«بزرگترین عملیات تخلیه تاریخ آمریکا» در حال وقوع است

  • 19 شهریور 1396 - 8:12
«بزرگترین عملیات تخلیه تاریخ آمریکا» در حال وقوع است

در حالی که توفند دریایی ایرما همزمان با نزدیک شدن به سواحل فلوریدا قدرت بیشتری گرفته، حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان این ایالت هشدار تخلیه دریافت کرده‌اند.

ایرما که پیش‌بینی می‌شد شهر میامی در جنوب را هدف قرار دهد اکنون با کمی تغییر مسیر به سوی تمپا در سواحل شمال غربی فلوریدا می‌رود.

به گزارش بی بی سی، ریک اسکات، فرماندار فلوریدا با نزدیک شدن ایرما، به کسانی که هنوز منازل خود در مناطق خطرناک و پست را تخلیه نکرده‌اند هشدار داده که دیگر فرصتی برای جابجایی با خودرو به مناطق مرتفع نیست و این افراد باید فورا پناه بگیرند.

در مناطق کم ارتفاع انتظار می‌رود طرح آب با موج‌های بلندی به ارتفاع دو متر وارد شهر شود و علاوه بر سیل قوی، آب اقیانوس در حال بازگشت به دریا تخریب فراوانی ایجاد خواهد کرد.

در میامی و مجموعه جزایر کی‌وِست پلیس مقررات منع آمد و شد در طول شب برقرار کرده و با وجود این که ایرما کمی تغییر مسیر داده و احتمال می‌رود شدت تخریب او اکنون متوجه شهرهایی چون تمپا باشد، مقام‌های میامی از مردم خواسته‌اند که هرگز در طول شب از خانه بیرون نروند.

این توفند دریایی که همچنان در حال قدرت گرفتن است، پیش از رسیدن به آمریکا جزایر متعددی را در حوزه دریای کارائیب ویران کرد؛ جان دست کم ۲۰ نفر را گرفت و روز شنبه بعد از عبور از باهاما به کوبا رسید.

ایرما که با ضریب قدرت ۵ به کوبا رسیده بود و گردبادهایی با حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت تولید کرده بود، پس از ترک کوبا قدرتش تخفیف یافت و اکنون یک توفند درجه ۳ است اما با برخورد به آب‌های گرم سواحل فلوریدا دوباره قوی می‌شود و احتمالا هنگام رسیدن به سواحل تمپا دوباره به توفندی با قدرت ۴ یا ۵ تبدیل خواهد شد و علاوه بر بارندگی شدید، سطح آب دریا را آنقدر بالا خواهد آورد که شاید مرکز تجاری تمپا و مناطق مسکونی سواحل آن را زیر آب ببرد.

انتظار می‌رود ایرما از نخستین ساعات بامداد یکشنبه (دهم سپتامبر) به فلوریدا برسد؛ هر چند اکنون با تغییر مسیر آن از جنوب به سوی شمال غربی فلوریدا، ایالت‌های مجاور همچون آتلانتا، جرجیا و حتی تنسی هم با مصائب آن از جمله شکستن درختان و قطع برق روبرو شده‌اند.

شامگاه شنبه (نهم سپتامبر – ۱۵ شهریور) از شهر تمپا فلوریدا خبر رسید که با تغییر مسیر ایرما به سواحل این شهر بزرگ فلوریدا هزاران نفر ناچار به تخلیه فوری منازل خود شده‌اند.

شهرام ط. مقیم تمپا به بی‌بی‌سی گفت ناچار شده برای رسیدن به مناطق امن در شمال فلوریدا، از صبح شنبه به همراه همسر و دو فرزندش حدود ۱۴ ساعت در میان ترافیک سنگین رانندگی کند.

منزل مسکونی این شهروند ایرانی ساکن تمپا در محدوده یک خطر قرار گرفته و چنانچه تا صبح یکشنبه، ایرما تغییر مسیر ندهد، به احتمال بسیار شاهد سیل و آبگرفتگی شدید خواهد بود.

“برای من که در خوزستان بزرگ شده‌ام، امروز خاطرات دوران کودکی، جنگ عراق و ایران و به پناهگاه رفتن دوباره زنده شد… شاید اگر می‌ماندیم می‌توانستم برای حفظ خانه در برابر گردباد و سیل کاری بکنم اما با وجود بچه‌ها، ماندن یک حماقت بود.”

این نخستین توفند دریایی مهیب است که طی ۹۰ سال گذشته به شهر تمپا در سواحل غربی فلوریدا می‌رسد. کرانه ساحلی تمپا حدود سه میلیون نفر سکنه دارد.

نقشه‌های هواشناسی و مدل‌هایی که کارشناسان برای حرکت ایرما پیش‌بینی کرده‌اند نشان می‌دهد که این توفند دریایی بیش از دو برابر توفان اندرو وسعت دارد و قدرت تخریب آن و گردبادهای سهمگینش بسیار ویرانگر از توفند اندرو خواهد بود که در سال ۱۹۹۲ سواحل باهاما و فلوریدا را در هم کوبید و تاکنون ویرانگرترین توفند در تاریخ این ایالت بوده است.

در حالی که مقام‌های فلوریدا خود را برای مواجهه با سهمگین‌ترین سانحه طبیعی تاریخ این اقلیم آماده می‌کنند، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، باید خود را برای پاسخ به دومین بحران طبیعی بزرگ دوران هفت ماهه ریاست جمهوری‌اش آماده کند.

آقای ترامپ که روز شنبه در کمپ دیوید با اعضای کابینه خود جلسه گذاشت، دو هفته گذشته را با مصائب توفند دریایی هاروی که ایالت تگزاس و بزرگترین شهر این ایالت، هیوستون را در هم کوبید، دست و پنجه نرم کرد و اکنون در کمتر از چند روز باید تمام تمهیدات فدرال را برای کمک به فلوریدا که یکی از پرجمعیت‌ترین (۲۵ میلیون نفر) ایالت های این کشور است آماده کند.

 

دیدگاه