علی مطهری: نماز جمعه‌ها نباید شبیه نمازجمعه‌های دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس باشد

  • 02 آبان 1396 - 10:19
علی مطهری: نماز جمعه‌ها نباید شبیه نمازجمعه‌های دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس باشد

علی مطهری، نایب رئیس مجلس می‌گوید که «نمازجمعه‌ها نباید شبیه نمازجمعه‌های دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس باشد که دستور و متنی را می‌دادند و همه باید همان را می‌گفتند.»

مطهری در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین افزوده:‌ «امام جمعه‌ها باید نظرات خودشان را بدهند، البته طبعا مصالح نظام را هم باید رعایت کنند. اگر سخنان امام جمعه حالت طبیعی داشته باشد و امام جمعه نظرات خودش و مردم را بگوید، خیلی مؤثرتر است تا اینکه مردم احساس کنند دستوری از بالا می‌آید و ائمه جمعه حرف‌های کلیشه‌ای شبیه به هم می‎زنند.»

به گفته او، «در حال حاضر روشن است که همه از یک مرکز دستور می‌گیرند ‎که این هفته باید علیه فلان شخص صحبت شود یا راجع به فلان موضوع. این امر استقلال ائمه جمعه را از بین می‌برد. البته ائمه جمعه‌ای هم داریم که حرف‎های خودشان را می‌زنند و مستقل هستند ولی تعدادشان کم است.»

مطهری می‌گوید سطح خطبه‌های نماز جمعه در ایران «پایین آمده و …دافعه خطبه‌ها بیشتر از جاذبه آن‌هاست و اصولاً دستوری بودن خطبه‌ها به این پایگاه مهم اجتماعی سیاسی اسلام ضربه زده است».

نایب رئیس مجلس در خصوص سایر تریبون‌های مذهبی نیز گفته: «به طور کلی توزیع تریبون‌های حکومتی ما درست نیست. نگاهشان به شکلی است که اگر کسی در جایی انتقادی به نظام کرده باشد، باید در لیست سیاه قرار بگیرد و فقط کسانی باید از تریبون‎های عمومی حرف بزنند که هیچ انتقادی نداشته و صرفا از نظام تعریف و تمجید کرده باشند.»

مطهری می‌گوید: «انتقاد از دولت‎ها بحث دیگری است. اگر دولت هم‎راستای خودشان باشد، شاید انتقاد از دولت را هم نپذیرند ولی اگر دولت نقطه مقابلشان باشد، قضیه فرق می‎کند. به نظرم اصل این نگاه غلط است و باید عوض شود چه در تریبون های نماز جمعه و چه در صداوسیما.»

 

دیدگاه