نماینده سازمان ملل می‌گوید از شدت نبردها در سوریه کاسته شده‌است

  • 07 تیر 1396 - 8:07
نماینده سازمان ملل می‌گوید از شدت نبردها در سوریه کاسته شده‌است

نماینده سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید نبردها در «بسیاری از شهرهای سوریه، آشکارا، فروکش کرده‌است». طی هفته‌های اخیر گزارش‌ها از تنش‌های داخلی سوریه، عمدتا به درگیری‌های ائتلاف به رهبری آمریکا و نیروهای دولتی سوریه یا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران مربوط شده‌است.

به گزارش رسانه‌ها، استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، شـشم تیر ماه، در جمع خبرنگاران در نیویورک گفته است «خشونت‌ها، آشکارا، کم شده‌است… وضعیت در خیلی از شهرها در حال بازگشت به شکلی از حالت طبیعی‌ست». آقای دی‌میستورا همچنین افزوده است که در برخی نقاط، درگیری و تنش ادامه دارد و حتی شدیدتر شده‌است.

فرستاده ملل متحد، در عین حال بر نقش تلاش‌ها برای ایجاد «مناطق کاهش تنش» در سوریه اشاره کرده است. توافقات اولیه برای شکل‌گیری این مناطق، نتیجه دیدارها میان نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه بود، طی مذاکراتی که در پایتخت قزاقستان آغاز شد.

آقای دی‌میستورا می‌گوید «ما اکنون در حال آزمودن این هستیم که آیا برای کاهش تنش‌ها، شکل‌گیری مذاکرات معنی‌دار سیاسی و عمل -فرای حرف و گفت‌وگو، خواسته‌ها و تمایلات سیاسی وجود دارد یا نه».

این مقام بین‌المللی که هدایت مذاکرات سازمان ملل با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه را نیز برعهده دارد، هشدار داده‌است آتش‌بس فعلی و کاهش تنش‌ها ممکن است دیری نپاید: «هر هفته که بدون دستیابی به توافق نهایی برای [ایجاد مناطق] کاهش تنش، سپری می‌شود، پایان آتش‌بس شکننده فعلی و خطراتی که فروریختن آن در پی خواهد داشت، افزایش‌ می‌یابد».

ایران، روسیه و ترکیه در ۱۴ اردیبهشت توافق کردند که دستکم برای شـِش ماه، به ایجاد چند منطقه «کاهش تنش» در خاک سوریه اقدام کنند. این مناطق عبارت از ادلب و بخش‌هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره است. در آن زمان مخالفان دولت بشار اسد، ضمن آن‌که گفتند روسیه موفق به تصمین آتش‌بس‌های پیشین و پایبندی دولت سوریه و ایران به آن‌ها نشده، اعلام کردند این طرح را نمی‌پذیرند.

با وجود سخنان نماینده سازمان ملل در مورد کاهش تنش‌ها، طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از درگیری و حملات نیروهای ائتلاف به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران یا نیروهای دولتی سوریه منتشر شده‌است.

ایالات متحده در فرودین ماه گذشته حکومت اسد را متهم به انجام حملات شیمیایی به خان‌شیخون در استان ادلب کرد و با موشک به به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص حمله کرد.

ارتش ایالات متحده حملات دیگری نیز به مواضع ارتش سوریه و حامیان بشار اسد انجام داده و در پایان خرداد ماه نیز یک جنگنده سوری را به دلیل آن‌چه ائتلاف به رهبری واشینگتن، بمباران شبه‌نظامیان مورد حمایتش در اطراف رقه نامید، سرنگون کرد.

آمریکا می‌گوید همه حملات پس از هشدارها برای جلوگیری از آسیب رسیدن به نیروهای ائتلاف یا شبه‌نظامیان مورد حمایت آن انجام شده‌است.

سوریه حمله شیمیایی در خان‌شیخون را «ساختگی» توصیف کرده و می‌گوید نیروهای آن کشور، در زمانی که از سوی ائتلاف هدف قرار گرفته‌اند، در نبرد با «تروریست‌ها» بودند.

روز دوشنبه کاخ سفید آمریکا هشدار داد دولت بشار اسد در حال طرح‌ریزی برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه است و گفت در صورت انجام چنین حمله‌ای، اسد «بهای بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد». سوریه و روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

مذاکرات درمورد مناطق «کاهش تنش»، در هفته آینده در پایتخت قزاقستان ادامه پیدا می‌کند. دی‌میستورا گفته در مذاکرات آستانه شرکت می‌کند.

دیدگاه