وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش افغانستان استعفا دادند

  • 04 اردیبهشت 1396 - 13:49
وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش افغانستان استعفا دادند

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان استعفا ژنرال عبدالله حبیبی، وزیر دفاع افغانستان و ژنرال قدم شاه شهیم، رئیس ستاد ارتش این کشور را پذیرفته است.

به گزارش بی بی سی، بر اساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان استعفا این دو مقام ارشد دفاعی افغانستان در جلسه امنیتی صبح امروز، دوشنبه ۴ ثور/اردیبهشت مطرح شده که آقای غنی نیز آنرا پذیرفته است.

همچنین ارگ اعلام کرده که رئیس جمهوری افغانستان تمام فرماندهان قول ارودهای (سپاه) ارتش را تبدیل و یا تغییر داده است.

براساس خبرنامه ارگ بزودی افراد شایسته در این پستها معرفی خواهند شد.

بعد از حمله خونین مهاجمان انتحاری به سپاه ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان که تعداد زیادی کشته به جا گذاشت، کاربران شبکه اجتماعی با انتقادهای تند خواستار برکناری مقام‌های امنیتی از جمله وزیر دفاع افغانستان شده بودند.

وزارت دفاع افغانستان تائید کرده که دست‌کم ۱۰۰ سرباز در این حمله طالبان کشته یا زخمی شدند. این درحالیست که برخی از منابع شمار کشته‌شدگان این حمله را بیش از ۱۴۰ نفر اعلام کرده و گفته‌اند که در این حمله بیش از ۱۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز شماری تجمع اعتراضی برپا کرده و خواستار استعفا وزیر دفاع و مقام‌های امنیتی افغانستان شدند.

تاکنون مشخص نیست که این دو نفر مجبور به استعفا شده و یا اینکه خودشان استعفا داده‌اند.

همزمان گزارش شده است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز به افغانستان سفر کرده است.

آقای حبیبی از تیم رئیس جمهور محمد اشرف‌غنی نمایندگی می‌کرد و آقای شهیم نیز وابسته به عبدالله عبدالله رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان بود.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان همچنین تایید کرده که رئیس جمهور غنی پیشنهاد تبدیل و تعیین فرماندهان جدید قول‌اردوهای (سپاه) ۲۰۳تندر، ۲۰۵اتل، ۲۰۷ ظفر و ۲۰۹ شاهین را قبول کرده است.

ارتش ملی افغانستان دارای چهار قول اردو (سپاه) است که هر کدام بیش از ۳۰ هزار سرباز و افسر دارند.

در این خبرنامه آمده که ژنرال امان‌الله، فرمانده سپاه ۲۰۷ ظفر جانشین ژنرال مهمند فرمانده سپاه ۲۰۹ شاهین در ولایت بلخ شده که شاهد حمله خونین شورشیان در روز جمعه بود. ژنرال مهمند به بخش احتیاط/ ذخیره ارتش منتقل شده است.

ژنرال محمدناصر، نیز از فرماندهی سپاه ۲۰۳ تندر منتقل و به فرماندهی سپاه ۲۰۷ ظفر گماشته شده است.

ژنرال امام نظر نیز از فرماندهی نیروهای ضربتی به فرماندهی سپاه ۲۰۵ اتل منسوب شده است. ژنرال داوود شاه، فرمانده سابق سپاه ۲۰۵اتل به بخش ذخیره منتقل شده است.

ژنرال عبدالواسع نیز به عنوان فرمانده سپاه ۲۰۳ تندر گماشته شده است.

همچنین منابعی در ریاست اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که طارق شاه بهرامی به عنوان سرپرست وزارت دفاع و شریف یفتلی به عنوان سرپرست رئیس ستاد ارتش ملی افغانستان معرفی شده‌اند.

آقای بهرامی معاون ارشد امنیتی وزارت امور داخله/ کشور افغانستان بود. او سابقه کار در پلیس افغانستان و همچنین شورای امنیت ملی افغانستان را دارد.

این خبر هنوز به صورت رسمی اعلام نشده‌است.

آقای حبیبی چندی قبل نیز به دلیل حمله خونین به شفاخانه سردار محمد داوود در کابل توسط مجلس نمایندگان استیضاح شد که دوباره رای تایید گرفت.

عبدالله حبیبی

ژنرال عبدالله حبیبی متولد سال ۱۳۳۱ در ولسوالی سوکی ولایت کنر در شرق افغانستان است.

او در سال ۱۳۴۲ شامل مدرسه نظامی کابل شده و در سال ۱۳۴۸ به دانشگاه جنگ افغانستان راه یافته و در رشته توپ‌خانه در سال ۱۳۵۱ کارشناسی خود را گرفته است.

او در سال ۱۳۵۵ جهت ادامه تحصیل برای ۴ سال به خارج کشور رفته و کارشناسی ارشد خود را در علوم نظامی گرفته و سال ۱۳۵۹ دوباره به افغانستان بازگشته است.

درسال ۱۳۶۹ به درجه سرلشکر/تورن‌جنرال و در سال ۱۳۹۴ نیز به درجه سپهبد/سترجنرال ارتقا یافته است.

او از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۴ در بخش‌های مختلف در ارتش افغانستان و وزارت دفاع این کشور کار کرده است.

قدم شاه شهیم

قدم شاه شهیم، متولد سال ۱۳۴۲ و از ولایت بدخشان است. او دانش آموخته دانشگاه نظامی افغانستان و در پست‌های مختلف در ارتش ملی افغانستان کار کرده‌است.

دیدگاه