کتاب امروز غریب‌ترین کالای فرهنگی است

  • 09 خرداد 1400 - 19:30
کتاب امروز غریب‌ترین کالای فرهنگی است

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال استان فارس با بیان اینکه نقش کتاب در فرهنگ و اندیشه اسلامی ویژه است، به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی در ایران طی قرون ابتدایی ظهور اسلام، خاطرنشان کرد که امروز کتاب در ایران غریب‌ترین کالای فرهنگی است و نویسندگان از آن غریب‌تر هستند.

دکترمحمدرضا خالصی شامگاه شنبه ۸ خرداد در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره کتاب سال گفت: نخست آنکه در این فرهنگ همه اشیای این عالم با شنیدن کلمه کُن پدیدار شده و وجودشان تبلور و تَجَسُّد می یابد ، پس می توان گفت که همه عالم یک کتاب است که بر مجموعه ای از کلمات الله تداعی می شود.

او با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی، معجزه پیامبر اسلام، کتاب است، هر چند بقیه ی پیامبران هم کتاب داشتند، اما کتاب‌های ایشان با معجزات آنان متفاوت بود، گفت: در قرآن کریم ۳۱۹ بار ماده کتب و مشتقات آن در ساختارهای گوناگون بیان شده است و این بسامد بالا نشان از اهمیت والای کتاب در این فرهنگ دارد .

این نویسنده و پژوهشگر با یادآوری اینکه خداوند قرآن مجید را در جای جای مصحف شریف کتاب خوانده و از قرآن با صفاتی یاد می‌کند که شان و شوکت آن را بیانگر است، خاطرنشان کرد: این کتابِ مقدس معجزه است و چون هر معجزه ی دیگر همراه با تَحَدی است یعنی به مبارزه طلبیدن.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کتاب در تمدن اسلامی نیز جایگاه و شأن ویژه ای یافت و تمامِ شهرهای تمدن اسلامی از قرن سوم هجری به بعد زیرِ سلطه ی کتاب قرار داشته، به توصیفاتی از اندیشمندان جهان اسلام در توصیف شرایط آن دوران و اهمیت کتاب و کتابخوانی پرداخت و از وضعیت کنونی کتاب و کتابخوانی در ایران ابراز تاسف کرد.

این پژوهشگر و نویسنده با بیان اینکه حدیث کتاب در ایران، داستانی‌ست به قول فردوسی “پُر آب چشم”، خاطرنشان کرد: چه بر سر این تمدن آمده که امروز ما شاهد آنیم که در کشور ۸۰ میلیون نفری ایران تیراژ کتاب به ۲۰۰ جلد رسیده  است.

خالصی با تاکید براینکه کتاب، امروز غریب ترین کالای فرهنگی کشور ماست و نویسندگان از کتاب هایشان هم غریب ترند، در خصوص دومین دوره کتاب سال فارس گفت: این دوره جشنواره در زمینه های پژوهش، داستان، شعر، کودک و نوجوان، مذهب، تاریخ و جغرافیا به همراه بخش ویژه ای به پاسداشت و یادبود استاد فقید منصور اوجی به پژوهش های ویژه ی فارس شناسی تعلق خواهد داشت .

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس گفت: نویسندگان می توانند آثار خود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ چاپ و منتشر شده است را در دو نسخه اصلی به دبیرخانه ارسال کنند و در زمینه آثار ترجمه شده ارسال نسخه ای از متن اصلی از جمله شرائط شرکت در این جشنواره است .

خالصی خاطرنشان کرد: کتاب‌های الکترونیک نیز به دبیرخانه باید دارای مجوز وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هولوگرام نیز داشته باشند .

این نویسنده و پژوهشگر گفت: ناشران نیز می توانند آثار منتشر شده خود را در زمینه های مذکور به دبیرخانه ارسال کنند. به برترین ناشر که در زمینه فارس پژوهی آثار بیشتری را منتشر کرده است هدیه چشنواره تعلق خواهد گرفت .

خالصی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ خواهد بود، گفت: در این زمینه هر گونه آثار اعم از تألیف که منظور ما از آن پدید آوردن اثری است که محصول خلاقیت ذهن و هنر نویسنده و یا نتیجه و ابتکار او باشد و کپی کار دیگران محسوب نشود یا احیاء و تصحیح متون به معنای باز خوانی، بازنویسی و آماده سازی یک متن بر اساس نسخ معتبر و نزدیک ترین متن به نوشته مولف باشد یا ترجمه که برگردان درست و دقیق و صحیح کتاب از زبان دیگری به زبان فارسی باشد مد نظر است .

دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس با بیان اینکه دبیرخانه این جشنواره در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر خواهد بود، گفت: در این دوره در هر رشته یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته قدردانی خواهیم داشت .

خالصی گفت: داوری در سه مرحله انجام می‌شود، مرحله اول متشکل از سه داور در هر رشته که هر کتاب با دو رای مثبت از دواران برگزیده و به مرحله دوم راه می یابد .مرحله دوم متشکل از سه داور در هر رشته که هر کتابی که میانگین ۷۰ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز به آن تعلق گرفت به مرحله نهایی خواهد رفت و مرحله نهایی که متشکل از سه داور در هر رشته خواهد بود و هر کتابی که حداقل میانگین ۸۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را به دست آورد برگزیده خواهد شد .

دبیر علمی جشنواره کتاب سال در خصوص معیارهای داوری نیز گفت: تأثیرگذاری در ارتقا سطح علمی و فرهنگی، تازگی و نوآوری در موضوع و ساختار و پرداخت، رعایت استانداردهای نگارش، رعایت استاندارد در ذکر منابع و مأخذ، بهره مندی از قدرت تخیل و استنتاج منطقی، استحکام زبان، برخورداری از قدرت اقناع و تأثیرگذاری بر مخاطب، رعایت استانداردهای تألیف، تصحیح و ترجمه و آراستگی کتاب، معیارهای داوری است.

خالصی خاطرنشان کرد: به فرد برگزیده ی هر رشته ۶ میلیون تومان همراه با تندیس و تقدیر نامه و به آثار شایسته تقدیر در هررشته ۴ میلیون تومان و به ناشر برگزیده نیز ۶ میلیون تومان به همراه تندیس و تقدیرنامه تعلق می‌گیرد.

دیدگاه