نیروهای دولتی عراق وارد مرکز کرکوک شدند

  • 25 مهر 1396 - 0:00
نیروهای دولتی عراق وارد مرکز کرکوک شدند

گزارش‌ها از کرکوک حاکی است نیروهای دولتی عراق وارد مرکز شهر شده‌اند و ساختمان فرمانداری و دیگر ساختمان‌های دولتی را در اختیار گرفته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، عملیات نیروهای عراقی برای کنترل شهر کرکوک در شمال شرق عراق از نیمه‌شب گذشته آغاز شد و این نیروها بدون آن که با مقاومت جدی پیشمرگ‌های کرد روبرو شوند در عرض مدت کوتاهی به داخل شهر راه پیدا کردند.

هم‌زمان با پیشروی سریع نیروهای عراقی با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه حشد شعبی، هزاران نفر از ساکنان کرکوک از این شهر گریخته‌اند.

پیش از این نیروهای دولت مرکزی عراق فرودگاه، مهم‌ترین پایگاه نظامی و میادین نفتی در غرب و شمال غرب این شهر را به کنترل خود درآورده بودند.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که ایست‌های بازرسی در جنوب غربی شهر در اختیار پلیس فدرال عراق است. “مغازه‌ها تعطیل است و شهر خالی به نظر می‌رسد”.

منابع خبری اقلیم کردستان می‌گویند که نیروهای دولتی در تلاشند راه‌های کرکوک به شهرهای اربیل و سلیمانیه را قطع کنند.

منابع پزشکی منطقه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دست کم ۱۰ نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند.

عملیات نیروهای دولتی عراق برای پس گرفتن کنترل کرکوک از نیمه شب گذشته آغاز شد و صبح امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش که آموزش‌دیده‌ آمریکایی‌ها بودند، پایگاه نظامی کی ۱ را در شمال غرب کرکوک تصرف کردند.

پیش از آن هم نیروهای دولتی عراق جاده‌ها و تأسیسات اصلی و زیربنایی شهر از جمله شرکت گاز را به کنترل خود در آوردند.

دولت عراق می‌گوید که عملیات کرکوک را با هدف “بازگرداندن امنیت”‌ به این شهر مورد مناقشه آغاز کرده است.

هدف از این عملیات که با همراهی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله نیروهای عمدتا شیعه “حشد شعبی” (بسیج مردمی) انجام می‌شود، در اختیار گرفتن کنترل کامل این شهر نفت‌خیز اعلام شده است.

منابع خبری در اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند که بخش بزرگی از نیروهای کرد از اربیل برای تقویت مواضع پیشمرگ‌ها به کرکوک منتقل شده‌اند.

شهر کرکوک جزو اقلیم کردستان عراق نیست، اما بعد از حمله گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال عراق در سال ۲۰۱۴ و دفاع نیروهای پیشمرگ از این شهر، کنترل آن عملا به دست دولت خودگردان کردستان افتاد.

کرکوک در همه‌پرسی اخیر استقلال کردستان از عراق شرکت کرد و رأی به جدایی داد. اما دولت عراق که این همه‌پرسی را غیر قانونی می‌داند، عملیاتی را علیه نیروهای کرد آغاز کرده تا کنترل کرکوک را به دست بگیرد. دو طرف تا چندی پیش برای مقابله با داعش در این منطقه همکاری می‌کردند.

درگیری میان نیروهای دولتی عراق و پیشمرگ‌های کرد از بامداد امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) بالا گرفته و گزارش‌ها حاکی از تبادل آتش توپخانه بین نیروهای دو طرف در جنوب کرکوک است.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان نیروهای عراقی را به آغاز جنگ علیه کردها متهم کرده است.

بغداد، کردها را متهم می‌کند که نیروهای خارجی را برای رودررویی به منطقه آورده‌اند. از جمله نیروهای حزب کارگران کردستان که حزبی از کردهای ترکیه است. دولت عراق می‌گوید که این اعلام جنگ است. کردهای عراق این ادعاها را رد می‌کنند.

دیدگاه