هفتمین همایش ادبیات کودک آغاز شد

  • 11 اردیبهشت 1398 - 12:38
هفتمین همایش ادبیات کودک آغاز شد

هفتمین همایش دانشگاهی ادبیات کودک با پنج نشست تخصصی و علمی به میزبانی دانشگاه شیراز آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، دبیر علمی هفتمین همایش ادبیات کودک چهارشنبه (١١ اردیبهشت) در آیین افتتاح این همایش بیان کرد: این همایش یک غایب بزرگ دارد هرچند حاضر است؛ حضور دکتر مرتضی خسرونژاد برای همه آشکار است و این همایش باید بزرگداشت تلاش‌ها و زحمات بی‌وقفه و اثرگذار این بزرگ باشد.

سعید حسام‌پور خاطرنشان کرد: خوشبختانه ادبیات کودک به ویژه دانشگاهی در ۱۴ سال عمر خویش توانسته گام‌های مؤثری بردارد.

او ادامه داد: با همت دکتر مرتضی خسرونژاد فعالیت‌هایی که از سوی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز انجام شده ارزشمند بوده است و در این ۱۴ سال همه‌گونه فعالیتی داشتیم.

حسام‌پور راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد ادبیات کودک، نشریه ادبیات کودک و راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات کودک را از خدمات ارزنده خسرونژاد دانست و اضافه کرد: پرورش نیروهای متخصص ‌گامی ارزشمند است که مرکز مطالعات ادبیات کودک گروه‌هایی را تأسیس کرد که تخصصی عمل کنند.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک بیان کرد: اگر سه ویژگی برای یک استاد ارزشمند بشمریم تعلیم، تألیف و پرورش نیروهای متخصص توسط دکتر خسرونژاد بود که آغازگر آن به شمار می‌رود.

حسام‌پور یادآور شد: از دو سال پیش که در مشهد همایش ششم برگزار شد مقرر شد برگزاری دوره هفتم این همایش را دانشگاه شهید بهشتی انجام دهد اما در اواخر بهمن‌ماه از دانشگاه فوق اعلام شد امکان برگزاری ندارند و بنابر این اعضای مرکز با تعصبی که به این رویداد دارند، تصمیم گرفتند این همایش برگزار شود که خوشبختانه با وجود زمان کوتاه حدود ۷۰ مقاله آمد که ۴۶ چکیده برگزیده و نهایتاً بررسی شد که به ۳۸ مقاله رسیدیم و ۲۸ مورد مقاله و ۱۰ مورد به پوستر تبدیل شد.

او با بیان این‌که در کنار دانشگاه شیراز، همیشه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت‌های ویژه‌ای اعمال کرده‌اند، گفت: در یک نگاه آماری از تعداد مقاله‌های ارسال‌شده مشخص می‌شود ادبیات کودک ایران شاید توجه پژوهشگران را در حوزه‌های مختلف بیشتر جلب کرده است.

حسام‌پور در ادامه به چند آسیب این حوزه اشاره کرد و گفت: شاید در نگاه اول راه‌اندازی رشته ادبیات کودک در دانشگاه‌ها به زیان ادبیات کودک به شمار می‌رود؛ غیر از این باید همه هوشیار باشیم و واکنش نشان دهیم که امکانات و نیروی انسانی برخی مراکز آموزشی که متقاضی راه‌اندازی رشته فوق هستند به زیان این حوزه نینجامد.

این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه از نوروز امسال کودکان دچار آسیب‌هایی شدند که صمیمانه و همدلانه خانواده ادبیات کودک همراهی و همدلی خود را با این کودکان و خانواده‌های‌شان اعلام و کمک می‌کند از آلام آنان کاسته شود.

انتشار کتاب داوود خزایی، عضو مرکز مطالعات ادبیات کودک، اتمام طرح ملی دانشنامه موضوعی ادبیات کودک ایران در قالب شش جلد کتاب، اتمام پروژه ترجمه با عنوان نقد و نظریه ادبیات کودک در قالب پنج کتاب و اتمام پروژه صلح و دوستی برای کودکان شامل ۹ کتاب تألیفی از جمله مواردی بود که در این همایش اعلام شد.

دیدگاه