تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

آخرین مقاومت داعش در رقه در هم شکست

  • 25 مهر 1396 - 21:11
آخرین مقاومت داعش در رقه در هم شکست

نیروهای تحت حمایت آمریکا شهر رقه را به طور کامل به تصرف در آورده‌اند و پرچم یگان‌های مدافع خلق شهر بر آخرین موضع نفرات داعش برافراشته شده است.

خبرگزاری رویترز امروز سه‌شنبه ۲۵ مهر (۱۷ اکتبر)، به نقل از شاهدان گزارش داده که یگان‌های مدافع خلق، گروه اصلی تشکیل دهنده نیروهای دموکراتیک سوریه، پس از یک درگیری طولانی سرانجام توانستند استادیوم رقه را که آخرین موضع نفرات داعش در داخل شهر بود بطور کامل پاکسازی کنند و آن را به تصرف درآورند.

به گزارش بی‌بی‌سی، گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن که تحولات آن کشور را زیر نظر دارد، گفته که شهر رقه کاملا از نیروهای داعش پاکسازی شده است. این شهر در سال ۲۰۱۴ و همزمان با پیشروی سریع داعش در خاک عراق و سوریه به تصرف این گروه درآمده بود.

در آن زمان، گروه داعش تشکیل “دولت اسلامی” به رهبری ابوبکر البغدادی را اعلام کرد و تمرکز تشکیلات اصلی این گروه در رقه باعث شد تا از این شهر با عنوان “پایتخت دولت اسلامی” نام برده شود. گفته می‌شد که عملیات اصلی داعش در این شهر طراحی می‌شد.

از محل فعلی رهبران این گروه اطلاعی در دست نیست.

تصاویری که از رقه مخابره شده، افراد مسلح نیروهای دموکراتیک سوریه را نشان می‌دهد که با در دست داشتن پرچم این نیروها و یگان‌های مدافع خلق در رقه به شادمانی پرداخته‌اند.

نبرد رقه چهار ماه طول کشید و در این مدت، هواپیماهای آمریکایی بارها عملیاتی را علیه مواضع داعش در این شهر انجام دادند. برخی از این حملات با تلفات غیرنظامی نیز همراه بود.

نیروهای دموکراتیک سوریه، که ائتلافی از شبه نظامیان عرب و کرد است، در طول شب گذشته بیمارستان ملی رقه را تصرف کردند و به گفته یک سخنگوی این نیروها، بیست و دو تن از نفرات داعش را از پای درآوردند. به گفته او، در جریان این نبرد سه تن از نفرات نیروهای دموکراتیک نیز در اثر انفجار مین‌های کار گذاشته شده توسط داعش کشته شدند.

بیمارستان و استادیوم رقه آخرین نقاطی بودند که نفرات داعش در آنجا به مقاومت در برابر پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه می‌دادند. روز یکشنبه، شماری از افراد داعش که تابعیت سوریه داشتند، بر اساس توافقی که با نیروهای دموکراتیک کرده بودند، به همراه اعضای خانواده خود شهر رقه را ترک کردند، اما شماری از نفرات خارجی این گروه همچنان برای آخرین نبر در شهر باقی ماندند.

عملیات نیروهای دموکراتیک در رقه روز یکشنبه آغاز شد. پیشتر با میانجیگری ریش سفیدان محلی موافقت شده بود که اعضای سوری داعش شهر را ترک کنند و تنها حدود سیصد عضو خارجی و متعصب این گروه در شهر باقی ماندند.

دیدگاه