غارها و خلاقیت در گردشگری

  • 09 مهر 1401 - 13:14
غارها و خلاقیت در گردشگری

هاجر عسکری، مسئول ثبت میراث طبیعی استان فارس

اهمیت غارها و نقش آن‌ها در زندگی بشر و جایگاه ویژه آن‌ها در رونق گردشگری فراهم کرده است.

غارها، حفره و شکافه‌ای زیرزمینی هستند که حداقل با یک دهانه به سطح زمین راه دارند. عوامل مختلفی باعث پیدایش و شکل‌گیری غارها می‌شوند. از منظر روش شکل‌گیری می‌توان غارها را به دودسته طبیعی و مصنوعی (دستکنده) تقسیم کرد. گروه سومی از غارها نیز وجود دارند که منشأیی طبیعی دارند و در طول زمان توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ارزش های زیست‌محیطی و تنوع زیستی شگفت‌انگیز حاکم بر غارها، منابع آبی موجود در آن‌ها، حیات شگفت‌انگیز گیاهی و جانوری غارها، رمزآلود بودن و برانگیختن حس کنجکاوی گردشگران، استفاده‌های ورزشی و علمی از غارها و … همه باعث شده است که غارها به‌عنوان گنجینه طبیعی ارزشمندی در سطح و زیر سطح زمین، بشمار روند که قادر به جذب گردشگران و محققان بسیاری در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی است.  

درک اهمیت غارها و اکوسیستم منحصربه‌فرد آن‌ها با انجام اقداماتی همچون شناسایی و مطالعه غارها، حفاظت، آموزش مردم در مورد غارشناسی، استفاده از ابزار موجود جهت معرفی غارها، بهره‌برداری بهینه با رویکرد توسعه پایدار، استفاده از روش‌های روزآمد برای جذب گردشگر میسر خواهد بود.

با رویکرد کشف، درک و حفاظت از غارهای طبیعی کشور، غار آهکی سیبکی متعلق به دوران کواترنری در سال ۱۳۸۹ به شماره ۸۱۳ در فهرست مواریث طبیعی کشور به ثبت رسیده است. این غار شگفت‌انگیز به‌عنوان عروس‌غارهای ایران لقب گرفته است. غار عمودی سیبکی در استان فارس در کوهی به نام سیبکی با طولی نزدیک به ۸۰۰ متر و عمق ۸۰ متر قرار گرفته است.

از جاذبه‌های گردشگری غار سیبکی می توان به موارد زیر اشاره کرد: تالارهای بزرگ مرتفع و طولانی، چاه‌های عمودی، دهلیزهای تنگ و باریک، پدیده‌های آهکی زیبا و شگفت‌انگیز، ستون‌های آهکی بزرگ، تنوع زیستی موجود در غار، حوضچه‌های آبی کوچک و بزرگ دائمی و فصلی همچنین آبشارهای جاری‌شده فصلی درغار، دمای ۱۷ درجه خنک نسبت به دمای گرم بیرون در فصول گرم سال، که همگی بخشی از جهان شگفت غارها را در اعماق زمین به نمایش می‌گذارد.

عوامل فوق به همراه جذابیت‌های بصری فراوان این غار را به زیست بومی ارزشمند و منحصربه‌فرد باقابلیت بالای جذب گردشگر با رویکرد توسعه پایدار و مدیریت‌شده با راهکارهای حفاظتی تبدیل کرده است.

بازدیدکنندگان این غار همچون سایر غارها بایستی گردشگری مسئولانه در طبیعت را ارج نهاده و از این غار به‌عنوان میراث طبیعی برای مطالعه و تحقیق و شناخت هر چه بیشتر غار بهره ببرند.

دیدگاه