برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات در مشهد

  • 27 اسفند 1400 - 10:05
برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات در مشهد

همزمان با فرارسیدن نوروز و سال جدید، نمایشگاه «هرات جان» برگزار می‌شود. در این نمایشگاه آثار ۲۰ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات افغانستان در مشهد برای نخستین بار در ایران به نمایش گذاشته شده است.

مجید خالق‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایشگاه صنایع‌دستی هرات جان در مشهد اظهار کرد: در این نمایشگاه آثار منتخب ۲۰ هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی هرات افغانستان به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه به منظور تعامل بیشتر با ایران و همچنین معرفی و آشنایی ایرانیان با هنر، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات در پردیس آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه با همکاری دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و موسسه توسعه گردشگری هشت‌یار برگزار می‌شود.

رایزن فرهنگی ایران در هرات افغانستان اضافه کرد: این نمایشگاه شامل رشته‌های کاشی سنتی، کاشی هفت‌رنگ، بافت پارچه‌های ابریشمی، هنر شیشه و مهره، قالین، نمدمالی، جواهرسازی مسگری، خوشنویسی، نقاشی، تذهیب و هم‌چنین هنرهای معاصر می‌شود و برخی از این رشته‌ها و هنرها به صورت ورکشاپ برگزار خواهد شد.

خالق‌نیا خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هرات پیشینه فراوانی دارد و ده‌ها رشته صنایع‌دستی در این شهر شناسایی شده است. در حال حاضر حدود ۵۰ رشته صنایع‌دستی در این شهر فعالیت دارد که در این بین قالین، شیشه‌سازی و شعربافی از سابقه بیشتری برخوردار هستند و اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی در خصوص اهمیت صنایع‌دستی هرات گفت: صنایع‌دستی هرات از دیرباز مورد توجه عام و خاص بوده و به واسطه اهمیت و ارزشی که دارند توسط بازرگانان به سایر کشورهای دنیا تجارت می‌شده است.

رایزن فرهنگی ایران در هرات افغانستان در مورد زمان برگزاری این نمایشگاه تشریح کرد: نمایشگاه هرات جان از  ۲۹ اسفند ۱۴۰۰  تا ۷  فروردین ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ الی ۱۷ از این نمایشگاه بازدید کنند.

دیدگاه