یک دادگاه تجدیدنظر آمریکا علیه فرمان مهاجرتی ترامپ رای داد

  • 23 خرداد 1396 - 9:11
یک دادگاه تجدیدنظر آمریکا علیه فرمان مهاجرتی ترامپ رای داد

یک دادگاه تجدیدنظر در ایالات متحده، علیه دستور مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رای داد.

به گزارش بی بی سی، این دادگاه تجدید نظر که در سان فرانسیسکو واقع است، دوشنبه ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) دادخواست دولت آمریکا را برای نقض تصمیم یک قاضی فدرال ایالت هاوایی علیه دستور مهاجرتی آقای ترامپ رد کرد.

دادگاه تجدیدنظر، امروز حکم قاضی فدرال هاوایی را تایید کرده که گفته بود که منع مهاجرتی دولت دونالد ترامپ “تبعیض علیه مسلمانان” است. در بخشی از حکم امروز دادگاه آمده است: “یک ناظر معقول، این فرمان را علیه یک دین بخصوص می‌بیند.”

دولت ایالات متحده در دفاع از فرمان مهاجرتی خبرساز آقای ترامپ اصرار داشت که این فرمان علیه یک دین خاص نیست.

با این حال دادگاه تجدید نظر در این مورد که آیا حکم آقای ترامپ ناقض قانون اساسی سکوت می کند.

اما سه قاضی این دادگاه نتیجه گیری کردند که این فرمان قوانین موجود مهاجرت را نقض می کند.

دادگاه تجدید نظر گفت که دولت اجازه دارد فرآیند بررسی پیشینه مسافران را مورد بازبینی قرار دهد چیزی که دادگاه هاوایی مسدود کرده بود.

جف سشنز وزیر دادگستری آمریکا در واکنش ضمن مخالفت با حکم تازه گفت که فرمان اجرایی رئیس جمهور کاملا در چارچوب اختیاراتش برای حفظ امنیت کشور قرار داشته است.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید هم در کنفرانس خبری روز دوشنبه از آن فرمان دفاع کرد و گفت همه می دانند که “زمانه زمانه خطرناکی است و آمریکا باید از همه ابزارهای موجود برای جلوگیری از ورود تروریست ها استفاده کند.”

به علاوه او ابراز اطمینان کرد که فرمان رئیس جمهور قانونی است و در نهایت توسط دیوان عالی تایید خواهد شد.

یک ماه پیش، دولت آمریکا در واکنش به رای مشابه یک دادگاه تجدیدنظر ریچموند علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، خواستار بررسی این رای در دیوان عالی ایالات متحده شده بود. دیوان عالی، بالاترین مرجع قضایی آمریکاست.

یکی از نخستین اقدامات دونالد ترامپ پس از شروع دوره ریاست جمهوری، صدور فرمانی اجرایی بود که سفر اتباع هفت کشور -ایران، لیبی، سوریه، عراق، سودان، سومالی و یمن – را به آمریکا به مدت ۹۰روز متوقف می‌کرد.

این فرمان، که جوانب حقوقی آن به خوبی در نظر گرفته نشده بود، در دادگاه‌های ایالتی به چالش کشیده و نقض شد. با این حال، رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای حفط ممنوعیت های موردنظر خود، دستور تجدید نظرشده‌ای در ماه مارس صادر کرد.

در دستور جدید، تعداد کشورهای مشمول ممنوعیت صدور ویزا به ۶ کاهش یافت – حذف عراق – و افرادی هم که ویزای معتبر آمریکا داشتند از ممنوعیت ورود مستثنی ‌شدند.

با وجود این در اواسط مارس (اواخر اسفند) گذشته، دریک واتسون قاضی دادگاهی فدرال در ایالت هاوایی دستور تازه مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را نیز در سراسر این کشور معلق کرد.

این دومین بار بود که دستور مهاجرتی دولت ترامپ که کشورهای عمدتا مسلمان را هدف می گیرد در دادگاه ها معلق می شد.

احکام دادگاه های فدرال، در حوزه صلاحیت قضایی آنها در سراسر ایالات متحده نافذ است.

وکلای دولت اکنون شاید شانس دیگری برای دفاع از آن فرمان در دیوان عالی داشته باشند.

با این حال قضات این دیوان هنوز نگفته اند که قصد بررسی این پرونده را دارند یا نه.

دیدگاه