زلزله 8 ریشتری در مکزیک، خطر وقوع سونامی در سواحل اقیانوس آرام

  • 17 شهریور 1396 - 11:40
زلزله 8 ریشتری در مکزیک، خطر وقوع سونامی در سواحل اقیانوس آرام

آب‌های جهان این روزها محل بروز خشم طبیعت است؛ طوفان ایرما در سواحل کارائیب قربانی می‌گیرد و زلزله در مکزیک و در سواحل اقیانوس آرام. شامگاه پنج‌شنبه زلزله‌ای با شدت ۸.۴ ریشتر سواحل جنوبی مکزیک را لرزاند.

به گزارش دویچه‌وله، این زلزله در مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور و نیز در شهرهای پوئبلا، وراکروز و گوئررو باعث لرزش ساختمان‌ها شد. زمین‌لرزه مذکور تا ۷۰۰ کیلومتری مکزیکوسیتی و در برخی کشورهای آمریکای مرکزی نیز محسوس بود.

به گزارش رسانه‌ها برق مکزیکوسیتی نیز قطع شده است. تا کنون کشته شدن دو نفر در اثر این زلزله تایید شده است. به گفته رئیس‌جمهور مکزیک، پروتکل‌های حفاظت از شهروندان و کمیته ملی حوادث غیرمترقبه فعال شده‌اند.

با وقوع زلزله، بسیاری از ساکنان مکزیکو سیتی، که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است، به خیابان‌ها ریختند و کوتاه مدتی پس از آن، هلی کوپترها برای شناسایی خسارات احتمالی در آسمان پایتخت به پرواز درآمدند.

مرکز هشدار سونامی آمریکا اعلام کرده که امواج زلزله احتمالا در امتداد سواحل مکزیک، گواتمالا، السالوادور، کوستاریکا، نیکاراگوئه، پاناما، هندوراس و اکوادور نیز حرکت خواهند کرد. هشدار برای وقوع سونامی اعلام شده است. بلندترین امواجی که تا کنون در منطقه زلزله دیده شده به طول ۴ متر و ۲۰ سانتیمتر بوده است.

موسسه زلزله‌شناسی مکزیک مرکز این زمین‌لرزه را در عمق ۱۹ کیلومتری سطح زمین و ۱۳۷ کیلومتری جنوب غربی تونالا در مکزیک اعلام کرده است.این زمین‌لرزه قوی‌ترین زلزله مکزیک در ۳۰ سال اخیر بوده است.

دیدگاه