همایش ملی “تئاتر و ارتباط فرهنگی” به میزبانی شیراز برگزار می‌شود

  • 19 خرداد 1400 - 11:25
همایش ملی “تئاتر و ارتباط فرهنگی” به میزبانی شیراز برگزار می‌شود

قائم مقام موسسه آموزش‌عالی هنر شیراز گفت: این موسسه با همکاری و حمایت شماری از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری، منجمله جهاددانشگاهی استان فارس، همایش ملی “تئاتر و ارتباط فرهنگی” را شهریورماه، برگزار خواهد کرد.

مجتبی احمدآبادی سه‌شنبه ۱۷ خرداد در جمع خبرنگاران گفت: همایش ملی “تئاتر و ارتباط فرهنگی”، یک رویداد میان رشته‌ای در زمینه تئاتر، نمایش مذهبی، ادبیات نمایشی و فرهنگ عامه است که برای نخستین بار به میزبانی شیراز، حرم سوم اهل بیت(ع)، برگزار می‌شود،

وی زمان برگزاری این همایش را اول شهریورماه ۱۴۰۰ اعلام و خاطرنشان کرد: این رویداد ملی، نقطه عطفی از نظر هنر و فرهنگ و همچنین ارزش و اعتباری از نظر اجتماعی برای استان فارس خواهد بود.

احمدآبادی گفت: پژوهش­‌های انجام شده در راستای محورهای این همایش، سبب غنی ­تر شدن گنجینه­ فرهنگی و هنری ایران خواهد بود و برگزاری آن می ­تواند راهکارهایی را برای حل مشکلات موجود در این زمینه و پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری، ارائه دهد.

او گفت: نظریه و رویکردهای میان­ رشته‌ای در­خصوص تئاتر، ادبیات نمایشی و فرهنگ عامه؛ همسویی نمایش با آیین­‌های مذهبی؛ تفکر انتقادی و مطالعات تئاتری؛ شیوه ­های نظریه ­پردازی جامعه­ شناسانه در تئاتر و ادبیات نمایشی؛ پیشینه نقد جامعه­ شناختی در تئاتر معاصر ایران؛ تئاتر در آینه ادبیات و اسطوره اقوام؛ کهن­ الگوها و اساطیر در ادبیات ­نمایشی، تئاتر و نمایش ­واره ­ها؛ تئاتر و جامعه و فرهنگ؛ فرهنگ رفتاری و دینی جوامع مختلف و ارتباط آن با متون نمایشی و تئاتر؛ سنت و مدرنیته در ادبیات نمایشی و تئاتر ایران؛ موسیقی و تئاتر؛ ورزش و تئاتر؛ تئاتر درمانی و اقتصاد تئاتر، به عنوان محورهای این همایش مشخص شده است.

احمدآبادی خاطرنشان کرد: این همایش با مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، برگزار و مقاله‌­های پذیرفته شده در آن، در این پایگاه و سیویلیکا نمایه خواهد شد.

وی گفت: در برگزاری این همایش، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، معاونت فرهنگی و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، اداره کل حفظ آثار، حوزه هنری، سازمان فضای مجازی، سازمان بسیج هنرمندان، سازمان علمی پژوهشی و فناوری استان فارس، سیویلیکا، ایران کنفرانس و … به عنوان حامی، همکاری داشته‌اند.

احمدآبادی با بیان اینکه علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانند به سایت همایش به نشانی theaterone.ir مراجعه کنند، شرکت در این رویداد را برای دانشجویان، اساتید دانشگاه و پژوهشگران آزاد، ممکن دانست و گفت: استادان و دانشجویان مبلغی کمتر برای هزینه داوری پرداخت می‌­کنند.

احمدآبادی خاطرنشان کرد: امکان داوری زود هنگام برای شرکت­ کنندگانی که بنا به دلایل گوناگون به پاسخ سریع داوری نیاز دارند، امکان­پذیر است.

دیدگاه