آغاز به کار نخستین جشنواره عکس باغ‌های شیراز

  • 05 دی 1398 - 9:49
آغاز به کار نخستین جشنواره عکس باغ‌های شیراز

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام کرد: برگزاری جشنواره‎‌های هنری، ازجمله نخستین جشنواره عکاسی باغشهر، زمینه حفظ و حراست از باغ‌های قصردشت شیراز را توسط هنرمندان فراهم می‌کند.

ابراهیم گشتاسبی‌راد، سه شنبه در حاشیه برگزاری تور عکاسی از باغ‌های قصردشت و رونمایی از پوستر جشنواره عکس “باغشهر”، حفظ باغ‌های کلانشهر شیراز و انعکاس اهمیت وجودی آنها را امری مهم خواند و بیان داشت: شیراز به سبب وجود باغ‌ها در بین کلانشهرها جایگاهی ویژه دارد.

معاون شهردار شیراز، این شهر را واجد همه ویژگی‌های منحصر به‌فردی دانست که در زندگی شهری امروز اهمیت دارد.

به گفته وی، برخورداری از بافت تاریخی، بهره‌مندی از فضای مدرن شهری و فضای طبیعی شهری که احساس زندگی در محیطی روستایی را القا می‌کند، شیراز را در بین دیگر کلانشهرها سرآمد کرده است.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز تاکید کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری همچون تور عکاسی، برای حفظ این ویژگی‌ها و نمایش دادن آنها به شهروندان و گردشگران از وظایف این سازمان است.

گشتاسبی‌راد، برگزاری نخستین جشنواره عکاسی باغشهر را گامی برای نشان‌دادن حساسیت مردم به حفظ باغ‌ها و میراث طبیعی شهر شیراز دانست و گفت: این جشنواره که به‌صورت فصلی برگزار خواهد شد، با هدف نشان‌دادن زیبایی‌های طبیعی شیراز و به‌ویژه باغ‌های قصردشت صورت می‌پذیرد.

هنر برای حفظ طبیعت

سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این آیین شیراز را یکی از باغ‌شهری‌ترین کلانشهرهای ایران خواند و گفت: جشنواره عکاسی باغشهر، در صدد است از ظرفیت عکاسان خبری، گردشگران و شهروندان برای حفظ باغ‌های قصردشت بهره‌ گیرد.

علی نیری با اشاره به اینکه شیراز تنها کلانشهری است که تاکنون به دلیل آلودگی تعطیل نشده است، برخورداری از هوای پاک را مرهون ریه‌های تنفسی این شهر و به‌ویژه مجموعه باغ‌های قصردشت دانست.

سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان داشت: در حوزه گردشگری طبیعت یا اکوتوریسم در شیراز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد زیرا باغ‌های این شهر از دیرباز الگویی از باغ‌های ایرانی بوده‌اند که کشورهای دیگر نیز از آنها اقتباس کرده‌اند، از سوی دیگر تجلی باغ‌ و گل و گیاه در اشعار شاعرانی همچون حافظ نیز بسیار دیده می‌شود و عناصر طبیعی در سده‌های مختلف در شعر و ادبیات فارسی جریان یافته است.

شیراز با عنوان شهر گل و بلبل شناخته می‌شود

نیری، از شیراز به عنوان شهری یاد کرد که در ذهن شهروندان و گردشگرانش، شهری طبیعی و با عنوان شهر گل و بلبل شناخته می‌شود.

وی، مجموعه باغ‌های قصردشت را از منظر گردشگری از بی‌نظیرترین سایت‌های گردشگری داخل شهر دانست و اظهار داشت: زندگی طبیعی در دل زندگی مدرن شهری در شیراز جریان دارد که اگر حفظ و معرفی نشود، جنبه‌های مختلف زندگی شهروندان را متاثر خواهد کرد و در نخستین گام هوای پاک شیراز را تهدید می‌کند.

این مقام مسوول، برگزاری جشنواره عکاسی باغشهر را درراستای سیاست‌گذاری‌هایی همچون ایجاد شهر پیاده‌ محور عنوان کرد و گفت: این جشنواره به صورت فصلی برگزار خواهد شد و قرار است جلوه باغ‌های قصردشت را در بهار، تابستان، پاییز و زمستان به تصویر بکشد.

وی افزود: اهمیت این برنامه که با مشارکت حوزه استحفاظی باغ‌های قصردشت برگزار شده است،‌ زمانی آشکار می‌شود که امکان ایجاد آرشیوی از باغشهر شیراز را فراهم آورد و با عث شود باغ‌ها در گذر زمان کمتر دستخوش آسیب‌ شوند.

نیری ادامه داد: مهلت ارسال آثار به این جشنواره که از یکم دی‌ماه جاری شروع شده، بیستم بهمن‌ماه ۹۸ پایان می‌یابد و آیین اختتامیه و اهدای جوایز این جشنواره پانزدهم اسفندماه ۹۸ برگزار خواهد شد.

به گفته وی، آثار برگزیده این جشنواره به مدت یک ماه و تا پانزدهم فروردین‌ماه ۹۹ در نمایشگاهی واقع در گذر حافظیه و نیز در اردیبهشت‌ماه ۹۹ به مناسبت هفته شیراز برپا خواهد شد.

دیدگاه