شیراز؛ نیازمند جریان تازه سینماداری برای تقویت سینماروی

  • 09 اسفند 1400 - 9:41
شیراز؛ نیازمند جریان تازه سینماداری برای تقویت سینماروی

سینما پیچیده‌ترین و قدرتمندترین هنر جهان کنونی‌ تلقی می‌شود، مطمئنا از بسیاری جهات برای انسان‌ها و در کل جامعه مفید است. ناگفته پیداست این صنعت تاثیر گسترده‌ای بر مردم در سراسر جهان دارد. به عبارت دیگر سینما، گریزی از زندگی واقعی است تا از یکنواختی زندگی انسان‌ها بکاهد. همچنان که در اجتماعی شدن هم به یاری افراد شتافته و با آب نمودن یخ روابط انسانی در نزدیک‌تر نمودن آنها به یکدیگر موثر می‌باشد. مهمتر از همه قدرت تخیل افراد را افزایش می‌دهد. زیرا سینما راهی برای نشان دادن جهان از منظر کارگردان است و بنابراین دیگران را هم برمی انگیزد تا قدرت تفکر و تخیل خود را گسترش دهند. از این رهگذر می‌توان گفت سینما به رشد ذهن افراد کمک می‌کند.

شیراز از جمله شهرهایی‌ست که در عرصه‌ی سینماداری جزو شهرهای پیشتاز ایران به شمار می‌رود و اقدامات سازنده‌ای هم در دهه‌های اخیر در این خصوص انجام شده است.

مجتمع‌های فرهنگی که عمدتا سینمامحور هستند مانند هنرشهرآفتاب شیراز از این جمله هستند و توانسته‌اند در عرصه‌ی سینماداری و پاسخ‌گویی به نیاز مخاطبان گام‌های درستی بر دارند.

در همین حال شواهد نیز نشان می‌دهد که به‌زودی «شیرازمال» نیز راه‌اندازی خواهد شد و باز شاهد یک مجتمع سینمامحور جدید در این کلانشهر خواهیم بود اما آنچه که مهم است ضرورت حضور و بروز جریان تازه در عرصه‌‌ی سینماداری‌ شیراز است اما چرا این نیاز حس می‌شود؟

روشن است که در هر پدیده‌ای اگر رقابتی وجود نداشته باشد، هر چند آن پدیده از ویژگی‌های شاخصی برخوردار باشد اما در بستر بدون رقابت، به تدریج به برکه‌ای تبدیل می‌شود و عملا در چرخه‌ی دور و تسلسل فرو می‌افتد و تکرار و تکرار آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که به پاشنه‌ی آشیل تبدیل می‌شود.

سینماداری نیز از این قاعده جدا نیست، روشن است که هر چه زمینه‌ی بروز و ظهور جریان‌های فرهنگی و هنری متعدد در این عرصه فراهم باشد، به طور طبیعی سبب بروز رقابت‌های سازنده‌ای خواهد شد که نتیجه‌ی آن شکوفایی بهتر سینماداری و توجه به نیازهای مخاطبان بر اساس مقتضیات روز و زمان است.

بر همین اساس، امید است که سینماداری در «شیرازمال» شاهد بروز یک جریان تازه باشد تا به تقویت و رشد «سینماروی» کند. سینماروی از نظر تاریخی به عنوان یک عامل مهم اجتماعی ثابت شده است. حدود نزدیک به یک قرن سینماروی یک رویداد برای فرار از روزمرگی به صورت خارق العاده تجربه شده است. در اصل انگیزه‌ها و تجارب سینماروی در پیوند با غوطه‌ور شدن در تجربه‌ی تماشای فیلم و اشتراک در یک رویداد اجتماعی تحقق می‌یابد. درک سینما در بهترین شکل ممکن بدینگونه میسر می‌شود که سینما نوع خاصی از تجارب اجتماعی‌ شده را می‌فروشد.

سینماروی یکی از انواع گذران اوقات فراغت است که آن را می‌توان در رابطه با سلامت اجتماعی انسان‌ها تعریف کرد. چنانچه سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامتی انسان بیش از مداخلات پزشکی و پرستاری به عوامل اجتماعی و اقتصادی وابسته است. از این منظر سینماروی را هم می‌توان در رابطه با سلامت اجتماعی افراد موثر قلمداد کرد. زیرا نه تنها سینماروی بلکه مشارکت در هر نوع از اجتماعی که برای گذران اوقات فراغت تنظیم شده است، موجب تخلیه‌ی هیجانی شده و خواه ناخواه انسان‌ها را به نوعی به سوی سلامت اجتماعی رهنمون می‌کند.

دیدگاه