احیای مفاخر و بزرگان، احیای علم، ادب و فرهنگ این سرزمین است

  • 21 اسفند 1400 - 10:13
احیای مفاخر و بزرگان، احیای علم، ادب و فرهنگ این سرزمین است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: احیای مفاخر و بزرگان این سرزمین، احیای علم، ادب و فرهنگ است.

حجت الله ایوبی ۲۱ اسفندماه در آیین بزرگداشت حکیم نظامی در تفرش، با اشاره به اینکه امروز غوغایی در کشور برپاست و همه جا نام حکیم نظامی گفته می شود و در واقع غباری از پنج گنج این حکیم برداشته می شود، اظهار کرد: برای اعتلای فرهنگ ایران با همه وجود آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه بناها در درجه اول باید در ذهن و اندیشه مردم ساخته شوند، اگر مردم یک منطقه باور کنند و خانه های حکیم نظامی و نظامی‌ها در ذهن و جان آنها شکل گیرد، ساخت بنای فیزیکی آنها کار سختی نیست، گفت: اینکه حکیم نظامی، با عنوان گنجوی نامیده شود، ایرادی نیست. گنجه نیز جزو این خاک است. خاستگاه حکیم نظامی مشخص است چراکه اشعار بسیاری برای عراق عجم سروه و به خاستگاه خود عشق می ورزیده و لزومی ندارد که گنجوی یا تفرشی خوانده شود چراکه حکیم نظامی برخاسته از همین سرزمین است.

ایوبی تصریح کرد: احیای مفاخر و بزرگان این سرزمین، احیای علم و ادب و فرهنگ است و امروز در قرن ۲۱، جهان سراسر نیاز به حکیمانی چون نظامی و فردوسی دارد، حکیم نظامی هر آنچه می گوید برگرفته از دین و اسلام است و هیچ گاه از مسیر حیا و اخلاق خارج نشد. زنان اشعار وی مظهر عفاف بودند و اگر امروز می خواهیم به زنان سرزمین مان عفاف را توصیه کنیم، می توان خواندن اشعار نظامی را به آنها توصیه کرد.

ایوبی بیان کرد: با وزارت ارشاد رایزنی خواهیم کرد تا جمع بندی همه بزرگداشت های حکیم نظامی که در گوشه و کنار کشور برگزار می شود را به تفرش بیاوریم و نمایشگاهی بزرگ برگزار کنیم تا همه توجه ها به این استان، تفرش و عراق عجم جلب شود.

دیدگاه