منصور اوجی در «باغ مزار مفاخر و مشاهیر شیراز» آرام گرفت

  • 20 اردیبهشت 1400 - 17:05
منصور اوجی در «باغ مزار مفاخر و مشاهیر شیراز» آرام گرفت

آیین تشییع پیکر و خاک‌سپاری شاعر مطرح کشور ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ به دلیل شرایط کرونایی با رعایت پروتکل‌ها با حضور تعداد معدودی از افراد خانواده، جمع محدودی از مدیران و اهالی فرهنگ، ادب و هنر از جمله مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس در اردیبهشت ۱۴۰۰ و در مکانی که قرار است با همت شهرداری و شورای شهر شیراز به عنوان «باغ مزار مفاخر و مشاهیر شیراز» گشایش یابد به خاک سپرده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس، آیین تشییع و خاک سپاری منصور اوجی استاد نام آشنای شعر و ادب در حالی برگزار شد که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، معاون فرهنگی شهرداری و تعداد محدودی از مسئولان و اهالی فرهنگ، ادب و هنر به برگزاری این مراسم همت گماردند و در همین راستا پیامهای تسلیتی نیز از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد و استاندار فارس صادر گردید و یکی از دغدغه‌های همیشگی منصور اوجی سامان‌دهی محلی برای خاکسپاری شاعران، نویسندگان و هنرمندان شیراز و فارس بود که دست تقدیر او را آغازگر این جایگاه ارزشمند کرد.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت منصور اوجی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت منصور اوجی نویسنده و شاعر پیشکسوت شیرازی را تسلیت گفت و افزود: خبر درگذشت هنرمند گرامی، نویسنده و شاعر پیشکسوت دیار شعر و ادب، شیراز، مرحوم منصور اوجی موجب تاثر شد.

سیدعباس صالحی ضمن تسلیت فقدان این هنرمند شهیر به خانواده محترم و علاقه‌مندان آن مرحوم، از خداوند منان برای آن سفر کرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و بردباری خواستار شد.

پیام تسلیت استاندار فارس

رحیمی استاندار فارس نیز به مناسبت خبر درگذشتِ استاد منصور اوجی، ادیب، نویسنده و شاعر بلندآوازه معاصر در پیام تسلیتی گفت:

به نام آن که ناپیداست پیدا

« بر سبزه های خاک / پروانه ایم ما / با طول عمر خویش / کوتاه، مثل آه! » (زنده یاد منصور اوجی)

خبر درگذشتِ استاد منصور اوجی، ادیب، نویسنده و شاعر بلندآوازه معاصر، باعث تأسف و تأثر گردید.

زنده یاد منصور اوجی، در کسوت مدرسی، مترجمی، نویسندگی و شاعری، آرام و پیوسته، خدمتگزار گلزار ادب، فرهنگ و اجتماع بود که به پاس تألیف بیش از ۲۵ کتاب شعر، دو کتاب در حوزه ترجمه و سه کتاب در حوزه تحقیق و پژوهش، نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان، تعلق گرفت.

ضمن عرض تسلیت، از ایزد منّان برای آن عزیزِ به خداپیوسته، رحمت و رضوان الهی و برای خانواده محترم، منسوبینِ گرامی، دوستداران و جامعه ادبی و فرهنگی فارس، صبر و آرامش را مسئلت می نمایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس فقدان استاد اوجی را تسلیت گفت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس برای درگذشت شاعر نام آشنای استان که در اوج آسمان آرام گرفت اعلام داشت: فقدان منصور اوجی؛ استاد و ادیب و شاعر برجسته و نام آشنای دیار فارس را به جامعه فرهنگی و بویژه خانواده ایشان تسلیت عرض می دارم.

صابر سهرابی گفت: هر گاه اشعار مرحوم منصور اوجی که سال های بسیاری را به گوش جان می شنویم و می خوانیم بر این باوریم که ادبیات و اندیشه ایشان دارای تاثیرات قابل توجهی در حوزه فرهنگ داشته و شناسنامهٔ آشکاری از شهر و دیارش را با خود همراه دارد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با ابراز اندوه از فقدان این استاد نام آشنای شعر و ادب که در خانواده ای اصیل و سرشناس از اهالی شیراز چشم به جهان گشوده، گفت: آثار و فعالیت های فرهنگی او مایه بسی مباهات و افتخار است، چرا که عمر پربار خود را در راه خدمت به فرهنگ و ادب این سرزمین صرف کرد و در راه اشاعه زبان و ادب پارسی گام های موثری برداشت.

سهرابی خاطر نشان کرد: جای خالی این ادیب فرزانه برای همیشه در شیراز و فارس احساس می شود و این ضایعه اسفناک را به بازماندگان آن ادیب، جامعه هنرمندان، شاعران، نویسندگان تسلیت عرض می دارم و از خدای متعال امیدوارم روحش را قرین آمرزش و آرامش ابدی نماید و بتوانیم به پاسداشت همه هنر و معرفتش، لحظاتی از تمام داشته هایش را در پیش چشم مرور کنیم.

تسلیت مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

در این مراسم کوروش کمالی‌ سروستانی، ضمن سپاسگزاری از شهرداری شیراز، معاون اجرایی شهردار و شورای اسلامی شهر شیراز که «با خاکسپاری منصور اوجی طرح باغ مزار مشاهیر، را از جایگاه طرح به کسوت عمل پیوند زدند»، گفت: یکی از دغدغه‌های همیشگی منصور اوجی سامان‌دهی محلی برای خاکسپاری شاعران، نویسندگان و هنرمندان شیراز و فارس بود که دست تقدیر او را آغازگر این جایگاه ارزشمند کرد.

وی افزود: منصور اوجی گویی در تکثر شعرهایش، قصه‌ها و دغدغه‌های خود را می‌نوشت. شاعری مهم، خوش‌منش و آگاه بود. در تار و پود شعر که می‌پیچید، ناممکن را در کلام، امکان می‌بخشید. او شاعر طبیعت بود و در میان گل‌ها و زیر سایه درختان آرام گرفت.

مدیر دانشنامه فارس افزود: شعرهای اوجی لبریز از کشف جهان‌بینی‌های خاص او بود. راوی احساس‌هایی بود که در جریان سیال ذهنش هماره و هرروزه شکل می‌گرفت و سیلان می‌کرد. یک عمر شاعری کرد. کوتاه‌گویی، رسایی و شیوایی، تکرار بن‌مایه‌های مرگ و تکثر بن‌مایه‌های زندگی و شور و حیات، از ویژگی‌های شعر او بود.

به گفته کمالی‌سروستانی، او تار و پود شعر را می‌شناخت و در شاعرانگی‌هایش آن را تجلی می‌بخشید. شیراز برای او شعر بود و شهر بود. شعرش با شیراز انسی ماندگار یافته بود و صلح و دوستی را در این شهر می‌جست؛ به‌گونه‌ای که شیراز، شعر، عشق، حیرت، بهار نارنج، لاله عباسی و گنجشک‌ها و کلاغ‌ها، بن‌مایه‌های مکرر شعرش بودند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس هم‌چنین گفت: با مروری بر کارنامه رباعی‌سرایی در دوران معاصر، می‌توان منصور اوجی را پیشگام رباعی‌سرایی معاصر دانست که خود به نوعی منجر به جریان‌سازی رباعی‌سرایی در شیراز شد. این روند با انتشار کتاب «مرغ سحر» دربرگیرنده ۴۰ رباعی اجتماعی و انقلابی در سال ۱۳۵۶ آغاز شد و در شصت‌سال شاعری او را رها نکرد. اوجی شاعر زندگی بود. شصت‌سال شاعری کرد و کارنامه‌ای پربار از خود به یادگار گذاشت.

منصور اوجی در سن ۸۴ سالگی شامگاه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ چشم از جهان فروبست. که در سال ۱۳۱۶ در شیراز دیده به جهان گشود بود و در مکانی که قرار است به عنوان باغ مزار مفاخر و مشاهیر شیراز گشایش یابد به خاک سپرده شد. وی دارای درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در رشته فاسفه و علوم تربیتی از دانشسرای  عالی تهران فارغ التحصیل شد و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه شیراز فوق لیسانس خود را گرفت .اوجی از شاعرانی است که آرام و پیوسته در جهت تکامل زبان شعری خاص خود تلاش می کند . وی با تاکید بر تکرار مصراعها و واژه ها جهت تاثیر گذاری در خواننده شعرش گونه خاصی از شعر را ارئ می دهد .

زبان شعر او تا حدی تغزلی است و بیشتر ذهن خود را در امواج اوزان رها میسازد. اوجی در وصف طبیعت و ارتباط آن با مسائل اجتماع تصاویر زیبا می آفریند. وی در شعر نو نیمائیتجارب قابل توجهی دارد. توجه منصور اوجی در شعر بیشتر به فرم است او با منبت کاری و صیقل دادن واژه ها و تکرار مصراعها سعی دارد به ذهن خواننده شعرش نزدیک شود . زبان شعر او ساده و خوش اهنگ است با درون مایه ای اجتماعی و تصاویری بدیع از طبیعت . اشعار منصور اوجی نشان از کوشش مستمر او برای یافتن شکل خاص و نوینی دارد و بیانگر آگاهی او نسبت به ساختار کلمه در شعر معاصر و نقش وزن و آهنگ در ساختمان کلی شعر است .

آثار وی را می توان مشمول بر”باغ شب، خواب درخت و تنهایی زمین، شهر خسته، برگزیده اشعار، این سوسن است که می خواند، مرغ سحر، صدای همیشه، شعرهایی به کوتاهی عمر، حالی است مرا، کوتاه مثل آه، خوشا تولد و پرواز، 

دیدگاه