آمریکا نتیجه رفراندوم کردستان عراق را نمی‌پذیرد

  • 08 مهر 1396 - 8:53
آمریکا نتیجه رفراندوم کردستان عراق را نمی‌پذیرد

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده آمریکا نتایج همه‌پرسی کردستان عراق را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این بیانیه که وزارت خارجه آن را عصر جمعه (۲۹ سپتامبر – هفتم مهر) منتشر کرده، آقای تیلرسون تاکید کرده از نظر ایالات متحده همه‌پرسی روز دوشنبه در کردستان عراق “فاقد وجاهت قانونی” بوده و موضع آمریکا این است که همچنان از عراقی یکپارچه، فدرال و دموکراتیک حمایت کند.

“ما همزمان، نگران پیامدهای بالقوه منفی این اقدام یک جانبه هستیم. پیش از برگزاری آن، ما تلاش کردیم هم با دولت اقلیم و هم با دولت مرکزی عراق در تماس باشیم و بکوشیم تا هر دو طرف را تشویق کنیم به سوی راه‌حلی سازنده گام بردارند، راهی که به سوی ثبات و سودمندی مردم کردستان ختم شود. چنین آرمان‌هایی نمی‌تواند از طریق اقدامات یک جانبه‌ای همچون این همه‌پرسی به واقعیت بدل شود.”

در ادامه این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا مقام‌ها در عراق را به آرامش و متانت دعوت کرده و دولت مرکزی عراق را هم از تهدید به استفاده از زور و خشونت بازداشته است.

در همین حال، روز جمعه پروازهای بین‌المللی از فرودگاه‌های کردستان متوقف شد؛ یکی از نخستین اهرم‌های فشار که دولت عراق به نشانه عزم جدی خود برای مخالفت با استقلال کردستان به کار گرفته است.

بغداد می‌گوید از روز جمعه فقط پروازهای داخلی از فرودگاه های اربیل و سلیمانیه انجام خواهد شد و این محدودیت تا زمانی که دولت اقلیم کنترل کامل فرودگاه را به بغداد تحویل دهد، ادامه خواهد داشت.

همچنین آیت‌الله علی سیستانی، پرنفوذترین مرجع شیعیان عراق، با جدایی اقلیم کردستان از این کشور مخالفت کرد.

او از مسئولان اقلیم کردستان خواسته که به خاطر مردم این اقلیم به “اصول قانون اساسی بازگردند”.

پیام آقای سیستانی را احمد صافی، نماینده او در کربلا در نماز جمعه جمعه ۲۹ سپتامبر/هفتم مهر، اعلام کرده است.

این اولین بار است که در ۲۰ ماه گذشته آیت‌الله سیستانی درباره یک رویداد سیاسی بیانیه صادر می‌کند.

روز دوشنبه، مقام‌های اقلیم خودگردان کردستان عراق همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق را برگزار کردند.

بیش از ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان به استقلال از عراق رای دادند. نتیجه همه‌پرسی الزام آور نیست اما باعث افزایش تنش در داخل و خارج عراق شده است.

رهبران کردستان عراق گفته‌اند رای مثبت مردم به آنها این اختیار را می‌دهد که مذاکرات استقلال از عراق را با دولت مرکزی و کشورهای همسایه آغاز کنند.

 

دیدگاه