تاریخ : یکشنبه, ۴ آبان , ۱۳۹۹ 9 ربيع أول 1442 Sunday, 25 October , 2020
2

تبعات اقتصادی فیلترینگ احتمالی اینستاگرام چیست؟

  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
تبعات اقتصادی فیلترینگ احتمالی اینستاگرام چیست؟

در حالی که خبرگزاری قوه قضائیه صدور حکم فیلترینگ اینستاگرام را تکذیب کرده ولی همچنان برخی فعالان اقتصادی نسبت به تبعات این اقدام هشدار می‌دهند تا تردید‌ها نسبت به آینده فعالیت آزادانه این شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران پابرجا باشد.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، تعداد کاربران اینستاگرام را حدود ۲۴ میلیون نفر برآورد کرده که ۳۷ درصد آنها حداقل یک بار از طریق این شبکه اجتماعی خرید و فروش انجام داده‌اند. آقای کلاهی اندازه بازار سالانه کسب و کارهای فعال بر روی شبکه اینستاگرام را افزون بر ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

او در برآوردی کلان‌تر نیز تصریح کرده که نزدیک به ۲۰۰ هزار کسب و کار ایرانی در شبکه‌های مجازی فعال هستند که با گسترش دامنه فیلترینگ دچار افت فعالیت خواهند شد.

این اظهارنظر پس از آن ابراز شد که خبرگزاری قوه فضائیه (میزان) همزمان با طرح دوباره شایعه فلیتر شدن اینستاگرام اعلام کرده بود که «هیچ حکمی از سوی قوه قضاییه یا قضات برای فیلترینگ اینستاگرام وجود ندارد.»

ارائه طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» توسط جمعی از نمایندگان مجلس ایران بار دیگر به گسترش شایعه‌ها در مورد فیلترینگ اینستاگرام دامن زده بود.

در حال حاضر اپلیکیشن اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد که در این میان، آمریکا با دارا بودن بیش از ۱۳۰ میلیون کاربر در صدر کشور‌های جهان قرار دارد. اگر برآورد آقای کلاهی در مورد وجود ۲۴ میلیون کاربر ایرانی اینستاگرام درست باشد، ایران بالاتر از فرانسه که ۲۱ میلیون کاربر اینستاگرام دارد، قرار می‌گیرد و رتبه دوازدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین مطابق ارزیابی‌های اعلام شده در رسانه‌های ایران، نزدیک به ۲۸.۶ درصد از جمعیت ایران کاربر اینستاگرام هستند که ۱۳ تا ۲۹ ساله‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و نزدیک به ۷۰ درصد آنها در این شبکه اجتماعی فعال هستند. از این میان نزدیک به ۸.۹ میلیون نفر به خرید و فروش از طریق اینستاگرام مشغول هستند.

پیشتر نیز دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرده بود که بیشتر از ۲۵۰ هزار فروشنده در شبکه‌های اجتماعی در حال ارائه کالا یا خدمات بودند و توانسته بودند از این راه، کارآفرینی و کسب درآمد کنند که حدود ۱۰۰ هزار مورد از این فروشنده‌ها در پی فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام مشاغل خود را از دست دادند.

مسئولان ایران شبکه ارتباطی تلگرام را با نزدیک به ۴۰ میلیون کاربر را با هدف مقابله با تهدیدهای امنیتی از اردیبهشت ۱۳۹۷ فیلتر کردند.

برچسب ها

دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.