میراث فرهنگی: هیچ عاملی حریم چهارطاقی تاریخی فراشبند را تهدید نمی‌کند

  • 26 آذر 1399 - 18:11
میراث فرهنگی: هیچ عاملی حریم چهارطاقی تاریخی فراشبند را تهدید نمی‌کند

به تازگیِ فیلمی در فضای مجازی با عنوان “تعرض به حریم اثر باستانی چهارطاقی نقاره‌خانه فراشبند” منتشر شده است، که مسوولان میراث فرهنگی استان فارس این موضوع رد کرده و اعلام کردند، این بنا هم‌اکنون در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد. 

در این فیلم که در فضای مجازی بازنشر شده است، نشان می‌دهد تعدادی خودرو مربوط به کارمندان شرکت آبفا که در حال لوله‌گذاری در حاشیه‌ جاده‌ای در چهار کیلومتری جهرم به فراشبند هستند، وارد حریم بنای تاریخی چهارطاقی نقاره‌خانه شده‌اند.

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس درباره این کلیپ به ایرنا گفت: این اتفاق مربوط به سال ۹۸ است و به‌تازگی روی نداده، همچنین عملیات لوله‌گذاری در حریم بنای میراثی صورت نگرفته است اما مداخلات لازم برای جلوگیری از ورود به حریم آثار باستانی در همان زمان انجام شد و در حال حاضر نیز هیچ عملیات عمرانی در این منطقه صورت نمی‌گیرد.

چهارطاقی نقاره‌خانه اثری متعلق به دوره ساسانیان است و در شهرستان فراشبند در چهار کیلومتری جاده فراشبند به دهرم واقع شده است. این اثر در بیست و پنجم اسفند سال ۱۳۷۹ با شمارهٔ ۳۳۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی به مدت ۴۲۷ سال بر ایران حکومت کردند.

۳۰درصد از آثار تاریخی کشور و آثار ثبت جهانی ازجمله تخت جمشید، پاسارگاد، باغ‌های پاسارگاد، باغ ارم، شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، غار و مجسمه شاپور در کازرون، کاخ ساسانی سروستان، قلعه دختر، کاخ اردشیر و شهر تاریخی گور، همچنین ۲ هزار و ۹۳۴ اثر ثبت ملی و ۴۰۰ جاذبه طبیعی منحصر به فرد، از داشته‌های استان فارس در حوزه گردشگری است که محافظت و حراست از نها در پهنه وسیع استان فارس، نیازمند افزایش نیروهای یگان میراث فرهنگی و افزایش بودجه‌های حفاظتی است.

دیدگاه