وضعیت کرونایی شیراز از قرمز به نارنجی تغییر کرد

  • 17 آذر 1399 - 11:42
وضعیت کرونایی شیراز از قرمز به نارنجی تغییر کرد

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: تعدادی از شهرستان های استان فارس از جمله شیراز که دارای وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا بودند، به وضعیت نارنجی تغییر پیدا کردند.

عبدالرضا قاسمپور دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون از ۳۶ شهرستان فارس، چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۵ شهرستان دارای وضعیت نارنجی و هفت شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی ادامه داد: چهار شهرستان دارای وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا شامل خرامه، داراب، زرین دشت و گراش است در این شهرستان ها ستاد مقابله با کرونا در حال برنامه ریزی است تا با تدبیر و همکاری و همراهی مردم، از وضعیت قرمز خارج شوند.

معاون استاندار فارس گفت: با توجه به همراهی مردم، شاهد کاهش مبتلایان به ویروس کرونا در استان هستیم و براساس شاخص ستاد ملی مقابله با کرونا تعداد شهرستان های قرمز به چهار شهرستان کاهش یافته است.

قاسمپور افزود: همچنین شهرستان های اقلید، مرودشت، کوار، فسا، فراشبند، مهر و لامرد در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های دارای وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا نیز شامل لارستان، استهبان، ارسنجان، آباده، اوز، خنج، خرمبید، شیراز، سروستان، قیر و کارزین، کوه چنار، سپیدان، بوانات، جهرم، خفر، کازرون، فیروزآباد، بیضا، ممسنی، رستم، زرقان، پاسارگاد، نی ریز، بختگان و سرچهان است.

تعطیلی مراسم های فرهنگی و نماز جمعه در ۳۶ شهرستان فارس

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: در هر سه وضعیت، مراسم های فرهنگی و اجتماعی شامل نمازهای جمعه، مساجد، مراسم های آیینی و مذهبی با تعطیلی کامل مواجه هستند.

فعالیت های آموزشی در ۳۶ شهرستان مجازی و غیرحضوری است

قاسمپور افزود: همچنین آموزش در تمامی شهرستان های فارس در مدارس، دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، آموزشگاه های خصوصی و حوزه های علمیه، صرفاً مجازی و غیرحضوری است.

نحوه فعالیت مشاغل استان فارس

وی بیان کرد: در شهرهای دارای وضعیت قرمز گروه های شغلی یک، در شهرستان های دارای وضعیت نارنجی گروه شغلی یک و ۲ و در شهرستان های دارای وضعیت زرد گروه شغلی یک، ۲ و سه فعال هستند.

میزان دورکاری کارکنان

وی ادامه داد: همچنین در شهرستان های قرمز یک سوم کارکنان، شهرستان های نارنجی یک دوم و شهرستان های زرد ۲ سوم کارکنان در محل کار حضور دارند.

معاون استاندار فارس گفت: در دستگاه های ارایه دهنده خدمات ضروری مرتبط با ماموریت های اساسی در شهرستان های قرمز یک دوم کارکنان، شهرستان های نارنجی ۲ سوم کارکنان و در شهرستان های زرد تمام کارکنان باید حضور داشته باشند.

تداوم ممنوعیت تردد شبانه در شیراز

قاسمپور افزود: در خصوص محدودیت های تردد خودرویی، ممنوعیت تردد شبانه ساعت ۲۱ تا چهار صبح صرفاً در شهرهای قرمز و نارنجی بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تداوم دارد که در استان فارس این ممنوعیت در شیراز تداوم خواهد داشت.

وی ادامه داد: ممنوعیت ورود خودروهای شخصی غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان برقرار است و جریمه ۵۰۰ تا یک میلیون تومانی به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: همچنین در شهرستان های زرد نیز محدودیت تردد خودرویی نداریم.

همکاری مردم برای شکست کرونا ادامه داشته باشد

معاون استاندار فارس گفت: رنگ بندی های جدید شهرستان های فارس به لحاظ شیوع ویروس کرونا نشان دهنده همکاری خوب مردم است.

قاسمپور افزود: میزان بستری های مبتلایان کرونا در فارس با همراهی مردم کاهش یافته و به گفته معاون وزیر بهداشت این استان یک سقوط آزاد در این زمینه داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فصل زمستان را در پیش است، انتظار داریم مردم به همین شکل همکاری و همراهی داشته باشند، اگر مردم همکاری نکنند قطعاً در زمستان ۹۹ با چالش و مشکلات جدی مواجه می شویم.

مردم رعایت نکنند، محدودیت ها از سر گرفته می شود

معاون استاندار فارس گفت: با توجه به اینکه هوا در شهرستان های جنوبی استان در حال سرد شدن است فرمانداران و اعضای ستاد مقابله با کرونا باید از هم اکنون برنامه ریزی کنند و مردم نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی همراهی داشته باشند تا در فصل زمستان با مشکلی مواجه نشویم.

قاسمپور افزود: اگر مردم رعایت نکنند دوباره به وضعیت پرخطر و شدیدتر شیوع ویروس کرونا وارد می شویم و مجبور هستیم محدودیت ها را دوباره اعمال کنیم.

وی ادامه داد: همکاری مردم باعث شده از وضعیت قرمز شیوع کرونا به نارنجی و زرد برسیم و بازگشایی فعالیت مشاغل و اصناف را داشته باشیم و محدودیت ها برای مردم کمتر شده است اما اگر همکاری ها کمتر شود مجبور هستیم محدودیت را برگردانیم که مشکلات و سختی های آن برای مردم است.

وی اضافه کرد: مردم از برگزاری مراسم های عروسی و ختم خودداری کنند و مراسم های تشییع و تدفین با حداکثر ۱۵ تا ۲۰ نفر برگزار شود.

در شهرهای دارای وضعیت قرمز گروه‌های شغلی یک، در شهرستان‌های دارای وضعیت نارنجی گروه شغلی یک و ۲ و در شهرستان‌های دارای وضعیت زرد گروه شغلی یک، ۲ و ۳فعال است.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان‌های قرمز کرونایی، مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ تعطیل هستند و تنها یک سوم کارمندان در محل کار حضور پیدا می‌کنند. در این شهرستان‌ها مشاغل گروه شغلی ۲ شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های مردانه و مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی تعطیل هستند. همچنین مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، قنادی و شیرینی پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه که شامل مشاغل گروه ۲ می‌شوند در این شهرستان‌ها تعطیل خواهند بود.

مشاغل سطح سه نیز در شهرستان‌های قرمز تعطیل هستند که این مشاغل شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری می‌شوند.

همچنین مشاغل سطح چهار شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در این شهرستان‌ها تعطیل هستند.

دیدگاه