تحلیلی بر نشست خورشید تحول در پایگاه‌های میراث ملّی و جهانی

  • 15 شهریور 1401 - 14:32
تحلیلی بر نشست خورشید تحول در پایگاه‌های میراث ملّی و جهانی

علیرضا عسکری چاوردی ، مدیر پایگاه میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس فیروزآباد و سروستان

آفتاب در افق آسمان طلوع می‌کند و تاریخ و فرهنگ سرزمین ایران کهن را روشن می‌کند.

در این طلوع زیبا، با نخستین درخشش، ستون‌های زیبای تخت جمشید، مناره‌ها و گنبدهای فیروزه‌ای مساجد جامع و امام اصفهان، بارگاه زیبای حضرت رضا (ع)، نخستین گنبدهای زیبای ایرانی در فیروزآباد و سروستان فارس و صدها میراث جهانی و ملّی سرزمین ایران در پهنه کویر تا البرز و دامنه‌های زاگرس بر دیدگان ما روشن می‌شود.

روزی آغاز می‌شود که چشمان ما در این سرزمین ۳۴هزار اثر تاریخی را در دامن و بستر طبیعت می‌بیند. از هر رنگ و بوم نشان دارد و تنوعی از لهجه‌ها، پوشش‌ها، رنگ‌ها و اقلیم‌ها را به نمایش می‌گذارد. باید آن‌ها را حفظ کنیم، چگونه و چطور؟ در چارچوب برنامه آمایش سرزمین و در ساختار توسعه پایدار. این پاسخ علمی به یک نشست تخصصی دو روزه تحت عنوان نشست تخصصی افق تحول در پایگاه‌های میراث جهانی و ملّی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

در این نشست بیشتر از ۲۰۰ مدیر ستادی و استانی حضور مستقیم و مجازی دارند؟ همه مدیران پایگاه‌ها حضور دارند و همه در سرتاسر کشور به دنبال افق تحول در میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی هستند. همه به دنبال یک پاسخ هستند: تحول چیست؟ همه می‌دانند که تحولی باید صورت گیرد؟ روش‌ها و منش‌های گذشته پاسخگوی نیازهای این‌همه آثار تاریخی نیست. می‌خواهند کشور را به تحول برسانند و بهره‌برداری از میراث‌های ملّی و جهانی را به حداکثر برسانند. گردشگران به کشور سرازیر شوند و صنایع‌دستی شاهکارهای هنری این سرزمین به اوج برسد. آرمان‌های بلند جامعه ایرانی را برآورده کند و در جایگاه و شأن و منزلت جهانی ایرانی سخن‌ گویند و ایده‌های بلند خود را شهره و آوازه جهان کند. آرمان‌ها نشان از احیاء دارد و گاه به ذهن خطور می‌کند: می‌خواهیم به زمانی بازگردیم که آسیا جهان بود؟ یا میراثی جهانی بسازیم؟

برای تحول وزیر از بازنگری‌های قانونی، نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها می‌گوید. قائم‌مقام و معاونان محترم و مدیران ستادی همه بسیج شده‌اند که تحولی در ساختارهای اداری و برنامه‌ها به وجود بیاورند. برخی از آن‌ها فرماندهان جنگ دوران دفاع مقدس بوده‌اند و هنوز همان روحیه در آن‌ها زنده و پویا است.

از طرفی همین فرماندهان ستادی، در طی نشست به‌مرور با خیل عظیمی از سربازان خط مقدمی مواجه می‌شوند که سال‌ها در دشت‌ها، بیابان‌ها، در گرما و سرما، گویی در یک نبرد تنگاتنگ رسالت سنگین حفظ، معرفی و احیای نوامیس تاریخ و هویت ایران کهن را به دوش داشته‌اند. آن‌ها سربازان گمنام فرهنگ و تاریخ ایرانی هستند که گویی همانند پدرانشان با همان امید و عشق به آینده بهتر این سرزمین میراث‌های جهانی و ملّی خود را نگاه داشته‌اند. همه یک درخواست دارند: «ساختارها، تشکیلات اداری و بودجه پایگاه‌ها باید درست شود تا بهره‌وری و توسعه پایدار به‌عنوان آرمان مدیران ستادی، کشوری و مردم ایران برآورده شود.»

نتایج این نشست آن‌قدر ملموس و هویدا شد که مدیرکل پایگاه‌های میراث جهانی و ملّی کشور بلافاصله برنامه‌های تحولی پایگاه‌ها را آغاز کرد. شورونشاط در احیای برنامه‌ها و تحولات ساختاری ازآنجا شروع شد که در پایان نشست مدیر پایگاه‌ها اعلام کرد همه مسئولین ستادی به این نتیجه و درک رسیده‌اند که پایگاه‌های میراث جهانی و ملّی کشور اصل و اساس، پایه و بنیاد و بنیان هستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستند.

امروز خورشید در نیمه آسمان است و همه‌چیز از تحول تا برنامه و لزوم به افراد و حضور مدیران تحول‌گرا در وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی روشن‌شده است. همه می‌دانند که تحولاتی آغازشده است و ستاد و پژوهشگاه باید پشتیبان لجستیک پایگاه‌های میراث جهانی و ملّی باشد.

همگرایی بین مدیران تحول‌گرا در حوزه وزارتی آغازشده است، در این برنامه همسویی با برنامه‌های افق تحول یا مدیرانی همسو با برنامه‌های تحولی در جهاد تبیین و علم به‌عنوان همراه و پشتیبان ستاد تأکید می‌شود. محور و اساس گفتمان توسعه گردشگری پایدار جامعه محلی و تشکل‌های میراثی، معرفی میراث و آموزش مردم است و امروز نمی‌توان بدون کار و تلاش در میدان در جهان پهناور و پیچیده معاصر چراغ گردشگری کشور را روشن نمود. میدان عمل وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی پایگاه‌های کشور هستند.

همه بخش‌های دیگر پشتیبان و برنامه‌ریز هستند تا انعکاسی از فعل و عمل در آینه‌های وزارت یعنی در ۱۵۰ پایگاه میراث ملّی، جهانی و موزه‌ها نمایان شود، بنابراین، زمان حرکت است و حرکت بزرگ جهاد علمی و فرهنگی برای آرمان‌های بلند میراث‌فرهنگی این سرزمین و مردم آغاز شده است.

پیوستن به این حرکت جهادی، تشویق و همگرایی برای توسعه کشور در هر سطحی ضرورت دارد.

چو کوشش نباشد تن زورمند        نیارد سر آرزوها ببند (فردوسی)

دیدگاه