بارزانی پس از مصوبه پارلمان عراق: همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد

  • 22 شهریور 1396 - 10:14
بارزانی پس از مصوبه پارلمان عراق: همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد

به دنبال مخالفت پارلمان عراق با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان، مسعود بارزانی، رییس دولت اقلیم خودمختار کردستان روزسه شنبه ۲۱ شهریور گفته است،این همه پرسی در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد.

به گزارش منابع خبری، پارلمان عراق پیشتر در همین روز در قطعنامه ای با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان مخالفت کرد و به عدم برگزاری آن رأی داد. گزارش ها حاکی است که نمایندگان کرد پیش از رای گیری صحن پارلمان را ترک کردند. آنها سپس در بیانیه ای مخالفت خود را با این مصوبه پارلمان عراق بیان کرده اند.

رویترز می گوید، کشورهای غربی نگرانند تنش بین دولت مرکزی عراق و اقلیم خود مختار کردستان باعث شود که تمرکز بر نبرد با پیکارجویان اسلامگرا از بین برود.

ترکیه، ایران، و سوریه سه همسایه عراق با برگزاری این همه پرسی نیز مخالفت کرده اند. قرار است این همه پرسی سوم مهرماه سال جاری برگزار شود.

به گزارش رویترز، مسعود بارزانی در بیانیه ای که ساعاتی پس از تصویب قطعنامه در پارلمان عراق منتشر شده، اعلام کرده است: همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد. گفت وگوها با بغداد پس از برگزاری این همه پرسی از سر گرفته خواهد شد.

همچنین گفته می شود، مسعود بارزانی روز سه شنبه به کرکوک رفته در گردهمایی در این شهر گفته است، برگزاری همه پرسی استقلال «حق طبیعی» کردها است. وی اضافه کرده است: کرکوک در کردستان مستقل وضعیت ویژه ای خواهد داشت.

منطقه نفتی کرکوک با ترکیب جمعیت مختلط کردها، عرب ها و ترکمن ها، منطقه‌ای مورد مناقشه است. به دنبال پیشروی های سریع نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش، در شمال و غرب عراق در سال ۲۰۱۴، پیشمرگه های اقلیم کردستان کنترل کرکوک را در دست گرفتند.

در همین حال حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفته است، اقلیم خودمختار کردستان همچنان به طور «غیرقانونی» نفت کرکوک را به می فروشد.

حیدر العبادی از مقام های اقلیم کردستان خواسته است تا در این خصوص با بغداد مذاکره کنند.

این همه‌پرسی قرار است در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در شمال عراق برگزار شود و پنج و نیم میلیون نفر واجد شرایط شرکت در آن هستند.

این همه‌پرسی در مناطق عمدتا کردنشین عراق برگزار می‌شود و انتظار می‌رود اکثریت قابل توجهی از رای‌دهندگان از استقلال اقلیم کردستان حمایت کنند.

دیدگاه