ائتلاف بین‌المللی مسیر کاروان نیروهای داعش را بمباران کرد

  • 09 شهریور 1396 - 7:11
ائتلاف بین‌المللی مسیر کاروان نیروهای داعش را بمباران کرد

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، مسیر عبور کاروان نیروهای گروه داعش در داخل خاک سوریه را بمباران کرد. این کاروان با موافقت دولت سوریه، از لبنان به سوی دیرالزور واقع در شرق سوریه در حرکت بود.

به گزارش دویچه وله، کاروان خودروهای گروه دولت اسلامی (داعش) با صدها جنگجو از لبنان به سوی دیرالزور در حرکت بود که مسیر حرکت آنها  بعد از ظهر روز چهارشنبه (۳۰ اوت/ ۸ شهریور) هدف بمباران‌های نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا قرار گرفت.

کاروان داعش با توافق و مجوز دولت‌های سوریه و لبنان در حال جابجایی بودند. گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است می‌گوید، هواپیماهای ائتلاف ضدداعش جاده‌ای را بمباران و تخریب کردند که قرار بود اتوبوس‌های حامل افراد مسلح داعش و خانواده‌های آنها از آنجا به سمت شرق سوریه عبور کنند.

کاروان افراد مسلح داعش هم‌اکنون در استان حمص در مرکز سوریه متوقف شده است. ائتلاف بین‌المللی ضد داعش این حمله را تایید کرده است. به گفته این ائتلاف، هدف بمباران‌ها این بود که از استقرار اعضای داعش در مرز بین سوریه و عراق جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، حدود ۴۰۰ نفر از افراد مسلح داعش روز دوشنبه (۲۸ اوت/ ۶ شهریور) از مرز لبنان و سوریه گذشتند. قرار بود اتوبوس‌ها این افراد را به منطقه تحت کنترل داعش در جنوب شرق سوریه منتقل کند.

عبور این کاروان اجرای توافقی بود که میان گروه حزب‌الله لبنان و داعش به عمل آمده بود.

در ازای مجوز خروج، گروه داعش  نیز یک منطقه کوچک در  مرز سوریه با لبنان را که در اختیار داشت تخلیه می‌کرد. علاوه براین ، قرار بود داعش اجساد کشته‌شدگان گروه حزب‌الله را بازپس دهد.

یکی از این پیکرها متعلق به شهید محسن حججی، از نیروهای ایران بود که اخیرا به اسارت داعش درآمد و در اسارت شهید شد.

به گفته ائتلاف ضد داعش، آنها به کاروان نیروهای داعش حمله نکرده‌اند، بلکه مسیر عبور کاروان را تخریب کرده‌اند تا از انتقال تروریست‌ها به منطقه دیگر جلوگیری کنند. علاوه بر این، ائتلاف بین‌المللی تایید کرده که در مواردی خودرو و جنجگویان داعش را به‌صورت فردی هدف قرار داده است.

پیش از حملات جنگنده‌های ائتلاف، برت مک‌گرک، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش، از توافق انتقال نیروهای داعش به شدت انتقاد کرده بود. او در توئیتی نوشته بود: «اعضای داعش باید در میدان نبرد کشته شوند، نه اینکه با اتوبوس به مرزهای عراق بروند. ائتلاف ما در این باره می‌خواهد مطمئن شود که تروریست‌ها هیچگاه نمی‌توانند به عراق بروند.»

دیدگاه