب که چاپ نخست خود را تجربه می کند، در شمارگان ۱۰۰۰نسخه توسط انتشارات آپامهر منتشر شده است.

قصر ابونصر که با نام تخت ابونصر نیز شناخته می شود یک اثر تاریخی است که در شرق شهر شیراز و در محدوده شهرداری منطقه ۷ قرار دارد.
بر اساس کاوش های انجام شده در این محل، نمونه های سفال و قطعات سنگی عهد هخامنشی با سکه ها و آثاری دیگر از عهد سلوکی و اشکانی و ساسانی کشف شده است.
قصر ابونصر که با نام تخت سلیمان در سال ۱۳۱۰خورشیدی در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است، بنا به اظهارات باستان شناسان موزه مترو پولیتن نیویورک با توجه به استحکامات و روستاهای اطراف،  می تواند به عنوان شیراز پیش از اسلام معرفی شود.
مهرنوش ابوالحسنی هدف از ترجمه این کتاب را شناساندن بیش از پیش شهر شیراز به هموطنان و قدمت این شهر باستانی عنوان کرده است.
او معتقد است که شهر شیراز به سبب ظرفیت های متعدد فرهنگی، ادبی، عرفانی و فلسفی و شخصیت های بی نظیری در این عرصه ها، دارای جایگاه ویژه ای در جهان است.
به گفته ابوالحسنی، یکی از وظایف خطیر نویسندگان، شعرا، مترجمان و همه هنرمندان در شئون مختلف این است که شیراز را آن گونه که سزاوار است به ایران و جهان معرفی کنند.

مهرنوش ابوالحسنی که علاوه بر مترجمی دستی نیز بر شعر و شاعری نیز دارد، پیش از این کتابی را برای زنده نگاه داشتن زبان پارسی در ۱۰هزار بیت در بحر متقارب به تاسی از فردوسی منتشر کرده بود.
این نویسنده علاوه بر کتاب های فوق، کتاب های ایران نامه یک و دو و سه را در معرفی سلسله هخامنشی و کتاب محمد رسول الله(ص) را از تولد تا رحلت به صورت اشعار حماسی نیز از خود منتشر کرده است.
ابوالحسنی همچنین چند ترانه را که توسط خواننده های معروف اجرا شده از جمله مرز شناور در وصف خلیج فارس را سروده است.
این نویسنده همچنین کتاب دیگری با عنوان «شیراز» در دست انتشار دارد که به گفته وی، مرجع کاملی از شیراز در حوزه های گردشگری، فرهنگی و تاریخی میراثی است.

دیدگاه