کتابی درباره بیژن سمندر، از پیشگامان توجه به گویش شیرازی منتشر شد

  • 01 تیر 1400 - 18:28
کتابی درباره بیژن سمندر، از پیشگامان توجه به گویش شیرازی منتشر شد

کتابی درباره بیژن سمندر که به عنوان سراینده شعر به گویش شیرازی و از پیشگامان احیای این گویش شناخته می‌شود، در شیراز چاپ و منتشر شد.

نام این کتاب بیژن سمندر است و نویسنده آن فرح نیازکار و ناشران کتاب نشر قلمکده و سازمان فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هستند.

در این کتاب به استناد نقل قولی از بیژن سمندر آمده است:بارواج روزنامه ها،کتاب ها و نشریات گوناگونی که هر روز به فارسی دری نوشته و منتشر می شود کم کم لهجه های بومی این سرزمین پهناور ساییده شده و به مرور از بین می رود و دیگر نسل فردا واژه ها ، اصطلاحات و لطایف لهجه دیروز و حتی امروز را نمی فهمد.

در ادامه مطلب افزوده شده است: اگر در جمع آوری و ثبت آنها همت نشود بیم آن می رود که همان طور که خط میخی ما را متخصصین اروپایی خواندند چندین سال  دیگر نیز برای معنی و تفسیر برخی لغات و اصطلاحات بومی امروز از دانشمندان خارجی مدد جوییم.

در این کتاب نوشته شده: بیژن سمندر شاعر ترانه های دلنشین و ماندگاری شد که بسیاری از آنان در خاطره جمعی ایرانیان و شیرازیان ماندگار است، او نقشی بی بدیل و تاثیرگذار در احیا و تعالی شعر محلی شیراز داشت و با بازگویی واژگان عامیانه و تلفیق دلبرانه آن در شعر و غزل طرحی نو درانداخت.

بیژن سمندر بیستم خرداد ۱۳۲۰ در شیراز چشم به جهان گشود و هفدهم دی ۱۳۹۷ در آمریکا درگذشت.

کتاب بیژن سمندر در ۵۰۰ نسخه منتشر شده و حاوی زندگینامه، معرفی آثار  و نمونه ای از اشعار این شاعر است.

  همچنین اصطلاحات به کار رفته در گویش شیرازی و معانی آنها توضیح داده شده است.   

دیدگاه