درخواست بنیاد ۱۵ خرداد برای تخریب سینما مهتاب شیراز

  • 11 دی 1396 - 8:30
درخواست بنیاد ۱۵ خرداد برای تخریب سینما مهتاب شیراز

بنیاد ۱۵ خرداد در نامه‌ای به شهرداری منطقه ۲ شیراز خواهان صدور مجوز تخریب سینما مهتاب شده است.

احمد تنوری، رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز با انتشار تصاویری از سینما و نامه بنیاد ۱۵ خرداد در صفحه اینستاگرامی‌اش از کاربران خواسته تا نظرشان را در خصوص درخواست تخریب این سینما اعلام کنند.

مجید کرمی، یکی از کاربران در پاسخ به آقای تنوری نوشته: «با مالک صحبت شود و در همین مکان سالن سینما و تئا‌تر ساخته شود و در کنارش مجوز تجاری هم به آن‌ها داده شود تا دلگرم شوند.»

حمید نیز نوشته که کسی نمی‌تواند در مقابل بنیاد مقاومت کند و ابراهیم هاشمی هم نوشته که شهرداری ساختمان سینما را تملک و به موزه یا کانون هنری تبدیل کند.

راضیه فراهانی، یکی دیگر از مخاطبان صفحه احمد تنوری هم نوشته: «البته که از نظر قدمت این ساختمان خیلی خاطرات برای مردم عزیز شیراز داشته اما باید دقت داشت که از لحاظ امنیتی مشکل ساز می‌شود خدای ناکرده مانند پلاسکو تهران. پیشنهادی دارم در‌‌ همان منطقه یا در صورت امکان در‌‌ همان موقعیت جغرافیایی اگر ساختمانی با‌‌ همان نما و امکانات ساخته شود هم خاطرات مردم را زنده نگه می‌دارد و هم از لحاظ ایمنی مشکلی به وجود نخواهد آمد.»

امید رنجبر هم نوشته: «اقدام درست این است که کاربری این ملک در هر صورت فرهنگی باقی بماند یا‌‌ همان سینما بازسازی گردد.»

سینما مهتاب در سال ۱۳۳۱ در ضلع غربی چهار راه مشیر تاسیس شد. چون این سینما در مجاورت کَلِ مشیر ایجاد شده بود و شیرازی‌ها به این چهار راه دمِ کَل می‌گفتند، این سینما، به سینمای دمِ کَلی مشهور شد.

این سینما با دارا بودن سالن تابستانه و دیلماج یا مترجم همزمان، پیش از فراگیر شدن هنر دوبلاژ، برای چند دهه به عنوان یکی از پرتماشاگر‌ترین سینماهای کشور باقی ماند.

دنیا و شهرزاد نام‌های دیگر این سینما بوده که با تغییر مالکان این نام‌ها برایش انتخاب شد. این سینما سال ۱۳۶۱ تعطیل شد.

بنیاد ۱۵ خرداد که این سینما را بعد‌ها در اختیار گرفت از جمله بنیادهای زیر نظر رهبری است که در سال ۱۳۶۰ تاسیس شده.

دیدگاه

  1. سلام شیرازی ها با قدرت جلوی تخریب سینما مهتاب بگیرند چون این سینما سنبل و اصالت شیرازی هاست

  2. درود
    من سید رضا قاسمی مالک اصلی سینما مهتاب شیراز هستم که این ملک توسط …. به صورت کاملا غیر قانونی و با وجود اشکالات بسیار در روند دادگاه ودادرسی و به ناحق به بنیاد پانزده خرداد تحویل و بعد از چندی اقدام به سند بر گدان نمودند ، از همینجا اعلام میکنم بنده و پدرم سید اکبر قاسمی و برادرانم و پسرانم تا ابد دست از احقاق حقوق خود نخواهیم کشید، چنانچه معامله ای در ان خصوص توسط هر نهادی یا اشخاصی صورت بگیرد غیر قانونی بوده و‌هست چرا که سند مالکیت بنده و برادرم سید مصطفی قاسمی موجود و سیم‌سرب و کاملا قانونیست .