سرمربی فجر سپاسی: برای لیگ برتر می‌جنگیم

  • 25 آذر 1399 - 12:43
سرمربی فجر سپاسی: برای لیگ برتر می‌جنگیم

فجر شهید سپاسی، یکی از تیم‌های با سابقه و پرطرفدار، شیراز محسوب می‌شود؛ تیمی که در دهه‌های گذشته خاطرات ماندگاری بر ذهن فوتبالدوستان ثبت کرد، خاطراتی که هفت سال تکرار نشد و هوادارانی که همچنان هوادار مانده‌اند.

نام فجر شهید سپاسی در دوره‌های مختلف با علی‌اصغر کلانتری گره خورده است، مردی که سال‌ها و بارها، ناجی این تیم شد و آن را از سقوط نجات داد و پله‌ای برایش ساخت تا بالاتر رفته و به جایگاه از دست رفته‌اش دست یابد.

سرمربی ۵۲ ساله شیرازی در شروع چهارمین دوره فعالیتش در تیم فوتبال فجرشهید سپاسی، توانست در هر دو بازی ابتدایی پیروز شده و همه را امیدوار کند. علی اصغر کلانتری یکی از بهترین بازیکنان فوتبال شیراز در دهه های شصت و هفتاد محسوب می شود که در خط میانی تیم های عقاب، کما و برق شیراز خوش می درخشید.

او از ابتدای دهه ۸۰ وارد عرصه مربی گری شد و در سال ۸۹ موفق شد فجرسپاسی را به لیگ برتر برساند. او در لیگ برتر هم یک نیم فصل سرمربی این تیم بود. در ادامه کلانتری در دو مقطع دیگر هدایت فجرسپاسی را در لیگ یک به عهده گرفت و در طول سه فصل، دو بار تا آستانه صعود پیش رفت اما هر دو بار در آخرین روز، دستش از کسب این موفقیت بزرگ کوتاه ماند.

حالا پس از دو و نیم سال دوری، دوباره مدیران فجر تصمیم گرفتند کلانتری را به جمع طلایی پوشان بازگردانند. تصمیمی که با استقبال گسترده فوتبال دوستان شیرازی همراه شد. کسانی که دل خوشی از مربیان غیر بومی قبلی نداشتند، امیدوارند تا فجر دوباره با یک مربی بومی، مدعی صعود به لیگ برتر باشد. 

کلانتری پیش از آغاز هفته سوم هدایت فجر را به عهده گرفت، زمانی که این تیم از دو بازی صاحب تنها یک امتیاز بود. اما در هفته سوم با حضور کلانتری، فجر نخستین پیروزی فصل را با برتری مقابل نود ارومیه به دست آورد و سپس به یک پیروزی بزرگ در کرمان دست یافت. تیم کلانتری با دو گلی در یک سوم ابتدایی بازی به ثمر رساند، موفق شد یکی از سخت ترین بازی های فصل خود را با پیروزی پشت سر بگذارد. 

علی اصغر کلانتری سرمربی تیم فوتبال فجرشهید سپاسی در گفت و گو با ایسنا، درباره بازی اخیر و آینده و برنامه‌هایش به سئوالاتی پاسخ داده که در ادامه می‌خوانید.

درباره پیروزی خوبی که در مقابل مس کرمان به دست آوردید بگویید

بچه های ما در کرمان سنگ تمام گذاشتند و در مقابل تیم مدعی مس، خیلی دونده و پرانگیزه کار کردند. آنها با تلاش و دقتی که داشتند، کارهای تاکتیکی کادر فنی را به خوبی اجرا کرده و نقاط قوت حریف را به خوبی بستند. ما در آنالیزهای پیش از بازی با مس، ضعف های این تیم را هم شناخته بودیم و بچه ها از این نقطه ضعف ها هم به خوبی استفاده کردند و توانستیم نتیجه لازم را به دست آوریم. بچه ها تا اینجا به من نشان داده اند بسیار تاکتیک پذیر و زحمت کش هستند و انشالله در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید. هر قدر جلوتر می رویم، کارمان سخت تر می شود و رقبا حساب ویژه ای روی تیم فجر شهید سپاسی باز خواهند کرد.

برنامه ای برای گل زودهنگام داشتید؟ 

خب تیمی که بی محابا می خواهد حمله کند، این خطر را هم باید حس کند. ما در جلسه آنالیز این موضوع را به بچه ها گوشزد کرده بودیم که تیم مس از ابتدا بی محابا حمله خواهد کرد و این فرصت مناسبی برای ماست که در همان ابتدای کار به آنها ضربه بزنیم. ما هر لحظه آماده بودیم که از فضاهای خالی شده در دفاع حریف به آنها ضربه بزنیم که همین اتفاق هم در دقایق ابتدایی افتاد.
داوری… فقط روی صحنه ای که به سود حریف پنالتی اعلام شد، کمی تردید دارم. از آن زاویه ای که حین بازی دیدم، احساس کردم بازیکن مهاجم خودش را به بازیکن ما کوبید و منجر به پنالتی شد. اما به جز این صحنه داوری مشکل خاصی نداشت.

فکر می کنید فجر در حال حاضر چقدر آماده است؟

ببینید وقتی یک تیم دو ماه تمرین کرده یعنی آمادگی کامل دارد و به مسابقات آمده.

منظورمان آمادگی بدنی نیست، بیشتر از نظر هماهنگی تیمی و آن چیزی که به ایده آل نزدیک باشد؟

برای من موضوعی که اهمیت دارد، شناخت بیشتر از بازیکنان است. همین بازی با مس یک بازی مهم برای من بود که بتوانم بچه ها را آنالیز کنم و ببینم آنها مثلا زیرفشار حریف چگونه عمل می کنند، چطور خودشان را از زیر فشار در یک بازی سخت خارج می کنند. الان فکر می کنم تا هفتاد درصد به شناخت از تیمم رسیده ام.

از بازیکنان حال حاضر، بازیکنی بوده که قبلا هم شاگردتان بوده باشد؟

فقط سعید زارع و حمید نعمتی هم در یک مقطع

بازوبند کاپیتانی فجر امسال به وحید عزیزی سپرده شده که اولین ماه‌های حضورش در این تیم را سپری می کند. در این باره چه نظری دارید؟

قبل از حضور من بازوبند کاپیتانی به ایشان داده شده. وحید عزیزی دروازه بان با تجربه ایست که فصل گذشته در تیم خوشه طلایی ساوه حضور داشته و بخاطر سن بالا و تجربه ای که دارد، کادر فنی قبلی تصمیم گرفته ایشان کاپیتان باشد و ما هم فعلا تغییری در این زمینه ایجاد نمی کنیم.

بازی‌های بدون تماشاچی را چطور می‌بینید؟

بازی بدون تماشاگر به بازی تمرینی بیشتر شبیه است. مزه فوتبال به داشتن هوادار است و آنها هم از تماشای بازی از نزدیک لذت بیشتری می برند. امیدواریم هر چه زودتر این بیماری ریشه کن شود تا دوباره شاهد حضور هواداران در استادیوم ها باشیم.

وضعیت رعایت پروتکل ها؟ مثلا در همین مسابقه اخیر در کرمان همه چیز ایده آل بود؟

بهرحال همه سعی خودشان را می کنند که این پروتکل ها را به خوبی رعایت کنند. ناظر این مسابقه هم خیلی جدی فشار می آورد تا همه چیز به خوبی رعایت شود. بازیکنان هم همگی از ماسک و الکل استفاده می کنند و در استادیوم نیز امکانات ضدعفونی وجود دارد. اما فکر می کنم بهترین راه این است که هر ده روز یا پانزده روز یک بار تست کرونا از تمامی اعضا گرفته شود تا همه با خیال راحت بازی کنند.

با توجه به اینکه دو تن از مربیان فجرسپاسی پیش از حضور شما از این تیم جدا شده اند، ایا کسی به کادر فنی اضافه شده؟

بله آقایان مهدی جعفری و محمد مطوری به کادر فنی اضافه شدند و سایرین هم به کار خود ادامه می دهند.  آقایان مهرزاد معدنچی، احسان زارع، امین زارع و مسعود همامی دیگر اعضای کادر فنی هستند.

برای بازی چهارشنبه مقابل پارس جنوبی  چه برنامه ای دارید؟

می خواهیم به روند رو به رشدی که پیش گرفته ایم ادامه دهیم. حریف هم یکی از مدعیان جدی این فصل است که تا کنون نتایج بسیار خوبی به دست آورده. یکی از دلمشغولی های ما زمین ورزشگاه پارس است که امیدواریم شرایط بهتری پیدا کند تا بتوانیم بهتر بازی کنیم. زمین ورزشگاه پارس به نسبت چنین سطحی از مسابقات، شرایط مطلوبی ندارد.

محروم یا مصدومی ندارید؟

نه خدا را شکر تا این لحظه که همه بچه ها آماده هستند.

شما در گذشته در چند مقطع سرمربی فجر بوده اید. بنظر شما این بار چه تفاوتی با دفعات قبل دارد؟

فکر می کنم امسال بیشتر از سال های گذشته، مسئولان به فکر این تیم هستند که اتفاق بسیار خوبیست. نه فقط برای ما، امیدواریم از قشقایی هم حمایت شود چون به پیشرفت فوتبال استان و خوشحالی مردم می انجامد. امیدواریم این حمایت ها مستمر باشد تا بتوانیم به آنچه هواداران انتظار می کشند، برسیم.

صحبت پایانی؟

من مثل همیشه سرباز تیم شهید سپاسی هستم و فقط این قول را به هواداران می دهم که کادر فنی و بازیکنان تمام تلاششان را می کنند تا دل آنها را شاد کنند. به شخصه تلاش شبانه روزی خواهم داشت تا این تیم محبوب را به لیگ برتر برسانیم. این تیم لیاقتش را دارد که به سطح اول فوتبال ایران برسد و ما برای رسیدن به این هدف با تمام وجود می جنگیم.

دیدگاه