محسن جوادیآزاد، سخنگوی صنعت برق و مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقهای فارس و بوشهر
یکم لغایت هفتم تیر ماه، یعنی روزهای ابتدای تابستان به عنوان هفته مدیریت مصرف نامگذاری شده است.
در این روزهای گرم آغازین تابستان، این عنوان فرصتی مغتنم را فراهم میآورد تا با بازخوانی شعارهای مدیریت مصرف, مجدداً به فربهسازی شعور مسئولیت اجتماعی مبادرت کرده و احساسهای غنی مردمی با لوای برافراشتهی همه با هم، کنار هم و برای هم را برانگیخته و در انظار به رخ بکشیم.
شعار امسال این هفته یعنی آرامش برای همه در دمای آسایش انتخاب و معرفی شده است. چرا که با تنظیم کولرهای آبی روی دور کند و کولر های گازی روی عدد ۲۴ بدون ایراد خدشه به آسایش خانواده میتوان آرامش را تجربه کرد. حس خوب دمای محیط در کنار حس ناب عمل به مسئولیت اجتماعی و اینکه خنکای اکنون من وامدار آه و گرمای دیگری نیست.
طبق رسم نامگذاری تک تک روزهای چنین هفتههایی، طبیعی است که روزهای این هفته هم به عناوین اختصاصیتری نامگذاری گردیده است. شنبه سوم تیرماه روز افکار عمومی و رسانه در هفته مدیریت مصرف است.
افکار عمومی یک نیروی سیاسی قوی است که علیرغم جایگاه موثر و قوی آن به لحاظ جامعیت موضوعیاش در ساختار سیاسی کشورها، صندلی خاصی به خود اختصاص نداده است. خصلت عمده افکار عمومی آشکارا بودن آن در ارتباطات اجتماعی و گستردگی دامنه آن و به یک معنا عمومیت هست.
شناخت افکار عمومی یعنی توانایی به دست گرفتن خط کشی برای ترسیم خطوط رفتارهای مردم در مسیر پیش رو و ترسیم آیندهای بهتر برای جامعه.
یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد و تبلور فرهنگی افکار عمومی «رسانهها» هستند. رسانهها در کنار رهبران فکری، تجربیات تحولات اجتماعی و سیاسی، محیط فرهنگی و طبیعی، رشد و بلوغ فکری آحاد یک جامعه را رقم میزنند و با بارور کردن آن، نقش مهمی در هدایت و همچنین «انحطاط افکار مخاطبین خود» دارند.
افکار عمومی در بافت جغرافیا و فرهنگی یک جامعه مشخص شکل میگیرد. وابستگی شدید به رخدادهای جامعه خود دارد. رسانهها که خود در بطن جامعه و رخدادها حضور دارند، در بازخوانی اتفاقات، مسائل، و در یک کلمه اخبار میتوانند مهمترین عامل ترکیب بندی عناصر افکار عمومی باشند. چه در بدو پیدایش و شکلگیری آگاهی چه در فاز فوریتبخشی بیشتر به موضوعات، چه در پرورش فکر خام، ارزیابی، انتخابات، موضعگیری هوشمندانه و قضاوت های متفاوت.
افکار عمومی و رسانهها از یکدیگر اثر گرفته و بر یکدیگر اثر میگذارند. جای پای رسانهها در سرزمین افکار عمومی در نگاه اولیه به رخدادها، نگاه به قضاوتها، ارائه تحلیلها و بازتاب از زاویه دروازهبانان خبر، همه و همه پر نقش و پر رنگ است. اینکه کدام تیتر ؟ و کدام خبر؟ جذابیت خاص را به مخاطب القا کند و موضوع اول روز باشد به شدت متکی و وابسته به رسانه است.
ابزار رسانهای طیف گستردهای را به خود اختصاص داده است بعضی از آنها نامههای سرگشاده، شایعات، همایشها، کنفرانسها و سمینارها، تبلیغات، اخبار تجمعات و … هر کدام میتوانند یک ابزار برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی باشد.
روابط عمومیها در کنار هم پای همیشگی خود یعنی رسانهها میتوانند با تعیین نیاز مخاطبان، ایجاد ارتباط با گروههای هدف خود، برانگیختن احساس نیاز مردم به تغییر در نگرش احساسات و رفتار ها و تبدیل یک نگرش صحیح و موثر به رفتار اثربخش و در نهایت نهادینه ساختن یک تحول، بازیگر موثری در عرصه تحولات فرهنگی افکار عمومی باشند.
نقش مهم رسانهها در کاهش مصرف برق ( در واقع بد مصرفی گروهی اندک از برخورداران از رفاه اقتصادی و مصرفکنندگان بی رویه در مبحث انرژی) و عبور از قله مصرف در تابستانها و جبران ناترازی تولید و مصرف برق با ترویج فرهنگ مصرف بهینه ، آگاهیبخشی به عموم مردم و اطلاعرسانی درباره دستگاههای دست کم مصرف امکانپذیر است.
تولید برنامههای مخاطب محور و جذاب، تهیه میز گرد، نشست و گفتگو، تدوین مقالات، گزارشهای خبری، خبر ، تبلیغات، مصاحبه با متخصصان از جمله اقدامات کارآمد و اثربخش رسانههاست.
جالب اینجاست که همهی این اقدامها، به اقداماتی کوچک اما بسیار مهم مردم ختم میشوند.
اقداماتی مانند استفاده از وسایل خانگی در ساعات کم باری یعنی از ۱۰ شب تا ۱۰ صبح، تنظیم کولرهای گازی روی عدد ۲۴ ، تنظیم کولر های آبی روی دور کند و در بعد تجاری همکاری صاحبان مشاغل و تجار در مدیریت مصرف، مدیریت نور و سرمایش محل کسب، در بعد کشاورزی همکاری کشاورزان عزیز در ساعات پرمصرف ظهر و بعد از ظهر ، در بعد صنعتی استفاده از برنامههای مشترک صنعت برق و صنایع بزرگ مانند تعطیلات گردشی به جای روز ثابتجمعه، انجام تعمیرات در تابستان و غیره، همه و همه جامعه را در گذار از این ایام خاص یاری خواهد کرد و افکار عمومی را برای دوری از تبذیر، اسراف و اتلاف منابع انرژی بر انگیخته خواهد کرد.